Door Anoniem: "Deze methode werkt inderdaad perfect! Ik gebruik dit bij ongewenste post voor mijzelf"
Totdat je erachter komt dat je ook als overleden te boek staat op plekken waar je dat helemaal niet wilt t.g.v. koppeling van bestanden. Wanneer dat gebeurt, dan moet je niet alleen zorgen dat dat wordt gecorrigeerd, maar je moet ook nog uitkijken dat er geen onderzoek naar je wordt opgestart. Het wordt namelijk snel gezien als indicator van fraude. Wat dat betreft raad ik iedereen ten sterkste af om dit soort grappen uit te halen.
Een officiële instantie, zoals de overheden die uitkeringen regelen, gaan uit van wat er in de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) staat. Informatie in deze database kan en zal alleen worden aangepast met een officieel document zoals bijvoorbeeld een overlijdensakte, en nooit en te nimmer op basis van een kladje dat iemand is overleden. Dus daar ben ik in het geheel niet bang voor.
Commerciële instellingen daarentegen mogen en kunnen géén informatie putten uit deze GBA en mogen dus zelf beperkt bestanden bijhouden, en moeten zich net als de overheid houden aan de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens).
Het terugsturen van ongevraagde post (ik heb het hier dus niet over ongewenste abonnementen, maar over geadresseerde reclame) met de tekst dat de geadresseerde is overleden is volgens mij bij deze commerciële bedrijven geen misdrijf. (Waarom is het ongevraagd toezenden van geadresseerde reklame niet strafbaar te stellen?) Deze bedrijven zijn er hardleers als het gaat om het stoppen van toezending van geadresseerde reclame. Gewone wegen bewandelen (schrijven en bellen) lijkt bij deze commerciële bedrijven domweg niet te helpen. Het terugsturen met de melding dat de geadresseerde is overleden lijkt zeer succesvol omdat ik verder geen geadresseerde rommel meer ontvang van deze instanties.
Volgens mij is dit geen vorm van fraude, en anders is dit aan een rechter gewoon uit te leggen waarom, zeker wanneer een commercieel bedrijf je voor het gerecht zou dagen. Tot slot zie ik dit zeker niet als een grap. In het verleden heb ik ettelijke keren deze geadresseerde post netjes teruggezonden met een nette brief erbij en daar wordt niets mee gedaan, zelfs pogingen om via de callcenters de toezending te stoppen bleken zinloos. Wie maakt hier nu grappen?
Nee hoor, deze methode werkt voor mij perfect en ik kan hem iedereen van harte aanraden!
Martin