De foute update die er vorige week voor zorgde dat de virusscanner van Avast! honderden legitieme bestanden en programma's als malware zag, was een menselijke fout en zal nooit meer voorkomen, aldus het anti-virusbedrijf. De false positive zorgde ervoor dat de virusscanner programma's als Skype, Spybot Search & Destroy, Adobe software, mediaspelers, drivers van Realtek en andere fabrikanten als de "Delf-MZG Trojan" beschouwde. Bij sommige gebruikers zorgde dit ervoor dat ze hun systeem opnieuw moesten installeren. Pas na vijf en een half uur had de virusbestrijder het probleem opgelost en een nieuwe update uitgebracht.
De virusbestrijder erkent dat sommige computersystemen compleet verminkt raakten waardoor gebruikers geen andere optie hadden dan die opnieuw te installeren. "Ik wil me aan iedereen verontschuldigen", zegt directeur Vincent Steckler. "Ik besef dat beveiliging om vertrouwen draait en dat je je beveiligingsaanbieder moet vertrouwen. We hebben hier een fout gemaakt en het zal niet nog een keer gebeuren."
Processen
Steckler laat weten dat het anti-virusbedrijf over een geautomatiseerd systeem en processen beschikt voor het testen en uitbrengen van virus updates. Updates worden normaliter goed getest, maar in dit geval was een "menselijke fout" de boosdoener. "Dit was een voorbeeld van het oude gezegde dat de weg naar de hel met goed voornemens is geplaveid." Sommige engineers dachten dat ze verstandig deden door een "out-of-cycle update" uit te brengen om een probleem op te lossen. Daarbij omzeilden de engineers het geautomatiseerde systeem en brachten een niet-geteste update uit.
Om herhaling te voorkomen gaat Avast de gebruikte processen veranderen. "Accepteer in de tussentijd alsjeblieft mijn excuses voor de problemen die we je bezorgd hebben. We zullen het niet nog een keer laten gebeuren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.