Door Predjuh:
En die prijsstijging wordt echt niet veroorzaakt door mensen die hun eigen kaart gebruiken omdat het percentage fraudeurs simpel weg niet te registreren is. Regelrechte onzin dus, wat het kaartje wel duurder maakt is het systeemzelf. Nederland had het op één na goedkoopste systeem ter wereld, na de invoering van de OV-chipkaart heeft Nederland bijna het duurste systeem van de wereld, met alle problemen van dien. Dit is wat de prijs van de kaartjes doet stijgen, daarbij komt ook nog eens dat door de implementatie van zo'n brak systeem de prijs verder opdrijft omdat constant verbetering nodig heeft.......
Wat was er mis met het systeem dat we hadden, na mijn opinie helemaal niks....... owja we konden de burgers niet volgen..... een verbetering had de strippenkaart met chipgeweest..... maargoed nogmaals, men kan je dan niet volgen. Iets wat we 65 jaar geleden probeerde tegen te houden omdat de man Hitler gek in zijn hoofd zou zijn. Nu zijn we 65 jaar later en bijna al zijn idealen zitten in onze samenleving, het enige verschil ..... Hij bracht het onder het mom van de joden wat niet echt door iedereen geaccepteerd werd, onze overheid brengt het onder het mom van terrorisme bestrijden ..... hadden we echt nodig ! Of hebben jullie geen last van al die terroristen in de straat .....
Laat ik voorop stellen dat die hele OV-chipkaart er van mij ook niet had hoeven zijn en dat de strippenkaart minimaal zo goed werkt. Ik denk ook dat een belangrijke reden om het toch in te voeren, is gelegen in de betere mogelijkheden om mensen te volgen (zowel commercieel als voor opsporing interessant).
Echter, als er minder mensen betalen voor hun vervoer, moet de rest meer betalen. Dat is heel simpele werkelijkheid en hangt natuurlijk niet af van de mogelijkheden om fraude te detecteren. De totale inkomende geldstroom wordt lager en dat moet gecompenseerd worden. Dat die prijs anders ook zou stijgen en wss meer dan alleen inflatiecorrectie klopt dan waarschijnlijk weer wel ;).
De OV-chipkaart an sich is, afgezien van de aanloopproblemen die er waren, niet echt een brak systeem te noemen lijkt me. Voor de bus gebruik ik mn kaart wel eens, maar dat werkt gewoon altijd wel. De opstelling van de OV bedrijven, die totaal niet gericht zijn op hun klanten (= bestaansrecht!) en het zo moeilijk mogelijk maken om in voorkomende gevallen geld terug te krijgen, draagt imho in belangrijke mate bij aan de perceptie van een slechte kaart.
En owja, de NS kon de burgers toch al wel volgen hoor. Het overgrote deel van de mensen koopt namelijk hun treinkaartje met PIN/maestro en voilà: Naam, woonplaats, bankrekeningnummer en gekocht kaartje zijn aan elkaar te koppelen! Maar binnenkort, met allemaal slimme camera's met gezichtsherkenning in alle OV-middelen, had die hele OV-chipkaart er niet hoeven komen ;)