Slechts vijf procent van al het Europese e-mailverkeer in 2009 was legitiem, dat blijkt uit onderzoek van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA). In Europa worden 80 miljoen mailboxen beheerd. Door honderd e-mailproviders uit dertig landen te interviewen, kreeg ENISA een beeld van de door spam veroorzaakte overlast. "Minder dan 5% van het e-mailverkeer wordt afgeleverd, wat betekent dat 95% spam is", zo is in het rapport te lezen. Voorheen was zes procent nog legitiem. Zeventig procent van de respondenten noemt spam een probleem. Zo is bij een kwart van de providers spam voor meer dan tien procent van alle helpdeskgesprekken verantwoordelijk.
Aanpak
Een kwart van de kleine providers reserveert 10.000 euro per jaar voor het bestrijden van spam, terwijl een derde van de grote providers meer dan één miljoen euro achter de hand houdt. "Spam blijft een onnodig, tijdverslindend en kostbare last voor Europa. Gegeven het aantal spamberichten, kan ik alleen maar concluderen dat er meer gedaan moet worden", zegt Udo Helmbrecht, algemeen directeur van ENISA. Het rapport kijkt ook naar de maatregelen die providers nemen, zoals blacklisting, whitelisting en reputatiesystemen.
Toch moeten providers volgens Helmbrecht beter op spam gaan letten en de bron identificeren. Aan de andere kant moeten beleidsmakers en toezichthouders de conflicten tussen spamfiltering, privacy en de verplichting om af te leveren verduidelijken. Eind 2010 hoopt ENISA een rapport over botnets te publiceren, die nog altijd de voornaamste oorzaak van spam zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.