image

Rechter: Geen paspoort zonder vingerafdruk

woensdag 23 maart 2011, 12:31 door Redactie, 27 reacties

De gemeente Den Haag hoeft een vrouw die haar vingerafdruk niet wil afstaan geen nieuw paspoort te geven. De 26-jarige Louise had vanuit privacyredenen bezwaar gemaakt tegen het geven van haar vingerafdruk. Volgens de rechter hoeft de gemeente Den Haag hier geen rekening mee te houden, omdat de wet stelt dat een vingerafdruk verplicht is. De Haagse houdt vol dat dit een schending van haar privacy en mensenrechten is en gaat daarom in hoger beroep.

Reacties (27)
23-03-2011, 12:42 door Anoniem
Ok. Ik wacht nog wel even met het aanvragen van een nieuw paspoort.
23-03-2011, 12:56 door WhizzMan
Je moet je vingerafdruk dus geven. Maar wat heeft de rechter gezegd wat de staat/gemeente daarna met die vingerafdruk kan/mag doen? Er is geen enkele reden om hem daarna te bewaren. Jammer dat hier niets over in dit artikel staat.
23-03-2011, 13:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-03-2011, 13:04 door mprs
Eerder heeft een rechter toch gezegd dat Nederland zich niet aan de Europese afspraken houdt, omdat Nederland vingerafdrukken eist in het paspoort?
23-03-2011, 13:17 door SirDice
Door WhizzMan: Je moet je vingerafdruk dus geven. Maar wat heeft de rechter gezegd wat de staat/gemeente daarna met die vingerafdruk kan/mag doen? Er is geen enkele reden om hem daarna te bewaren. Jammer dat hier niets over in dit artikel staat.
Dat is eigenlijk wat ik mis in al deze rechtzaken. Die gaan vooral over het helemaal niet afgeven van een vingerafdruk. En dat is iets wat wel moet vanwege Europeesche wetgeving. Waar het mij om gaat is die (de)centrale opslag. Dat moet volledig van de baan voordat ik weer een nieuw ID of paspoort aan ga vragen.
23-03-2011, 13:40 door Anoniem
Door SirDice:
Door WhizzMan: Je moet je vingerafdruk dus geven. Maar wat heeft de rechter gezegd wat de staat/gemeente daarna met die vingerafdruk kan/mag doen? Er is geen enkele reden om hem daarna te bewaren. Jammer dat hier niets over in dit artikel staat.
Dat is eigenlijk wat ik mis in al deze rechtzaken. Die gaan vooral over het helemaal niet afgeven van een vingerafdruk. En dat is iets wat wel moet vanwege Europeesche wetgeving. Waar het mij om gaat is die (de)centrale opslag. Dat moet volledig van de baan voordat ik weer een nieuw ID of paspoort aan ga vragen.
En jij denkt dat je vingerafdruk dan niet wordt opgeslagen? Als je eenmaal je vingerafdruk afgeeft dan komt deze gewoon in een database/backup terecht, het is naief om te denken dat deze op een chip op je paspoort komt en daarna vernietigd wordt.
23-03-2011, 14:20 door Anoniem
Door SirDice:
Door WhizzMan: Je moet je vingerafdruk dus geven. Maar wat heeft de rechter gezegd wat de staat/gemeente daarna met die vingerafdruk kan/mag doen? Er is geen enkele reden om hem daarna te bewaren. Jammer dat hier niets over in dit artikel staat.
Dat is eigenlijk wat ik mis in al deze rechtzaken. Die gaan vooral over het helemaal niet afgeven van een vingerafdruk. En dat is iets wat wel moet vanwege Europeesche wetgeving. Waar het mij om gaat is die (de)centrale opslag. Dat moet volledig van de baan voordat ik weer een nieuw ID of paspoort aan ga vragen.


Dit Dus !!
23-03-2011, 14:59 door SirDice
Door Anoniem:
Door SirDice:
Door WhizzMan: Je moet je vingerafdruk dus geven. Maar wat heeft de rechter gezegd wat de staat/gemeente daarna met die vingerafdruk kan/mag doen? Er is geen enkele reden om hem daarna te bewaren. Jammer dat hier niets over in dit artikel staat.
Dat is eigenlijk wat ik mis in al deze rechtzaken. Die gaan vooral over het helemaal niet afgeven van een vingerafdruk. En dat is iets wat wel moet vanwege Europeesche wetgeving. Waar het mij om gaat is die (de)centrale opslag. Dat moet volledig van de baan voordat ik weer een nieuw ID of paspoort aan ga vragen.
En jij denkt dat je vingerafdruk dan niet wordt opgeslagen? Als je eenmaal je vingerafdruk afgeeft dan komt deze gewoon in een database/backup terecht, het is naief om te denken dat deze op een chip op je paspoort komt en daarna vernietigd wordt.
Mee eens maar dat kun je wel controleren en indien men toch de vingerafdrukken heeft opgeslagen lijkt me een rechtszaak vrij eenvoudig te winnen. Maar dan moet wel eerst die wet aangepast worden. Tot die tijd heb ik alleen een rijbewijs als identificatie.
23-03-2011, 15:15 door Anoniem
Misschien een idee om vlak voor je een paspoort haalt eerst even de gootsteen thuis te ontstoppen. Dan heb je meestal niet zoveel vingerafdruk meer.
23-03-2011, 15:19 door Anoniem
Door SirDice:
Door WhizzMan: Je moet je vingerafdruk dus geven. Maar wat heeft de rechter gezegd wat de staat/gemeente daarna met die vingerafdruk kan/mag doen? Er is geen enkele reden om hem daarna te bewaren. Jammer dat hier niets over in dit artikel staat.
Dat is eigenlijk wat ik mis in al deze rechtzaken. Die gaan vooral over het helemaal niet afgeven van een vingerafdruk. En dat is iets wat wel moet vanwege Europeesche wetgeving. Waar het mij om gaat is die (de)centrale opslag. Dat moet volledig van de baan voordat ik weer een nieuw ID of paspoort aan ga vragen.

Dit begrijp ik dus ook niet. Er staat toch in de Europese grondwet dat er geen biometrische gevens in databases mogen worden opgeslagen?
23-03-2011, 15:45 door Mysterio
Niemand weet, niemand weet dat ik Repelsteeltje heet!!!
23-03-2011, 15:55 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-03-2011, 16:04 door SirDice
Door Peter V: Daarvoor moet je naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.
Voordat je daar iets voor elkaar krijgt zul je eerst alle Nederlandse rechtbanken af moeten. Wat dat betreft is Louise een aardig eind op weg.

Het is overigens niet Louise van Dijk (zoals westonline claimt) maar Louise van Luijk. Op webwereld staat een link naar de volledige uitspraak.

http://webwereld.nl/nieuws/106121/opslag-vingerafdrukken-geen-privacyprobleem.html
23-03-2011, 16:06 door Anoniem
Dit land is een parlementaire democratie, dus als die hooivorken in den haag iets willen mogen hun er alleen voor stemmen, wanneer die er beter aan worden, doen ze het gewoon, ongeacht wat de rest van NL wil.

Jammer dat er veel mensen zijn die dit niet snappen, zou een hoop rompslomp schelen.

Hoe kunnen we in een Democratisch land leven wanneer er allerlei wetten in worden gevoerd waarvan ik persoonlijk niemand ken die er positief over is.

HuubHuubBarbaTruuc....
23-03-2011, 16:17 door Anoniem
Dat blijft het punt, en daarom kun je het de rechter of de bestuursrechter ook niet kwalijk nemen als hij zo'n uitspraak doet. Zolang de overheid werkt conform de eigen wet, dan mag het. Ook als die wet flagrant in strijd is met Europese wetten, wat ik dan wel weer vreemd vind, maar daar gaat een rechter niet over.
Leuk trouwens dat we allemaal zo tegen Europa zijn maar dat we Europa zo hard nodig hebben om ons te beschermen tegen onze eigen overheid... die niet voor niks tegen Europa is (PVV). Al moet ik de PVV nageven, ook de SP is erg tegen Europa.
Ik niet zo, ik vind het wel rustig dat er niet zoveel landjepik meer plaatsvindt want daar is een klein land als Nederland toch al gauw de dupe van. En oorlogvoeren is ook duur.
Maar nou nog even van die stomme vingerafdrukopslagdatabase af, want het is een mooi woord voor galgje maar anders kan ik over twee jaar ook niet meer op vakantie...
Gelukkig moest mijn oudste kind nu een nieuwe, nog net voor de leeftijd van 12...
23-03-2011, 16:19 door Preddie
Door SirDice:
Door Peter V: Daarvoor moet je naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.
Voordat je daar iets voor elkaar krijgt zul je eerst alle Nederlandse rechtbanken af moeten. Wat dat betreft is Louise een aardig eind op weg.

Het is overigens niet Louise van Dijk (zoals westonline claimt) maar Louise van Luijk. Op webwereld staat een link naar de volledige uitspraak.

http://webwereld.nl/nieuws/106121/opslag-vingerafdrukken-geen-privacyprobleem.html

Nu maar hopen dat zij ook niet op een merkwaardig wijze om het leven komt zoals haar voorganger een 24 jarige student ......,

Verder heeft de rechter volgens mij ook gezegd dat een ID-kaart gratis moet worden uitgegeven en dat betaling voor dit document niet mag omdat de burger zelf geen enkel voordeel kan ervaren van de kaart, deze kaart dient puur en alleen het overheids belang, iets wat bij het paspoort nog wel anders ligt.

Maargoed zolang je geen paspoort nodig hebt zou ik deze ook niet aanvragen. mijn ID-kaart is als sinds 2007 verlopen, ik ga echt geen nieuwe meer aanvragen tenzij deze gemaakt wordt zonder het afnemen van de vingerafdruk tot die tijd heb ik mijn rijbewijs of probeer ik zonder ID-kaart/Paspoort het zelfde doel te bereiken. In veel gevallen blijkt een ID-kaart of paspoort echt niet noodzakelijk te zijn.

Maargoed ik ben bang dat we over aan aantal jaren gewoon het DNA moeten afstaan en dat dit in je paspoort komt (en natuurlijk in een groot database) Net zoals Peter V dit al eerder heeft gezegd ..... De mensen die dit soort dingen bedenken weten zelf niet waar ze mee bezig zijn ......
23-03-2011, 17:27 door Anoniem
Denk btw dat het weinig uit maakt welke politieke partij verkozen wordt, dat kon je goed zien toen ze vorig jaar allemaal op het matje moesten komen bij onze lieve Beatrix.

Daar word gewoon even verteld wat de bedoeling is, een paar gele kaartjes worden er uit gedeeld, en mocht er geen akkoord komen dan heb je Pim Fortuyn als voorbeeld.

Ik stem niet omdat als je stemt ben je mede-verantwoordelijk voor de chaos wat om de 4 jaar achter gelaten wordt.
Wanneer er een man voor het volk opstaat, raakt het gehele overheid cq koningshuis in paniek, omdat die waarschijnlijk de belasting-geldstromen gaat controleren / publiceren.

En waarom moeten burgers zich financieel verantwoorden terwijl de overheid dat niet doet?
Benzine prijs omhoog maar wel 50miljoen eurie aan waardeloze vaccinaties ingeslagen.

Desondanks heeft NL een redelijk goed systeem, maar wanneer de mensen aan een onzichtbare ketting worden gelegd d.m.v. dna/vinger afrukken wordt het wantrouwen van de staat in zijn onderdanen voor 100% bevestigd en daar heeft onze overheid meerdere redenen voor sommige wel publiek en sommige worden verzwegen.

Zou een beter idee van de overheid om iedereen een ip-cam op het hoofd van baby's te installeren 10 vliegen in 1 klap!
23-03-2011, 19:10 door Anoniem
Ook leuk als er een wet wordt ingevoerd waardoor iedereen zonder proces de doodstraf kan krijgen. Maak je bezwaar tegen die wet, krijg je te horen dat je bezwaar ongegrond is omdat de wet nog niet is uitgevoerd...

De manier waarop de rechter redeneert, slaat gewoon nergens op.
23-03-2011, 21:08 door Anoniem
En we gaan allemaal als makke schapen elke 5 jaar ons eigen persoonsbewijs verversen, met steeds meer "verplichte" aanvullingen, omdat het ons gevraagd wordt. Het blijft echter niet bij controle. Straks nog een chip, zodat we op afstand bestuurd kunnen worden. De techniek is er al. Alleen wachten op een goede reden om in te planten. Hier nog wat informatie:

http://www.argusoog.org/2010/12/wereldcontrole-via-persoonsnummers-grondplan-bijna-klaar/
23-03-2011, 22:17 door Anoniem
Vingerafdrukken zijn slechts de eerste stap, DNA komt later pas.
In het Leidsche Dagblad van vandaag stond een artikel van de kunstenaar Belle, student mediatechnologie aan de universiteit van Leiden (en ik maar denken dat je daar alleen maar rechten kon studeren). Als je naar kunstencentrum scheltema komt kun je je DNA in de vorm van haren, huidschilfers, nagels, verzin het maar inleveren in een zakje. De kunstenaar verspreid het dan willekeurig over de wereld/Nederland. Het idee is DNA bewijs dermate te vertroebelen omdat het overal kan opduiken dat onderzoeken zinloos zijn.
Ludieke actie.. :-)
24-03-2011, 07:50 door Anoniem
Ook ik ga gebruik maken van de duitse route om de dubbele nationaliteit te krijgen en dan de duitse nationaliteit te gebruiiken om een vingerafdrukvrij paspoort te krijgen. Prima idee. In de grensgebieden met Duitsland zie je deze constructie steeds meer. In Duitsland heeft men geleerd van het verleden.
24-03-2011, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem:
En waarom moeten burgers zich financieel verantwoorden terwijl de overheid dat niet doet?
Benzine prijs omhoog maar wel 50miljoen eurie aan waardeloze vaccinaties ingeslagen.

Sorry hoor. De rijksbegroting is ongeveer 216 miljard. Dus hebben wij het hier over 0.02% van de begroting. Als je wilt zeuren over kosten, doe dat bij de echt uitgaven: onderwijs, gezondheidzorg, etc. Ik denk dat iedereen weleens 0.02% van hun inkomen (<10 euro) uitgeeft aan een foute koop.

Over het artikel zelf, het is idd jammer dat rechter in Nederland niet kunnen zeggen dat een wet fout is. Vooral de beredenering dat de wet niet getoetst kan worden tegen de EVRM omdat de centrale opslag nog niet gerealiseerd is. Ze zijn er mee bezig (zie http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vhnnmt7l3ozx) duurt alleen lang.
24-03-2011, 09:41 door Maki
Als iedereen nou gewoon even deze site bezoekt en meehelpt, dan kunnen we dat gepraat ook achterwege laten: http://www.louisevspaspoortwet.nl
24-03-2011, 22:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
En waarom moeten burgers zich financieel verantwoorden terwijl de overheid dat niet doet?
Benzine prijs omhoog maar wel 50miljoen eurie aan waardeloze vaccinaties ingeslagen.

Sorry hoor. De rijksbegroting is ongeveer 216 miljard. Dus hebben wij het hier over 0.02% van de begroting. Als je wilt zeuren over kosten, doe dat bij de echt uitgaven: onderwijs, gezondheidzorg, etc. Ik denk dat iedereen weleens 0.02% van hun inkomen (<10 euro) uitgeeft aan een foute koop.

Over het artikel zelf, het is idd jammer dat rechter in Nederland niet kunnen zeggen dat een wet fout is. Vooral de beredenering dat de wet niet getoetst kan worden tegen de EVRM omdat de centrale opslag nog niet gerealiseerd is. Ze zijn er mee bezig (zie http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vhnnmt7l3ozx) duurt alleen lang.

je hebt gelijk was alleen zaadjes aan het planten!
26-03-2011, 23:12 door Anoniem
ik heb dat probleem jaar geleden al opgelost met een tube seconde lijm en een nagelvijl. na 10 keer proberen vond de man achter de balie de half wazige afdrukken wel prima.
28-03-2011, 16:04 door Anoniem
Kijk.. Anoniem.. Daar hebben we een oplossing... Zolang er nog geen betere oplossingen zijn..
We kunnen wel blijven praten hoe het zit.. Dat het zo zit en niet zo.. Maar we MOETEN HANDELEN!!! Nu het nog kan...
Dus door bovenstaande ideeen komen we verder..

Dank je Anoniem...

Ome Joop ût Tilburg
11-04-2011, 08:46 door michak
Wat mist in het geding is het belang van de privacy:
- qua beveiliging is het omkopen van een enkele ambtenaar voldoende om toegang te krijgen tot de database. Hoe goed de beveiliging computertechnisch ook is, we moeten er van uitgaan dat met voldoende middelen de beveiliging altijd omzeild kan worden en de burger dus het slachtoffer daarvan kan worden.
- vingerafdrukken worden vaak gebruikt voor persoonlijke alarmsystemen (laptop), en als die informatie "op straat" ligt zijn die dus ook niet meer veilig.

Maar het belangrijkste:
- er moet een machtsevenwicht blijven tussen burger en overheden. Sommige burgers plegen misdaden, maar alle overheden plegen misdaden. De Nederlandse overheid maakt zich schuldig aan oorlogsmisdaden door haar deelname aan oorlogshandelingen van NATO en andere allianties, en collaboratie met de Amerikaanse "war theaters" die elke beschrijving tarten.
Het is niet voor niets dat we in 1940-1945 vingerafdrukken in ons paspoort hadden, en die daarna niet langer wensten. Toen wisten we het nog.

Ik ben bereid mijn vakanties te annuleren om te weigeren mijn vingerafdrukken te laten opslaan.
We _moeten_ nu tegenwerken, het wordt over een paar jaar nog veel pijnlijker en misschien redden we het opnieuw niet, net als 70 jaar geleden. Maar ik zal mijn deel doen.

Ik hoop dat we met genoeg zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.