image

Meer straling van vliegen dan van bodyscan

dinsdag 29 maart 2011, 11:44 door Redactie, 10 reacties

Wie met een vliegtuig vliegt krijgt meer straling binnen dan bij het passeren van een bodyscanner het geval is. Dat zeggen onderzoekers van de Universiteit van Californië. Volgens de onderzoekers staan vijftig bodyscans gelijk aan dezelfde hoeveelheid straling als van een enkele röntgenfoto bij de tandarts. Vierduizend bodyscans zijn te vergelijken met de straling van een mammogram. Voor het krijgen van dezelfde hoeveelheid straling als een CT-scan, zijn 200.000 bodyscans nodig.

Vliegen
De onderzoekers schatten dat een bodyscanner gemiddeld 0,1 microsievert straling geeft. De Amerikaanse bevolking wordt elk jaar aan 6,2 millisievert blootgesteld. In de helft gaat het om natuurlijk bronnen, zoals de zon. De rest is afkomstig van medische opnamen.

Tijdens een zes uur durende vlucht worden passagiers aan 14,3 microsievert straling blootgesteld. Vliegen veroorzaakt daarmee meer straling dan bodyscanners, omdat het vliegtuig dichter bij de zon komt. Toch krijgt de Amerikaanse overheid het advies om de apparaten te blijven testen, zodat ze juist zijn afgesteld en zo min mogelijk straling afgeven.

Reacties (10)
29-03-2011, 12:27 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-03-2011, 12:58 door Syzygy
Door Peter V: In de tijd dat ik deeltjesfysica studeerde, was het niet alleen de vraag of straling verkeerd was.

Het gaat ook om de soort straling, de dosis, en het orgaan of organen die bestraald worden. Niet elk orgaan is even gevoelig voor straling. Dit alles speelt een belangrijke rol in de vraag hoeveel schade je oploopt.

Dat de Amerikaanse bevolking 6,2 mSv oploopt zegt niks. In elk land is dat anders. In sommige landen zit er zoveel radioactieve nucleïden in de grond, dat mensen daar een veel hogere doses oplopen dan bijvoorbeeld iemand in Nederland.

Maar omdat je nu eenmaal zoveel mogelijk risico wilt uitsluiten is de regel: hoe minder, hoe beter nog altijd de beste regel.



Inderdaad vandaar dat ik dan ook hier weer adviseer.

Neem voor de zekerheid een Alu hoedje !!
29-03-2011, 13:06 door Anoniem
"Vliegen veroorzaakt daarmee meer straling dan bodyscanners, omdat het vliegtuig dichter bij de zon komt."

aangezien straling kwadratisch afneemt met de afstand, en het relatieve afstandsverschil natuurlijk verwaarloosbaar is is het duidelijk dat dit onzin is. Dat de atmosfeer straling filtert lijkt me een betere reden...
29-03-2011, 13:32 door Skizmo


Inderdaad vandaar dat ik dan ook hier weer adviseer.

Neem voor de zekerheid een Alu hoedje !!

Alu hoedjes beschermen alleen je hoofd, niet de rest van je lichaam.
29-03-2011, 14:55 door Mysterio
Door Skizmo:


Inderdaad vandaar dat ik dan ook hier weer adviseer.

Neem voor de zekerheid een Alu hoedje !!

Alu hoedjes beschermen alleen je hoofd, niet de rest van je lichaam.
Goed, en een alu onderbroekje dan. Alle belangrijke delen bedekt!
29-03-2011, 15:16 door Anoniem
Die getallen kloppen totaal niet met andere bronnen. Wikipedia heeft het bijvoorbeeld over wereldwijd gemiddeld 2,4 microsievert per jaar aan achtergrondstraling en 2,2 mSv PER JAAR voor luchtvaartpersoneel.

0,1 mSv voor één scan is dus hetzelfde wat je normaal in twee weken aan achtergrondstraling oploopt. En iemand die dagelijks vliegt komt dus al aardig in de buurt van de limieten van 50 en 100 mSv per jaar die voor kerncentralepersoneel gehanteerd worden. Vanaf 100 mSv begint een hoger kankerrisico zichtbaar te worden.

Als je miljoenen mensen per jaar gaat scannen gaan er vast wel een paar extra dood aan kanker. De vraag is of dat opweegt tegen het aantal vliegtuigkapingen dat je tegenhoudt. Hoeveel hadden we er daarvan de afgelopen 9,5 jaar ook al weer?
29-03-2011, 15:33 door Loserenzo
Door Mysterio:
Door Skizmo:


Inderdaad vandaar dat ik dan ook hier weer adviseer.

Neem voor de zekerheid een Alu hoedje !!

Alu hoedjes beschermen alleen je hoofd, niet de rest van je lichaam.
Goed, en een alu onderbroekje dan. Alle belangrijke delen bedekt!
Maar dat valt dan weer op in de bodyscanner... problemen, problemen...


Maar serieus, deze EXTRA straling zit mijn lijf niet op te wachten
29-03-2011, 16:29 door Anoniem
Door Peter V: Het gaat ook om de soort straling, de dosis, en het orgaan of organen die bestraald worden. Niet elk orgaan is even gevoelig voor straling. Dit alles speelt een belangrijke rol in de vraag hoeveel schade je oploopt.
Daarom is een Sv een schaal die corrigeert voor hoeveel effect het heeft op een mens. Natuurlijk maakt het uit waar precies het aankomt en wat voor straling het is, maar je kan daarvoor corrigeren en dat is wat de Sv probeert te meten.
Maar omdat je nu eenmaal zoveel mogelijk risico wilt uitsluiten is de regel: hoe minder, hoe beter nog altijd de beste regel.
Hoe minder zon hoe beter, maar dat weerhoudt niemand om naar buiten te gaan.

Je moet wel rekening houden met dat radioactiviteit er altijd is geweest en er altijd zal zijn en onze lichamen wel wat kunnen hebben. De dosissen waar wij het hier over hebben komen niet in de buurt van wat gevaarlijk is, dus de hysterie kan wat minder graag. Bedankt.

Zie ook http://xkcd.com/radiation/
30-03-2011, 00:18 door Anoniem
Even een reactie op een aantal reacties hierboven.
Waarom denken veel mensen dat terroristen zich iets van bodyscanners aantrekken?
Hoeveel terroristen zijn er met behulp van bodyscanners gepakt? volgens mij 0.
Waarom wil een land dat het meeste last heeft van terrorisme /aanslagen (israel) geen bodyscanners? Omdat ze een vals gevoel van veiligheid geven.
http://www.nytimes.com/roomfordebate/2010/11/22/do-body-scanners-make-us-safer/israel-doesnt-use-scanners
Bijkomend probleem is dat zo gauw iets geautomatiseerd wordt men minder goed de boel in de gaten houd want het apparaat vindt het wel. (navigatie zij dat ik naar rechts moest drm sta ik nu in de sloot).
Dus wij geven een deel van onze privacy en gezondheid op voor.......? Ik weet het niet maar voor mijn gevoel wordt het alleen maar onveiliger.
25-05-2011, 12:45 door Anoniem
Oftwel met vliegen krijg je meer straling binnen dan met bodyscanners. Ik heb dit niet onderzocht en kan geen uitspraken overdoen.
Waar ik wel een uitspraak over kan doen: Als ik wil vliegen dan moet ik eerst door een bodyscanner. Oftwel ik krijg dubbele straling binnen. Dus wat intreseert het mij dat vliegen meer of minder straling afgeeft dan een bodyscanner. Het punt is dat ik nu veel meer straling binnen krijg dan voorheen zonder die scanners
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.