De browser van de meeste consumenten lekt zoveel informatie, dat websites niet eens een IP-adres of cookie nodig hebben om bezoekers uniek te identificeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Electronic Frontier Foundation. De digitale burgerrechtenbeweging verzamelde de configuratie en versiegegevens van besturingssystemen, browser en browser plugins van vrijwilligers die de website panopticlick.eff.org bezochten. De gegevens werden vergeleken met de configuraties van een miljoen andere bezoekers.
Daaruit blijkt dat 84% van de configuratie combinaties uniek en identificeerbaar is, waardoor elke browser dus een digitale "vingerafdruk" achterlaat. Browsers met Adobe Flash of Java plugins zijn in 94% van de gevallen uniek te herkennen en te traceren. "We hebben maatregelen genomen om de deelnemers in ons experiment anoniem te maken, maar de meeste websites doen dat niet", zegt Peter Eckersley van de EFF.
Browser
Marketingbedrijven verkopen inmiddels producten die via de browser-vingerafdruk gebruikers kunnen monitoren. Sommige browsers lekken minder unieke informatie, maar over het geheel genomen is het lastig om een browser zo te configureren dat die niet identificeerbaar wordt. "Browser fingerprinting is een krachtige techniek en vingerafdrukken moeten naast cookies en IP-adressen genoemd worden als we het over de privacy van gebruikers hebben", merkt Eckersley op.
Hij hoopt dat browserontwikkelaars zoals Mozilla en Microsoft maatregelen nemen om het probleem in toekomstige versies van hun browser op te lossen. Daarnaast is er ook een rol voor beleidsmakers weggelegd. "Die moeten deze vingerafdrukken als potentieel persoonlijk identificeerbare informatie beschouwen, en een tijdslimiet instellen dat ze met identiteiten en loggegevens geassocieerd mogen worden."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.