Het monitoren van online surfgedrag door advertenties en websites is een privacytijdbom. Daarvoor waarschuwt Sagi Leizerov, topman bij Ernst & Young. "Het is een vergissing om te denken dat (online) tracking goedaardig is," aldus Leizerov. "Het is zowel een kans voor geweldige gegevensverzamelingen, alsmede een tijdbom voor het openbaren van persoonlijke informatie waarvan je uitgaat dat het privé wordt gehouden."
Niet alleen internetgebruikers achter de desktop moeten oppassen, ook smartphone-gebruikers zijn gewaarschuwd. Beveiligingsbedrijf Dasient analyseerde onlangs tienduizend gratis mobiele apps voor Google Android smartphones. Meer dan acht procent (842 programma's), vroegen om toegang tot het International Mobile Equipment Identity (IMEI) nummer dat aan de telefoon is toegekend. Het IMEI werd dan als gebruikers-id voor de applicatie gebruikt. In een aantal gevallen werd het IMEI nummer naar een adverteerder gestuurd.
Voorzichtig
"Het feit dat een advertentienetwerk je IMEI krijgt, betekent dat ze weten hoe lang je je telefoon gebruikt en welke apps je het meest gebruikt", zegt CTO Neil Daswani. "De volledige gevolgen zijn nog niet zichtbaar, maar met privacy moet je voorzichtig zijn." Daswani sluit niet uit dat applicatieaanbieders consumenten straks via hun IMEI nummer zullen volgen, wat voor adverteerders een krachtige manier is om gebruikers te monitoren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.