De Rabobank waarschuwt klanten voor oplichters die via telefoon en e-mail de inloggegevens voor internetbankieren proberen te stelen. Volgens de bank zijn er criminelen actief die klanten bellen en zich als medewerkers van de Rabobank uitgeven. Slachtoffers wordt vervolgens gevraagd om bijvoorbeeld de I-code en S-code van de Random Reader. "Wanneer u de I-code en S-code verstrekt, geeft u criminelen de mogelijkheid om geld van uw rekening(en) over te schrijven", aldus de bank.
Die adviseert klanten om de naam van de beller te vragen en zelf naar de Rabobank terug te bellen. Daarnaast zijn er weer verschillende phishingmails in omloop die persoonlijke gegevens proberen te ontfutselen. "Het is niet te voorkomen dat u e-mails van criminelen ontvangt. Wel kunt een spamfilter op uw e-mailbox installeren. Ook kunt u informeren of uw internetprovider een anti-spamdienst levert. Hiermee voorkomt u dat de e-mail in uw Inbox terechtkomt", zo laat de bank weten.
Ondanks alle waarschuwingen komt het volgens de bank nog steeds voor dat klanten hun gegevens via e-mail of de telefoon afstaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.