image

Marketeers: politiek vindt privacy belangrijker dan burger

vrijdag 10 september 2010, 14:53 door Redactie, 6 reacties

De politiek maakt zich drukker om het beschermen van persoonsgegevens dan de burger zelf, aldus een duidelijke meerderheid van de marketeers in Nederland. De bedrijfstak is verdeeld over het onderwerp. Aan de ene kant leggen de meeste marketeers (44%) de verantwoordelijkheid voor de privacy ten aanzien van (het verwerken van) persoonsgegevens bij henzelf neer en niet bij de overheid.

Maar 56% van de beroepsgroep schuilt zich achter de stelling “als de overheid haar staatsburgers tot ‘leesbare eenheden’ mag reduceren, dan mag zij
de marketeer er niet van weerhouden om de consument eveneens te ‘lezen’”. Dat blijkt uit de DM Barometer, wat de bestedingen en trends in de dialoogmarketing in kaart brengt.

Cookieverbod
Marketeers werden verschillende vragen gesteld met betrekking tot privacy. Zo erkent 55% informatie van Hyves en Facebook voor advertenties te gebruiken. 61% vindt dat consumenten sociale netwerken en media op "eigen risico" moet betreden. Ongeveer hetzelfde percentage marketeers vindt dat klanten zo makkelijk hun gegevens in ruil voor een klein geschenk geven, dat privacy vooral beschermd wordt door de integriteit van de marketeer.

Een ander opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is de reactie op het voorgestelde 'cookieverbod'. Volgens 51% remt de nieuwe cookie-wetgeving het bedrijfsleven niet in zijn digitale ontwikkeling. In eerste instantie was er vanuit advertentiebedrijven veel kritiek op het overheidsvoorstel.

Reacties (6)
10-09-2010, 16:32 door Anoniem
Maar 56% van de beroepsgroep schuilt zich achter de stelling “als de overheid haar staatsburgers tot ‘leesbare eenheden’ mag reduceren, dan mag zij de marketeer er niet van weerhouden om de consument eveneens te ‘lezen’”.
61% vindt dat consumenten sociale netwerken en media op "eigen risico" moet betreden
De verantwoordelijkheid ligt met andere woorden altijd bij iemand anders, de marketier kan onbekommerd zijn gang gaan en de ander moet hem maar tegenhouden als dat niet bevalt. Alle ruimte pakken die je kan pakken zonder een ander zijn ruimte te gunnen is misschien niet illegaal, maar het is wel degelijk asociaal, het parasiteert op het vertrouwen en fatsoen van de ander en getuigt van een voordringersmentaliteit.
10-09-2010, 18:08 door [Account Verwijderd]
Ik vind mijn privacy belangrijker dan de datahonger van zowel de marketeers als van de overheid. Ik zal er in ieder geval alles aan doen om alle nieuwsgierige aagjes met de grootst mogelijke kluit in het riet te sturen. En dat alleen voor de sport, want ik heb misschien niet eens zoveel te verbergen.
11-09-2010, 15:08 door Anoniem
Laten we aan de mensen die baat bij privacy-afname hebben vragen wat zij van privacy vinden... Ja, ik denk dat je dan wel objectieve data krijgt :)
13-09-2010, 09:32 door Anoniem
Marketeers hebben professionele oogkleppen op. In het belang van de commercie vinden zij dat bijna alles geoorloofd is. Professionele laksheid t.o.v. de privacy van derden ?
13-09-2010, 09:39 door Silver
Maar 56% van de beroepsgroep schuilt zich achter de stelling “als de overheid haar staatsburgers tot ‘leesbare eenheden’ mag reduceren, dan mag zij de marketeer er niet van weerhouden om de consument eveneens te ‘lezen’”.

Persoonlijk vraag ik me gewoon af waar zij in godsnaam de arrogantie vandaan halen om zo'n stomme stelling te poneren. Wie de fuck zijn marketeers nou helemaal? Er is geen grotere groep smeerlappen dan marketing en sales volk!

Oh, en ik vind het volkomen juist dat de overheid meer om de privacy van burgers geeft dan de burgers zelf. De gemiddelde persoon is namelijk nagenoeg exibitionist (zie hyves - nuff said) en mag wat dat betreft van mij tegen zichzelf beschermd worden. Als de overheid dan ook nog eens zelf de Wet gaat volgen dan zijn we helemaal in Valhalla :P
13-09-2010, 09:46 door Anoniem
Is het juist niet de taak van de overheid om de burgers te beschermen? Dan is het niet zo gek dat de overheid zich over zaken als privacy drukker maakt dan de burger. Overigens hebben de marketeers dan zelf ook geen behoefte aan privacy dus kunnen we al hun privé gegevens wel op het internet plaatsen. Ik heb nog wel een lijstje hoor ;-). Als ze daar een probleem mee hebben hadden ze hun eigen privacy maar beter moeten beschermen, toch?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.