De politiek maakt zich drukker om het beschermen van persoonsgegevens dan de burger zelf, aldus een duidelijke meerderheid van de marketeers in Nederland. De bedrijfstak is verdeeld over het onderwerp. Aan de ene kant leggen de meeste marketeers (44%) de verantwoordelijkheid voor de privacy ten aanzien van (het verwerken van) persoonsgegevens bij henzelf neer en niet bij de overheid.
Maar 56% van de beroepsgroep schuilt zich achter de stelling “als de overheid haar staatsburgers tot ‘leesbare eenheden’ mag reduceren, dan mag zij
de marketeer er niet van weerhouden om de consument eveneens te ‘lezen’”. Dat blijkt uit de DM Barometer, wat de bestedingen en trends in de dialoogmarketing in kaart brengt.
Cookieverbod
Marketeers werden verschillende vragen gesteld met betrekking tot privacy. Zo erkent 55% informatie van Hyves en Facebook voor advertenties te gebruiken. 61% vindt dat consumenten sociale netwerken en media op "eigen risico" moet betreden. Ongeveer hetzelfde percentage marketeers vindt dat klanten zo makkelijk hun gegevens in ruil voor een klein geschenk geven, dat privacy vooral beschermd wordt door de integriteit van de marketeer.
Een ander opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is de reactie op het voorgestelde 'cookieverbod'. Volgens 51% remt de nieuwe cookie-wetgeving het bedrijfsleven niet in zijn digitale ontwikkeling. In eerste instantie was er vanuit advertentiebedrijven veel kritiek op het overheidsvoorstel.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.