image

Microsoft en Google ruziën over privacy

dinsdag 7 februari 2012, 15:49 door Redactie, 12 reacties

De anti-Google campagne die Microsoft vorige week lanceerde is bij de zoekgigant in het verkeerde keelgat geschoten. In de advertenties noemt Microsoft alternatieven voor Google-gebruikers die vanwege het nieuw aankondigde privacybeleid een andere provider willen zoeken. "We hebben deze deze week lol gehad", aldus Corporate Vice President Frank Shaw. "Maar de keuze die je maakt hebben echt impact op hoe je persoonlijke informatie wordt behandeld."

Het laatste deel van de Microsoft campagne gaat in op de Bing zoekmachine en Internet Explorer. "Fantastische producten en verschillend van wat Google aanbiedt, elk ontwikkeld met de gebruiker op de eerste plaats", aldus Shaw. Zo biedt IE Tracking Protection, waarmee gebruikers kunnen internetten zonder dat ze gevolgd worden.

Delen
"Het is uniek voor IE9. Ongeacht het privacybeleid van de website die je bezoekt, zorgt Tracking Protection ervoor dat je informatie veilig bij jou blijft en niet bij derden partijen van wie de content op de websites staat die je bezoekt." Shaw benadrukt continu dat Microsoft van Google verschilt.

"Vanzelfsprekend maken we andere keuzes dan Google doet. We denken dat jij dit verschil belangrijk vindt. En natuurlijk zijn alle Microsoft producten zoals IE en Bing ontworpen om jou als eerste te plaatsen. En dat is een fantastische ervaring die je niet hoeft te "delen" met Google."

Mythes
Google is niet over de kritiek van Microsoft te spreken, en heeft daarom besloten een aantal van de mythes die rondgaan te ontkrachten. Zo stelt Microsoft dat het nieuwe privacybeleid het lastiger voor gebruikers maakt om hun privégegevens te controleren, maar dat is niet waar, merkt beleidsmanager Betsy Masiello op. "Onze privacy controls zijn niet veranderd." Ook de opmerking van Microsoft dat Google het privacybeleid verandert om verzamelde gegevens waardevoller voor adverteerders te maken zou niet waar zijn. "Het grootste gedeelte van de product personalisatie die Google doet staat los van advertenties."

Een andere mythe die Microsoft zou verspreiden is dat Google de e-mails van Gmail-gebruikers leest. Ook dit klopt niet. Google zou via computers berichten op malware en spam scannen, en op trefwoorden voor relevante advertenties, merkt Masiello op.

Aanvallen
Als laatste gaat Masiello in op de opmerking van Microsoft dat de eigen privacyaanpak beter is dan die van Google. "Wij beoordelen niet het beleid en de beheermogelijkheden van andere mensen." Daarnaast zou Google 'data liberation' ondersteunen, terwijl Microsoft dat niet doet.

En hoewel Google het privacybeleid van Microsoft niet beoordeelt, haalt het wel een passage aan waarin staat dat Microsoft de verzamelde gegevens bij één dienst met andere diensten kan combineren. "We hebben altijd gevonden dat de feiten onze marketing moeten vormen, en dat we ons beter op onze gebruikers kunnen richten dan op negatieve aanvallen op andere bedrijven."

Reacties (12)
07-02-2012, 16:03 door Anoniem
Het is deze keer ook echt FUD van Microsoft, slecht nieuws 'verkoopt' altijd lekker natuurlijk. Maar dan moet het wel waar zijn.
07-02-2012, 16:13 door Nimrod
@anoniempje

Jammer genoeg is het ook waar. Alleen hebben sommige mensen oogkleppen op =(
07-02-2012, 16:41 door Anoniem
Microsoft, Google, Amazon, iCloud, het maakt allemaal niet uit; privacy bewuste Europeanen zouden het gewoon niet moeten gebruiken. Het Patriot Act gaat veel te ver.
07-02-2012, 18:08 door Anoniem
Positief dat er nu over privacy gesteggeld gaat worden door dit soort bedrijven. Met een beetje mazzel groeit dit uit tot echte privacy-bewuste services op het Internet. Het wordt op deze manier namelijk een concurrentie aspect, en dat kan alleen maar goed zijn, zowel voor de bewustwording van de massa, als dat er misschien echt op dit gebied concurrentie en dus nieuw aanbod van services komt.
07-02-2012, 19:02 door king
Mooi verhaal waar de ene ezel de andere ezel een ezel noemt, terwijl die ezel blijkbaar niet weet dat hij ook een ezel is!!
07-02-2012, 19:15 door Anoniem
Kijk: Google zegt het zelf al. Ik wil niet dat Google mijn e-mails analyseert voor relevante advertenties.

Ik kreeg twee jaar een e-mail van een vriend, met de mededeling dat zijn beide ouders waren overleden bij een auto-ongeluk. De 'relevante' advertentie die Gmail erbij plaatste was: "UITVAARTVERZEKERING NODIG?!". Een maand later heb ik Gmail voorgoed vaarwel gezegd. Blijf met je fikken van mijn e-mail af.
07-02-2012, 19:16 door Anoniem
Ik geloof MS meer dan andersom. Google is evil!

RjSeeker .c.c.
08-02-2012, 09:41 door Walter
Door Anoniem: Microsoft, Google, Amazon, iCloud, het maakt allemaal niet uit; privacy bewuste Europeanen zouden het gewoon niet moeten gebruiken. Het Patriot Act gaat veel te ver.
Maar gelukkig hebben we van onze eigen regering niets te vrezen.....
http://webwereld.nl/nieuws/109450/

De regering weigert informatie te geven over het aantal vorderingen bij sociale netwerken als Hyves, Twitter of Facebook. Kamervragen hierover van GroenLinks zijn onbevredigend beantwoord.
"Nederland was al analoog aftapkampioen en nu blijkt dat justitie cijfers over het online afluisteren niet wil vrijgeven", vertelt hij Webwereld duidelijk geïrriteerd. "Ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe statistische gegevens de strafrechtspleging kunnen hinderen. Wellicht worden er vaker sociale media aangeboord dan aanvankelijk gedacht, zonder dat belanghebbenden daar weet van hebben.
08-02-2012, 11:18 door Anoniem
@ Anoniem over de uitvaartverzekerings ads bij je email..

Blijkbaar ben je één van de vele niet ervaren Google/Gmail gebruikers. Geeft niks, 90% van de PC gebruikers is onervaren in het gebruik van software en met name email. Maar zodra het over privacy gaat schreeuwen ze het hardst, terwijl ze slaafs altijd alles in een CC veld meesturen... zucht.

Gepersonaliseerde advertenties kan je al sinds jaar en dag uitschakelen in Gmail.. als je 1x had gelezen wat er bij staat had je dat kunnen weten. Alsof hotmail niet je mails scant.. :S ?!

Wat Google zegt over hun privacybeleid.. "Het is niet gewijzigd. PUNT! " Letterlijk. En als je gewoon de moeite neemt om dat te lezen... kom je erachter dat ze gewoon de waarheid zeggen. Er is niks gewijzigd aan hun manier waarop gebruikers hun instellingen kunnen wijzigen wb privacy. Ik heb laatst alles eens doorgelopen en je kan alles egwoon wijzigen zoals dat al jaren kan bij Google. Ze hebben itt bijvoorbeeld FB, gewoon 1 pagina waarop al je gegevens klip en klaar staan + de manier waarop je bepaalde zaken kan verwijderen/toevoeen/wijzigen.

Het moddergooien van MS zal er in dit geval alleen maar toe leiden dat de discussie beter wordt en het product aan de andere kant (Google dus) nog gebruiksvriendelijker gaat worden voor de klant. Heel raar dat ik dat gevoel bij MS nog nooit gehad heb, maar bij Google al vanaf dag 1...
08-02-2012, 12:45 door Anoniem
Christ, probeer Android klanten binnen te halen middels anticampagne, probeer Office 365 te promoten dmv incompatibiliteit van andere pakketten met bestandsformaten, en nu proberen Google zwart te maken voor eigen winst.

Wat een kleingeestig triest bedrijf is MS in de kern toch.

Erg jammer, want de laatste jaren deden ze erg hun best met allerlei opensource projecten (via oa codeplex, PHP, etc) en hun VisualStudio is gewoon een schitterende omgeving.

Maar waarom toch iedere keer weer dit soort kinderachtige vingerwijsFUDcampagnes....???
08-02-2012, 12:46 door Anoniem
Kijk voor de kennis en kunde van Amerikanen (bedrijven) t.a.v. Europese privacy maar op dit artikel: http://t.co/9XSggJLd
08-02-2012, 18:13 door spatieman
welke ADS??
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.