De anti-Google campagne die Microsoft vorige week lanceerde is bij de zoekgigant in het verkeerde keelgat geschoten. In de advertenties noemt Microsoft alternatieven voor Google-gebruikers die vanwege het nieuw aankondigde privacybeleid een andere provider willen zoeken. "We hebben deze deze week lol gehad", aldus Corporate Vice President Frank Shaw. "Maar de keuze die je maakt hebben echt impact op hoe je persoonlijke informatie wordt behandeld."
Het laatste deel van de Microsoft campagne gaat in op de Bing zoekmachine en Internet Explorer. "Fantastische producten en verschillend van wat Google aanbiedt, elk ontwikkeld met de gebruiker op de eerste plaats", aldus Shaw. Zo biedt IE Tracking Protection, waarmee gebruikers kunnen internetten zonder dat ze gevolgd worden.
Delen
"Het is uniek voor IE9. Ongeacht het privacybeleid van de website die je bezoekt, zorgt Tracking Protection ervoor dat je informatie veilig bij jou blijft en niet bij derden partijen van wie de content op de websites staat die je bezoekt." Shaw benadrukt continu dat Microsoft van Google verschilt.
"Vanzelfsprekend maken we andere keuzes dan Google doet. We denken dat jij dit verschil belangrijk vindt. En natuurlijk zijn alle Microsoft producten zoals IE en Bing ontworpen om jou als eerste te plaatsen. En dat is een fantastische ervaring die je niet hoeft te "delen" met Google."
Mythes
Google is niet over de kritiek van Microsoft te spreken, en heeft daarom besloten een aantal van de mythes die rondgaan te ontkrachten. Zo stelt Microsoft dat het nieuwe privacybeleid het lastiger voor gebruikers maakt om hun privégegevens te controleren, maar dat is niet waar, merkt beleidsmanager Betsy Masiello op. "Onze privacy controls zijn niet veranderd." Ook de opmerking van Microsoft dat Google het privacybeleid verandert om verzamelde gegevens waardevoller voor adverteerders te maken zou niet waar zijn. "Het grootste gedeelte van de product personalisatie die Google doet staat los van advertenties."
Een andere mythe die Microsoft zou verspreiden is dat Google de e-mails van Gmail-gebruikers leest. Ook dit klopt niet. Google zou via computers berichten op malware en spam scannen, en op trefwoorden voor relevante advertenties, merkt Masiello op.
Aanvallen
Als laatste gaat Masiello in op de opmerking van Microsoft dat de eigen privacyaanpak beter is dan die van Google. "Wij beoordelen niet het beleid en de beheermogelijkheden van andere mensen." Daarnaast zou Google 'data liberation' ondersteunen, terwijl Microsoft dat niet doet.
En hoewel Google het privacybeleid van Microsoft niet beoordeelt, haalt het wel een passage aan waarin staat dat Microsoft de verzamelde gegevens bij één dienst met andere diensten kan combineren. "We hebben altijd gevonden dat de feiten onze marketing moeten vormen, en dat we ons beter op onze gebruikers kunnen richten dan op negatieve aanvallen op andere bedrijven."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.