XS4ALL heeft voor de vijfde keer het privacyjaarverslag gepubliceerd, waarin verschillende incidenten worden geopenbaard. De provider openbaart het verslag zodat klanten kunnen zien hoe er aan de privacyverklaring invulling wordt gegeven. "Met deze verklaring maken we duidelijk wat we precies belangrijk vinden in het kader van privacy en hoe we met uw persoonlijke gegevens om willen gaan."
In totaal werden er zeven privacyincidenten in het verslag opgenomen. Daarin beschrijft XS4ALL niet alleen het incident, maar ook welke maatregelen het heeft genomen om herhaling te voorkomen. Het eerst incident betreft een ex-partner van een klant die erin slaagde om een factuuradres te wijzigen.
Telefoongesprekken
In februari wilde het management naast inkomende ook uitgaande telecomgesprekken opnemen, met als doel het coachen van het personeel. Hierdoor zouden ook vertrouwelijke gesprekken tussen personeel of relaties kunnen worden opgenomen, wat in strijd met de wet is. Na beraad werd het opnemen van uitgaande gesprekken nog in februari weer gestopt.
Het onbevoegd verplaatsen van een mailbox zorgde in maart voor een incident. Zonder toestemming van de contractant was één van haar mailboxen verplaatst naar het account van haar ex-partner. Vanwege dit incident moesten alle medewerkers van de klantenservice nogmaals een trainingsmodule doorlopen.
Datalekken
In augustus kwamen twee incidenten voor waarbij gegevens werden gelekt. Zo werden de gegevens van drie klanten naar een andere klant gemaild. Deze klant mailde XS4ALL dat er een foute adressering had plaatsgevonden. "Deze manier van handelen maakt het aannemelijk dat deze klant de gegevens niet verder zal gebruiken", aldus de provider. Die verontschuldigde zich per brief bij de drie klanten voor het lekken van hun XS4ALL loginnaam, domeinnaam, databasenaam, relatienummer, contactpersoon en telefoonnummer.
Bij het tweede incident werd op verzoek van een klant een overzicht van zijn loginsessies op een specifieke dag gemaild. Per ongeluk werden hierbij ook de loginnaam en loginsessies van een andere klant mee gestuurd.
Werkmail
In oktober constateerde XS4ALL dat een aantal medewerkers een forward van het werkaccount naar een persoonlijk account had ingesteld, wat in strijd met het beleid is.
Het laatste incident dat vermeld wordt, ging over het verstrekken van contactgegevens van een aantal zakelijke klanten aan KPN. KPN had om de contactgegevens van scholen gevraagd die klant van KPN waren, maar naar XS4ALL waren overgestapt. Het verzoek werd goedgekeurd en adresgegevens, telefoonnummer en contactpersoon verstrekt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.