McDonald's, CBS, Mazda en Microsoft zijn in de Verenigde Staten aangeklaagd wegens het gebruik van advertenties voor datamining. Volgens de aanklacht hebben de bedrijven de privacy van internetgebruikers geschonden via advertenties te kijken welke websites mensen bezochten. Ook zou persoonlijke informatie zijn verduisterd en de werking van computers zijn beïnvloed.
Het gaat om een "class action" rechtszaak waar meerdere mensen zich bij hebben aangesloten. Volgens aanklaagster Sonal Bose zou McDonald's haar privacy tijdens een WK-spel in de zomer van dit jaar hebben geschonden. Ook CBS, Mazda en Microsoft lanceerden advertenties die het surfgedrag in kaart brachten. De vier aangeklaagde partijen werkten samen met Interclick, dat in gerichte advertenties gespecialiseerd is. Het bedrijf verzamelt informatie voor het aanmaken van persoonlijke profielen.
Interclick wordt zelf niet aangeklaagd, maar zou samen met de vier wel aangeklaagde bedrijven "browser sniffing" hebben toegepast om te kijken of bezoekers ook de websites van concurrenten bezochten. Bose wil een schadevergoeding voor computerfraude en computermisbruik. Tevens moet alle opgeslagen persoonlijke informatie worden vernietigd en moeten de bedrijven het geld wat ze hiermee verdienden afstaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.