Het Britse advertentiebedrijf Realeyes heeft een technologie ontwikkeld waarbij het via de webcam kan zien welke advertenties internetgebruikers bekijken. Het systeem kan aan de hand van gezichtskenmerken, zoals de wenkbrauwen, mond en neusgaten, de stemming van iemand bepalen en waar er naar gekeken wordt. Zodoende kan het bedrijf zien welke advertenties niet opvallen en welke de aandacht trekken, zegt Realeyes oprichter Mihkel Jäätma tegenover The Economist.
Het systeem wordt nu nog alleen op speciaal gemaakte websites gebruikt, waarbij een onderzoeksgroep vervolgens als "proefkonijn" dient. De volgende stap is het maken van interactieve advertenties, omdat die zowel de aandacht als de emotionele stemming van de gebruiker kunnen detecteren.
Als de technologie straks voor het grote publiek gereed is, zullen consumenten nog altijd eerst hun toestemming moeten geven voordat de adverteerder de webcam kan gebruiken, merkt Jäätma op. Eén manier om consumenten over te halen zich te laten bekijken is ze korting op goederen en abonnementen te geven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.