Een Duits gerechtshof heeft geoordeeld dat een slachtoffer van phishing, die door de valse e-mail 5.000 euro verloor, zelf voor de schade moet opdraaien en niet zijn bank. De man had een e-mail ontvangen die van zijn bank afkomstig leek. Op de valse banksite vulde hij tien TAN-codes in. Drie maanden later werden de ingevoerde gegevens gebruikt om 5.000 euro naar een Griekse bankrekening over te maken, iets waarvan het slachtoffer ontkend dit gedaan te hebben.
Volgens de rechters is de bank niet aansprakelijk, aangezien het klanten op de eigen website voor phishing waarschuwt. Daarnaast gaan klanten ook akkoord met de voorwaarden voor internetbankieren waarin staat dat er veilig met de inloggegevens moet worden worden omgegaan.
Nalatig
De rechters stelden tevens vast dat de man door het invoeren van zijn TAN-codes nalatig was geweest. Het slachtoffer vond dat de bank de plicht heeft om klanten tegen misbruik van de TAN-codes te beschermen, maar het federale gerechtshof schaarde zich achter eerdere rechters, die ook al stelden dat de man zelf verantwoordelijk was.
De bank is van mening dat het algemeen bekend is dat het vragen om meerdere TAN-codes een kenmerk van phishing is. De Duitse Sparda Bank is één van de laatste Duitse banken die nog TAN-codes gebruikt, aangezien deze manier van het bevestigen van transacties kwetsbaar voor phishing is. Een woordvoerder van de bank verklaart dat de rechter niet aan de veiligheid van de procedure twijfelde.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.