Door Anoniem: Door SirDice: Door Anoniem: De stelling is niet juist.. Sony is niet verantwoordelijk voor de diefstal..
Dat is de stelling ook niet.
Sony is schuldig aan (grove) nalatigheid t.o.v. haar gebruikers en zichzelf...
Als Sony niet nalatig was geweest waren de klantgegevens niet buitgemaakt. Ergo, Sony is
medeverantwoordelijk.
Volgens mij is de letterlijke stelling :
Is Sony medeverantwoordelijk voor diefstal klantgegevens? dat is volgens mij exact wat ik schrijf..
Nee niet mee eens.. Sony verantwoordelijk dat ze slecht beheer hebben uitgevoerd.. ze zijn er dus voor verantwoordelijk dat deze diefstal heeft kunnen plaats vinden.. Voor de diefstal zel is sony niet verantwoordelijk.
Het zou hetzelfde zijn als een winkelier die zijn spullen niet beveilig medeverantwoordelijk gehouden zou worden voor een winkeldiefstal..
Je loopt alleen wel erg snel voorbij het feit dat Sony verantwoordelijk is voor de veilige opslag van dit soort gegevens. Iedereen weet dat deze gegevens de hackers-jackpot is en als je dan geen acht slaat op eerdere waarschuwingen maar het gewoon weglacht ben je niet verantwoordelijk bezig geweest met de gegevens van je klanten.
De grote vraag is: Maakt nalatigheid medeplichtig?
Ik denk het wel. Diefstal van persoonsgegevens is een standaard actie wanneer de beveiliging niet op orde is. Het is zo logisch als dat er vliegen op stroop af komen. Laat je de strooppot open staan, dan komen er vliegen in. Jij bent niet verantwoordelijk voor de acties van de vlieg, maar ongedierte doet nu eenmaal wat ongedierte doet. Je bent dus verantwoordelijk voor het bederven van de stroop omdat je de vliegen een open deur hebt gegeven.
Stel nu dat je dacht dat je het goed afgesloten had, maar blijkbaar zat er toch nog ergens een gaatje wat je over het hoofd zag of niet kon weten, dan hebben we een andere discussie. Eerst moet nalatigheid bewezen worden (door een rechter of specialist, niet door wazige persberichten) voordat je kan zeggen tot in hoeverre Sony het had kunnen of moeten zien aankomen.