Het elke zes weken uitbrengen van een nieuwe Firefox-versie is slecht voor de browser, aldus Mozilla’s Jono DiCarlo. Hij raakte in gesprek met voormalige Firefox-gebruikers die allemaal naar Chrome waren overgestapt omdat Firefox continu updates installeerde. Mozilla wilde Google nabootsen, dat met Chrome een zeer effectieve en succesvolle updater heeft. Chrome installeert updates zonder enige interactie van gebruikers.
'We waren jaloers op hun mogelijkheid om snel updates uit te brengen, waardoor ze continu verbeteringen onder gebruikers konden uitrollen." Bij Firefox duurt het downloaden en installeren van updates lang en veroorzaakt allerlei vensters. Daarnaast kunnen updates ervoor zorgen dat bepaalde plug-ins of extensies niet meer werken, of dat de interface die de gebruiker is gewend, is veranderd.
"Door de rapid releases niet goed te doen, hebben we ervoor gezorgd dat Firefox op een inferieure versie van Chrome lijkt. En door een continue stroom van updates naar mensen te sturen die ze niet wilden, hebben we veel van die mensen richting Chrome gestuurd, precies wat we juist wilden voorkomen", aldus DiCarlo op zijn eigen weblog.
Gebruikers
"We namen aan dat onze gebruikers dol genoeg op Firefox waren om de irritatie van de updates te accepteren om zo een beter product te krijgen", gaat DiCarlo verder. Hij merkt op dat softwarebedrijven hier een belangrijke les kunnen leren. "Alles met de zin 'gebruikers zijn dol op ons product' is geen strategie, maar 'wishful thinking'", waarschuwt de Firefox-ontwikkelaar.
Inmiddels zou de situatie wel iets verbeterd zijn en vereisen updates veel minder interactie van de gebruiker. "Maar het is te laat. Mensen die het zat waren en Firefox hebben gedumpt zijn lastig terug te winnen. De snelle updates hebben de reputatie van Firefox om zeep geholpen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.