Door Anoniem: @ Mysterio security is een taak van iedereen. Iedere medewerker is onderdeel van de schakel. Uiteraard zijn ze niet eind verantwoordelijk maar ze dragen wel degelijk een verantwoordelijkheid. Hier, bij een diensttak van gemiddeld 2000 medewerkers, gaan de mensen op non-actief, of in het ergste geval met ontslag, als ze bewust zaken onveilig doen waardoor we schade oplopen. Wat mensen niet weten kun je ze ook niet kwalijk nemen, dus ze tijdig informeren en geïnformeerd houden is een belangrijk wapen in de strijd tegen cybercrime.
Ik ben zo vrij jouw reactie iets in te korten. Het woordje
bewust dekt de lading al. Uiteraard werken wij met een ICT reglement waar een aantal zaken worden aangestipt. Dat zijn dingen die logisch zijn, zoals je wachtwoord voor jezelf houden en voorzichtig zijn met e-mail en meer van dat. Maar software updaten is niet hun zaak, firewall instellingen zijn niet hun ding en ik durf te beweren dat er te veel e-mail binnenkomt met bijlagen om ze goed uit te leggen wat verdachte e-mail is.
Zelfs gebrekkig Nederlands en Engels zijn geen uitzondering aangezien er genoeg internationale figuren rondlopen. Dus wat doe je wanneer jouw klanten de meest exotische komaf hebben en veel berichten sturen met bijlagen?