image

ABN AMRO neemt maatregel tegen fraude internetbankieren

dinsdag 21 augustus 2012, 20:34 door Redactie, 14 reacties

Om klanten tegen fraude met internetbankieren te beschermen neemt de ABN AMRO extra maatregelen. Vanaf morgen is het standaard niet meer mogelijk voor klanten om geld naar het buitenland over te maken. Dit zou het lastiger voor criminelen moeten maken om geld van andermans rekening naar een buitenlandse rekening te sluizen. Klanten kunnen de optie wel weer inschakelen, zo meldt het ANP.

Als criminelen geen geld naar buitenlandse rekeningen kunnen overmaken, zijn ze bij het frauderen met internetbankieren aangewezen op 'geldezels' of 'katvangers'. Mensen die al dan niet onder valse voorwendselen worden geronseld en hun eigen rekening ter beschikking stellen. De criminelen maken het geld naar deze rekeningen over. De katvanger neemt het gestorte bedrag op, min een deel dat hij zelf mag houden, en maakt het geld via betalingskantoren zoals Western Union naar het buitenland over.

Skimming
Naast deze maatregel tegen fraude met internetbankieren, pakt ABN AMRO ook de schade door skimming aan. De bank zal vanaf volgend jaar standaard het pinnen in het buitenland uitschakelen, net zoals de Rabobank nu al doet en wat een groot succes tegen skimmers is. De schade door skimming zou dankzij de maatregel met 85% zijn gedaald.

Reacties (14)
21-08-2012, 20:54 door spidy
wordt hier bedoeld naar rekeningen in het buitenland of naar rekeningen buiten europa
groetjes spidy
22-08-2012, 07:15 door Anoniem
Niks vernomen van de bank, niet via de post en niet op de website van de ABN, ook niet na inloggen als een persoonlijk bericht.
22-08-2012, 09:54 door Anoniem
@Spidy :

Er wordt bedoeld wat er staat. Dat de Rabobank gekozen heeft voor pinnen buiten Europa wil niet zeggen dat de ABN hetzelfde doet. Overigens een goede maatregel, mede gezien het feit dat een heel groot deel van de particuliere bankrekeninghouders nimmer betalingen verricht naar buitenlandse bankrekeningen.

Wel zou het handig kunnen zijn om betalingen naar rekeningen waarin je met het verleden al 'contact' hebt gehad van de blokkering uit te sluiten (zelfde principe dat sommige banken met telefonisch bankieren hanteren; accepteer enkel reeds bekende rekeningnummers bij telefonische overboekingen).
22-08-2012, 09:55 door Anoniem
Weer een oplossing van lik me versje, we schakelen een dienst uit en noemen het veiliger. Ja zo ken ik er nog wel een paar.

We trekken de stekker eruit naar het internet want dan is het veiliger.
22-08-2012, 10:01 door Anoniem
Door spidy: wordt hier bedoeld naar rekeningen in het buitenland of naar rekeningen buiten europa
groetjes spidy

Hier wordt mee bedoelt dat friezen geen geld meer kunnen overmaken naar buiten friesland , gezien de ervaringen van de laatste tijd .
22-08-2012, 10:37 door Anoniem
Het wordt standaard uit gezet,dat betekent niet dat je geen geld kan overmaken naar het buitenland.
Je kan het tijdelijk even aanzetten als je een transactie naar het buitenland wil doen.
22-08-2012, 10:39 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-08-2012, 12:46 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-08-2012, 13:36 door Anoniem
Door Peter V: [Dat kan door de bank ondervangen worden door een e-mail naar de echte klant te sturen met de vraag of hij/zij die functie heeft aangezet.

Iets soortgelijks wordt ook door PayPal gebruikt, bijvoorbeeld bij het wisselen van het wachtwoord.

Inderdaad dat lijkt me een handige toevoeging. Maar ik zou SMS gebruiken ipv e-mail. Als malware de oorzaak is kan die malware natuurlijk ook een e-mail afvangen.
22-08-2012, 15:01 door Anoniem
Hallo,

Wat we dus nodig hebben, is een 'waterdichte' Indentiteits-contróle.
(ben jij diegene, wie je zegt te zijn?), en 'identity-theft' strafbaar te stellen..

Succes, JanW.
22-08-2012, 15:42 door 3.1415
Dat niet alleen: inmiddels heeft de ABNAMRO ook een SPF record in het domein abnamro.nl gezet (dat hadden ze twee maanden terug niet). Aan de hand van dit record kunnen spamfilters mail die namens abnamro.nl verstuuurd wordt door servers die daarvoor niet door abnamro geautoriseerd zijn, tegenhouden. De phishing mails zogenaamd van @abnamro.nl kunnen dus tegen worden gehouden.
23-08-2012, 12:18 door Anoniem
Ik snap niet dat wij dit als consumenten pikken, lekker makkelijk op die manier beveiligen. Je zet het gewoon uit maakt het lastig voor je klanten en lost niets op.

Als crimineel moet je toch compleet gestoord zijn als je de geld overmaakt naar je eigen rekening er wordt dus altijd gebruik gemaakt van een geldmule. Het enige wat je met deze maatregel bereikt is dat je je klanten het gevoel geeft van valse veiligheid en de mule verplaatst naar Nederland. De mule stuurt het dan door met een betalingskantoor en op die manier verdwijnt het.
24-08-2012, 21:09 door spatieman
fijn voor een bedrijf die betalingen moet maken naar het buitenland.
dit is voer voor incasso buro's daar.
27-08-2012, 15:20 door Leen_T
Ja, ik had al gehoord dat de ABN haar veiligheidssysteem gaat upgraden. Daar krijg ik ook
steeds emailtjes over van de bank met het verzoek de gegevens te controleren. En ik heb
daar niet eens een rekening...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.