Spam is volgens Microsoft niet meer de grootste plaag op internet en daardoor kan de softwaregigant zich op andere dreigingen richten, zoals click-spam. Click-spam zijn frauduleuze of ongeldige clicks op advertenties waarbij de gebruiker geen interesse in de website van de adverteerder heeft. Hierdoor kunnen miljoenen aan advertentie-inkomsten verkeerd terechtkomen.
Onlangs presenteerde Microsoft onderzoek naar click-spam en bedacht het een onafhankelijke methodologie waarmee adverteerders click-spam op hun eigen advertenties kunnen meten en advertentienetwerken click-spam-aanvallen proactief kunnen detecteren. Hierbij wordt gekeken hoe lang mensen op de pagina van de adverteerder blijven nadat ze geklikt hebben. Iets wat met name bij advertenties op smartphones en tablets belangrijk is.
Advertentie
"Bij een respectabel advertentienetwerk blijft slechts 1 op de 20 mensen die op onze advertentie klikten langer dan vijf seconden", aldus onderzoeker Saikat Guha. "we vermoeden dat dit komt doordat mensen per ongeluk op de advertentie klikken vanwege de kleine schermen van mobiele apparaten en vervolgens snel op terug klikken."
Guha merkt op dat 'mobile' de toekomst van internet is, wat ook het belang van het onderzoek onderstreept. Door het probleem nu in kaart te brengen kunnen advertentienetwerken het in de komende jaren oplossen. Met de onderzoeksresultaten verwacht de onderzoeker dat click-spam net als e-mail spam grotendeels zal worden opgelost.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.