Het marktaandeel van Firefox in Nederland is na een sterke daling op het laagste punt sinds jaren terechtgekomen. Internet Explorer daarentegen zag het marktaandeel afgelopen maand zowel dalen als stijgen, wat ook geldt voor Google Chrome. De cijfers zijn afkomstig van twee verschillende meetbureaus, StatCounter en Net Applications.
Laat StatCounter over het algemeen een stijgende lijn voor Google Chrome en een dalende lijn voor IE zien, in augustus was dit omgedraaid. Google Chrome is volgens het meetbureau nog altijd de grootste, maar zag het aandeel iets slinken, terwijl IE weer wat groeide, waardoor het verschil marginaal is. Beide browsers zitten zo rond de 33%. Firefox moest wereldwijd bijna 1% inleveren, terwijl Safari er zo'n 0,3% bij kreeg.
Nederland
Wordt er naar de Nederlandse markt gekeken, dan is Internet Explorer nog altijd de onbetwiste nummer één die sinds februari het aandeel zelfs licht zag stijgen naar 44,4%. Ook Chrome en Safari zetten de opmars en staan respectievelijk op 25,2% en 11,9%.
Het aandeel van Firefox kende echter een daling van 1,1%. De grootste daling in meer dan een jaar tijd. 16,3% van de Nederlanders surft nu met Mozilla's browser. Als deze ontwikkeling zich doorzet is Firefox straks de vierde browser op de Nederlandse markt, achter IE, Chrome en Safari.
Groei
Net Applications laat zoals bijna altijd een ander beeld dan StatCounter zien. IE en Firefox leveren aandeel in, terwijl Chrome en Safari groeien. Safari weet zelfs de 5% te passeren, terwijl Chrome weer boven de 19% uitkomt. Firefox is in deze statistieken nog wel de tweede browser, maar het verschil met Chrome is nog maar 0,9%.
De verschillen tussen StatCounter en Net Applications worden volgens de laatste veroorzaakt doordat het meer rekening met China houdt, waar IE een veel groter aandeel heeft. Onderstaande cijfers zijn afkomstig van Net Applications.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.