Nieuwe regels die de online privacy van kinderen moeten beschermen bedreigen innovatie en maken het lastig voor starters, zo waarschuwen Amerikaanse IT-bedrijven. De voorgestelde wetswijziging verbiedt het voor websites om informatie over kinderen onder de 13 jaar te verzamelen. Volgens de Association for Competitive Technology, die mobiele app-ontwikkelaars vertegenwoordigt, zouden de nieuwe regels 250 miljoen dollar aan compliance kosten met zich meebrengen en het einde van kleine app-ontwikkelaars betekenen.
Ook grote bedrijven maken zich zorgen over de regels. Microsoft stelt dat die geen duidelijk, praktisch advies bieden en niet in tastbaar resultaat voor kinderen en ouders zullen resulteren. Daarnaast zouden de regels onbedoelde gevolgen kunnen hebben die de privacy en veiligheid juist belemmeren dan bevorderen.
Zorg
Het zijn echter niet alleen IT-bedrijven die zich tegen de regels uitspreken. Ook het Centrum voor Democratie en Technologie stelt dat de aangepaste regels een grote last voor websites kunnen worden en zelfs de vrijheid van meningsuiting kunnen beperken. "We zijn het ermee eens dat de ongewild gerichte advertenties voor kinderen moeten worden gestopt, maar de voorgestelde regels gaan veel te ver en zijn een echte zorg voor de innovatie van online diensten voor zowel kinderen als volwassenen."
De consumentenorganisatie is bang dat content van derden die niet op kinderen is gericht straks toch onder de wet zal vallen. Zowel vertegenwoordigers van de Democraten als Republikeinen stellen echter dat de wetsaanpassing nodig is om kinderen adequaat te beschermen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.