Jacob Kohnstamm van de Artikel 29-werkgroep van Europese privacytoezichthouders heeft wederom zijn zorgen geuit over het 'Volg-me-niet-register' van de online adverteerdersbranche. Volgens de Europese e-Privacyrichtlijn moeten internetgebruikers toestemming geven voor het plaatsen en lezen van een cookie. Deze toestemming is alleen geldig wanneer de gebruiker vooraf duidelijk en begrijpelijk is geïnformeerd.
De brancheorganisaties Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) en de European Advertising Standards Alliance (EASA) kwamen met een eigen gedragscode, waarbij internetgebruikers via een Volg-me-niet-register kunnen aangeven dat ze niet gevolgd willen worden. Hierbij gaat de aanbieder ervan uit dat de gebruiker toestemming geeft als deze zwijgt of geen actie onderneemt. Volgens Kohnstamm kan er alleen van toestemming sprake zijn als deze expliciet is gegeven of door een actieve handeling is aangegeven.
Waarschuwing
Hij waarschuwde dat de relevante marktpartijen niet moeten denken dat de code een 'safe haven' biedt voor handhaving door toezichthouders.
Kohnstamm benadrukte dat de situatie moet worden vermeden waarin bedrijven investeren in naleving van een code, die in strijd is met Europese en nationale wet- en regelgeving. De Europese privacytoezichthouders zullen later dit jaar met een opinie over de gedragscode van de adverteerdersbranche komen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.