Britse consumenten die een eenvoudig te raden pincode gebruiken of hun code tijdens het pinnen niet goed afschermen, worden in het geval van fraude niet meer vergoed. Vanaf januari 2013 introduceren banken nieuwe regels waardoor consumenten in veel gevallen zelf voor fraude verantwoordelijk worden. De regels zijn opgesteld door Santander en worden industriebreed gedragen.
Het geeft banken meer vrijheid om het vergoeden van schade te weigeren als ze vinden dat de klant nalatig is geweest. In de nieuwe voorwaarden staat dat klanten een unieke viercijferige pincode moeten kiezen die alleen voor de debit- en creditkaarten wordt gebruikt. Het mag bijvoorbeeld geen eenvoudig te raden getal zijn, zoals een geboortedatum.
Volgens de Daily Mail kan dit betekenen dat mensen die moeite met het herinneren van cijfers hebben, bijvoorbeeld ouderen, en één pincode voor meerdere diensten gebruiken, niet meer worden vergoed.
Schade
Ook voor het gebruik van mobiele telefoons gaan nieuwe regels gelden. In het geval de telefoon van een klant wordt gestolen en gebruikt voor fraude, gaan banken de schade niet vergoeden als het apparaat niet met een wachtwoord is beveiligd.
Om te bewijzen dat klanten hun pincode niet afschermen, en dus nalatig zijn geweest, kunnen banken bijvoorbeeld camerabeelden gebruiken. Volgens professor Ross Anderson van het Cambridge Computer Lab, proberen banken de schade van fraude op klanten af te schuiven en zijn de nieuwe regels niet eerlijk.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.