In de eerste elf maanden dit jaar zijn 5500 klanten van de ABN AMRO het slachtoffer van fraude met internetbankieren geworden, zo laat de bank in een uitzending van het televisieprogramma Zembla weten. Het gaat dan zowel om phishing als malware, zoals banking Trojans. Vorig jaar werden 8.000 Nederlanders volgens de banken slachtoffer van fraude met internetbankieren.
Aangezien alleen ABN AMRO dit jaar al op 5500 slachtoffers zit is de kans dan ook groot dat met de nog onbekende cijfers van ING en Rabobank dit aantal gepasseerd wordt.
In 2011 werden er door phishing en banking Trojans 35 miljoen euro buitgemaakt. Zembla stelt dat banking Trojans dit jaar voor mogelijk 50 miljoen euro schade kunnen zorgen. In de eerste helft van dit jaar bedroeg de schade als 27,3 miljoen euro, aldus de Nederlandse Vereniging van Banken.
Ransomware
Naast banking Trojans gaf Zembla ook aandacht aan ransomware. De malware die computers voor losgeld vergrendelt en sinds 2005 steeds meer gebruikt wordt. Eén van de slachtoffers beweert dat ze ransomware heeft opgelopen bij het bezoek van de website van de Belastingdienst.
Pim Takkenberg, teamleider High Tech Crime Unit (HTCU), laat weten dat van de 250 aangiftes bij de politie, er 50 slachtoffers ook daadwerkelijk het losgeld betaalden. Aangezien de meeste ransomware in Nederland 100 euro vraagt, zou dat op zo'n 5.000 euro neerkomen.
Oplossing
Opmerkelijk genoeg wordt geen enkele keer in de uitzending genoemd op wat voor eenvoudige wijze consumenten zich tegen dit soort ransomware en banking Trojans kunnen beschermen zodat ze toch veilig kunnen internetbankieren. Eén van de slachtoffers weet nog steeds niet hoe het kon dat ze besmet raakte en is tijdens het internetten continu bang dat het weer gebeurt.
De meeste banking Trojans en ransomware weten nog steeds computers te infecteren omdat eindgebruikers hun software niet updaten of bijlagen en bestanden openen die ze niet zouden moeten openen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.