Mensen willen graag informatie met anderen delen, dat is de reden waarom we persoonlijke informatie aan vreemden geven. Als het gaat om een vreemde de route naar de bushalte te geven (informatie), een vreemde naar de bushalte te brengen (dienst) of voor een vreemde een buskaartje te betalen (goederen), zullen de meeste mensen de informatie geven, maar niet hun geld.
"En zo werkt de maatschappij, we delen, en we delen met name informatie, omdat het ons weinig kost en de maatschappij helpt om efficiënter te functioneren", zegt Sean Sullivan van het Finse anti-virusbedrijf F-Secure. Hij verwijst naar een idee van Clay Shirky, die stelt dat privacy een manier is om de informatiestroom te beheren.
Evolutie
De grote vraag die bij privacy speelt, is dat we niet van het ene gemaakte systeem naar een ander gemaakt systeem met andere kenmerken bewegen, maar dat we van een geëvolueerd systeem naar een gemaakt systeem gaan. "Het beheren van onze privacy is geen natuurlijke handeling", laat Shirky weten.
Privacy werd in het verleden beschermd omdat het lastig was om mensen te bespioneren. Sullivan merkt op dat platformen zoals Facebook een nieuw uniek probleem met zich meebrengen, waarvoor ook nieuwe oplossingen nodig zijn, in plaats van bestaande filters aan te passen. Ook Shirky benadrukt dat we niet met een "informatie overload" te maken hebben, maar dat onze filters falen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.