61% van de Amerikaanse Facebook-gebruikers weet niet zeker of Facebook persoonlijke informatie aan adverteerders verkoopt. 29% denkt dat de sociale netwerksite dit wel doet, terwijl tien procent denkt van niet. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan duizend Amerikanen. Verder bleek dat 56% van de consumenten beseft dat het gebruik van Facebook hun privacy in gevaar brengt, toch is 29% ondanks deze zorgen niet van plan om de sociale netwerksite te verlaten. Tweederde van de ondervraagde consumenten maakt zich zorgen dat websites en zoekmachines hun surfgeschiedenis opslaan.
Virusscanner
Het gebruik van een virusscanner is de belangrijkste maatregel die consumenten nemen om hun privacy te beschermen. 77% beschouwt de virusscanner als privacyschild, gevolgd door het inschakelen van de firewall (60%). Volgens Anonymizer dat het onderzoek liet uitvoeren, helpen anti-virus en firewall niet met het beschermen van de privacy. "Deze maatregelen beschermen alleen de computer van de consument, niet zijn privacy of identiteit."
Andere privacymaatregelen die consumenten nemen is het niet opslaan van creditcardgegevens op websites, voorzichtig zijn bij het aanmaken van wachtwoorden en het gebruik van privacyinstellingen op sociale mediasites. Consumenten maken zich het meeste zorgen over creditcarddiefstal en het plunderen van de bankrekening (31%), gevolgd door computervirussen (17%) en diefstal van privégegevens (17%).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.