Poll
image

Heb jij het SSID van je router al voor Google aangepast?

maandag 21 november 2011, 08:12 door Redactie, 34 reacties
Nee, geen idee hoe dit moet
11.88%
Nee, mijn SSID is onzichtbaar
11.76%
Nee, Google mag weten waar mijn router woont
20.83%
Nee, ik heb geen WiFi-router
5.81%
Nee, CBP moet Google tot een opt-in verplichten
34.82%
Ja
6.71%
Nog niet, maar ben het wel van plan
8.18%
Reacties (34)
21-11-2011, 09:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-11-2011, 09:25 door donnerd
Van mij is onzichtbaar :-)
21-11-2011, 10:02 door Anoniem
Voor degenen die denken dat een onzichtbare SSID helpt: nee, dat doet het niet. Google kan nog steeds je draadloze netwerk registreren en je verkeer onderscheppen.

Stelselmatig onderscheppen en registreren van privé netwerken is uiteraard een zeer ongewenste situatie. Ze moeten daar mee ophouden. Geen opt in, geen opt out.
21-11-2011, 10:44 door Anoniem
Google streetview heeft opnames in mijn buurt gemaakt tijdens mijn vakantie, toen stond mijn router uit.
21-11-2011, 10:58 door Spiff has left the building
Nog een andere situatie:
"Ik heb wel een router met wireless mogelijkheid, maar die functie heb ik geheel uitgeschakeld omdat ik die niet gebruik."
21-11-2011, 11:07 door Anoniem
Met _nomap profileer je jezelf als tech-savvy and privacy bewust. Ik verander hem dus niet.
21-11-2011, 11:25 door SirDice
Door donnerd: Van mij is onzichtbaar :-)
Dat is'ie dus mooi niet. Bij elk network pakketje wordt het SSID meegezonden, clear-text, ongeacht encryptie instellingen.
21-11-2011, 12:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-11-2011, 13:09 door Anoniem
Door Krakatau: Als je verkeer encrypted is dan valt er weinig te onderscheppen...
Dat is onzin.

Door Anoniem: Stelselmatig onderscheppen en registreren van privé netwerken is uiteraard een zeer ongewenste situatie. Ze moeten daar mee ophouden. Geen opt in, geen opt out.
Een niet beveiligde wireless router is vragen om problemen want eender welke gek die toevallig langsloopt kan vanalles uithalen via jouw verbinding.
Dat is een ander probleem en het heeft niets met spionage door Google te maken.

Overigens, juridisch zijn het ontegenzeggelijk draadloze privenetwerken, de mate van beveiliging doet er wettelijk niets toe.

Volgens jouw foute redenering mag je een auto of fiets die op de openbare weg staat meenemen.
21-11-2011, 14:39 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-11-2011, 15:47 door Anoniem
En wanneer komt google weer voorbij en registreerd mijn opt out? De foto van mijn huis is nl. ook al minstens 6 maanden oud. Slecht plan van google. Vind dat ze me moeten betalen voor deze info, willen ze het hebben dan betalen ze maar.
21-11-2011, 16:46 door Anoniem
ik vrees dat deze poll op zich een beetje onzin is. Alleen al het feit dat hij enkel voor lezers van security.nl is, is de uitslag gebaseerd op een zeer security bewuste groep, die niet representatief is voor surfend nederland. Stel dezelfde vraag eens op geenstijl, of flair.nl en je zal er de opties 'wtf is een router?' 'het werkt dus ik blijf eraf' en 'kan ik dan gratis porno downloaden?' als antwoorden moeten bijvoegen...
21-11-2011, 17:44 door Anoniem
Gekozen voor: "Nee, Google mag weten waar mijn router woont".

Ik ben het helemaal eens met de eerste reactie op deze poll. Ik zou echt niet weten waarom ik daar problemen mee zou moeten hebben. Mensen moeten eens een keer niet zo zaniken.
21-11-2011, 18:38 door cyberpunk
Door Peter V:

1. Noteer eerst je beveiligingsleutel. Die staat op de onderkant van de Router.

Mooi niet hoor...

Ik heb mijn router ingesteld om geen SSID uit te zenden, maar ik besef dat dit erg makkelijk te omzeilen is. Al zou Gogole dit ook moeten respecteren, vind ik. Verder heb ik WPA2 ingesteld met een sleutel van 63-tekens (via Password Generator http://www.pctools.com/guides/password/ ), dus eigenlijk maakt het me niet veel uit. Het is niet alsof mijn SSID het merk van router bevat, of mijn naam of adres oid...
21-11-2011, 21:27 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-11-2011, 21:34 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-11-2011, 08:47 door SirDice
Door cyberpunk:
Door Peter V:

1. Noteer eerst je beveiligingsleutel. Die staat op de onderkant van de Router.

Mooi niet hoor...

Ik heb mijn router ingesteld om geen SSID uit te zenden, maar ik besef dat dit erg makkelijk te omzeilen is.
Er hoeft helemaal niets 'omzeilt' te worden. Bij elk pakketje wordt het SSID meegezonden. Het enige wat je uitgezet hebt zijn de "Hallo, ik ben <SSID>" meldingen die een router regelmatig uitstuurt. In elk ander pakketje wat de ether ingeslingert wordt staat het source en destination MAC adres en het SSID.
22-11-2011, 10:17 door Anoniem
Accesspoint staat meestal uit
De SSID veranderd bij mij elke week automatich
En zo nu en dan verander ik ook het macaddress :)
22-11-2011, 10:52 door Mysterio
Door Anoniem:
Dat is een ander probleem en het heeft niets met spionage door Google te maken.

Overigens, juridisch zijn het ontegenzeggelijk draadloze privenetwerken, de mate van beveiliging doet er wettelijk niets toe.

Volgens jouw foute redenering mag je een auto of fiets die op de openbare weg staat meenemen.
O jee, wil je alsjeblieft niet beginnen over juridische zaken als je absoluut geen idee hebt waar je het over hebt?

1. Google doet niet aan spionage (in dit geval) maar had wel beter mogen nadenken en communiceren over wat ze nou werkelijk opvangen en opslaan. Dat had een hoop gelijm en gezeur achteraf gescheeld.

2. Meeliften, inbreken en kijken naar draadloze netwerken is niet strafbaar. Zolang je maar van de systemen en data afblijft. Het netwerk valt niet onder geautomatiseerde systemen. Het opslaan van een SSID is dan ook niet strafbaar, net als dat het opslaan van huisnummers niet strafbaar is.

3. Jij vergelijkt diefstal met het opslaan van openbare gegevens? Je bent me kwijt.

OT: Als ik niet thuis ben staat mijn router uit. Die paar uurtjes per dag dat het aan staat is totaal niet interessant voor Google of wie dan ook. Wat mij betreft is het een storm in een glas water. Wil je niet dat iemand je draadloze netwerk ziet, dan moet je je huis maar voorzien van extra beton en staal.
22-11-2011, 11:00 door Anoniem
Ik mis de optie: "Ja, maar ik wil eigenlijk opt-in" Ik heb mijn SSID wel aangepast, maar ben het er niet mee eens, maar zolang Google het zo accepteert pas ik het wel aan.
22-11-2011, 11:14 door Anoniem
Mysterio, ik ga geen discussie met je aan. De wet is duidelijk. Een en ander is op deze site al eens een aantal keer behandeld. Je lijkt hier je eigen mening te verkondigen.

Beton helpt niet veel tegen lekken van signalen. Daar is de kooi van Faraday voor.
22-11-2011, 11:15 door Anoniem
Ik heb nu alweer 2 routers versleten nadat ze langs geweest zijn, vanwege andere isp met sneller down up stream, en over een half jaar stap ik misschien alweer over naar een andere isp, als het dan mogelijk is via glasvezel, en als je daarop wilt werken moet je dat via draad gaan doen, anders heeft het geen zin, en dat is tevens een oplossing, wifi uit alles bedraad. Die keuze kan je zelf maken
22-11-2011, 12:31 door Skizmo
Who cares dat google weet waar mijn router woont. Zolang ze de encryptie niet breken is er niks aan de hand.
22-11-2011, 13:35 door Mysterio
Door Anoniem: Mysterio, ik ga geen discussie met je aan. De wet is duidelijk. Een en ander is op deze site al eens een aantal keer behandeld. Je lijkt hier je eigen mening te verkondigen.

Beton helpt niet veel tegen lekken van signalen. Daar is de kooi van Faraday voor.
Mag ik dan even welke wet en welk artikel weten?

ps: http://www.security.nl/artikel/36520/1/Juridische_vraag%3A_Hoe_ver_mag_je_gaan_met_WiFi-meeliften%3F_.html
22-11-2011, 18:09 door [Account Verwijderd]
Nee, ik heb een FON routert:

http://corp.fon.com/en
22-11-2011, 19:18 door cyberpunk
Door SirDice:

Er hoeft helemaal niets 'omzeilt' te worden. Bij elk pakketje wordt het SSID meegezonden. Het enige wat je uitgezet hebt zijn de "Hallo, ik ben <SSID>" meldingen die een router regelmatig uitstuurt. In elk ander pakketje wat de ether ingeslingert wordt staat het source en destination MAC adres en het SSID.

-zuchtje- Omzeilen dus.Wil je discuteren over woordkeuze, dan ontvangen ze je met open armen in de nieuwsgroep nl.taal. Daaaag!
23-11-2011, 08:10 door SirDice
Door cyberpunk:
Door SirDice:
Er hoeft helemaal niets 'omzeilt' te worden. Bij elk pakketje wordt het SSID meegezonden. Het enige wat je uitgezet hebt zijn de "Hallo, ik ben <SSID>" meldingen die een router regelmatig uitstuurt. In elk ander pakketje wat de ether ingeslingert wordt staat het source en destination MAC adres en het SSID.

-zuchtje- Omzeilen dus.Wil je discuteren over woordkeuze, dan ontvangen ze je met open armen in de nieuwsgroep nl.taal. Daaaag!
Nee, je 'omzeilt' helemaal niets. Het enige wat je hoeft te doen is het signaal opvangen. Iets wat ze toch al doen.

om·zei·len -zeilde, h -zeild in een kring om iets heen zeilen: een moeilijkheid ~ uit de weg gaan
23-11-2011, 10:39 door Anoniem
Door Anoniem: Ik mis de optie: "Ja, maar ik wil eigenlijk opt-in" Ik heb mijn SSID wel aangepast, maar ben het er niet mee eens, maar zolang Google het zo accepteert pas ik het wel aan.

CBP heeft aangegeven dat volgens de huidige wet opt-out volstaat omdat dit alleen aangeeft waar jouw router staat en niet waar je zelf bent. En alleen als iemand ook in de buurt van de locatie is.

Wat Google voorstelt is een standaard manier van opt-out. Als je, zoals veel mensen voorstellen, opt-out via een website moet gaan doen, dan zul je zien dat Google, Apple, Microsoft enz allemaal een eigen webiste met allemaal een eigen werkwijze gana inrichten.

De vergelijking met robots.txt is verstandig. Al blijken in bepaalde landen rechters dat toch niet te snappen.

Peter
23-11-2011, 14:45 door meh
Weet je....

Het lijkt mij fantastisch als nagenoeg álle routers _nomap achter hun SSID hebben. Dat zal Google leren, en bovendien is het erg grappig. :)
23-11-2011, 19:14 door Anoniem
Ik zie echt het probleem niet. De routers zijn zowiezo zichtbaar? Als je niet in een telefoongids wilt worden opgenomen moet je dat toch ook gewoon aangegeven? (tenminste vroeger) anders kom je er gewoon in te staan.
SSID == Adres, zo simpel is het, niet meer van maken dan het is.
24-11-2011, 01:50 door Anoniem
Door Krakatau:
Door Anoniem: Voor degenen die denken dat een onzichtbare SSID helpt: nee, dat doet het niet. Google kan nog steeds je draadloze netwerk registreren en je verkeer onderscheppen.
Als je verkeer encrypted is dan valt er weinig te onderscheppen...

Door Anoniem: Stelselmatig onderscheppen en registreren van privé netwerken is uiteraard een zeer ongewenste situatie. Ze moeten daar mee ophouden. Geen opt in, geen opt out.
Een niet beveiligde wireless router is vragen om problemen want eender welke gek die toevallig langsloopt kan vanalles uithalen via jouw verbinding. Toon dan achteraf maar eens aan dat jij het niet was.

En het is geen privé netwerk - alleen de naam van het netwerk beschouwende - want de ether is van iedereen... Je huisnummer is voor iedereen zichtbaar die langsloopt. Wel zo handig. De toegang tot je huis heb je met een deur beschermd, logisch, dat is wel privé.



hier heb ik nog een mooi voorbeeld van, een ICT docent waarvan ik ook enkele lezingen moet volgens voor mijn electro studie. had thuis een onbeveiligde wifi verbinding die verborgen stond. en zag de gevaren niet in van een onbeveiligde wifi.
24-11-2011, 14:51 door Bert de Beveiliger
Door SirDice:
Door donnerd: Van mij is onzichtbaar :-)
Dat is'ie dus mooi niet. Bij elk network pakketje wordt het SSID meegezonden, clear-text, ongeacht encryptie instellingen.

Precies - en de grote extra hoeveelheid frames van een 'onzichtbaar' SSID maakt het per saldo eenvoudiger om de encryptie te breken :-)
18-12-2011, 12:31 door SLight
Door AlexK:
Door SirDice:
Door donnerd: Van mij is onzichtbaar :-)
Dat is'ie dus mooi niet. Bij elk network pakketje wordt het SSID meegezonden, clear-text, ongeacht encryptie instellingen.

Precies - en de grote extra hoeveelheid frames van een 'onzichtbaar' SSID maakt het per saldo eenvoudiger om de encryptie te breken :-)


Oplossing niet draadloos en anders WPA2-Enterprise
08-02-2012, 08:24 door Anoniem
Wat ik vreemd vindt waarom google als bedrijf met winstoogmerk dit moet weten en de wet op de privacy gewoon kan negeren. Men moet aan de eigenaar van de WIFI toestemming vragen in eerste plaats.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.