De SP wil snel opheldering van de ministers van Economische Zaken en Justitie over het "ICT-drama" bij KPN. "Het gaat over de continuïteit van internet, over de bescherming van privacy en over de regels die we stellen en handhaven voor bedrijven om die beide zaken te waarborgen. Deze situatie is ongekend; we kunnen gerust van de grootste hack in de Nederlandse geschiedenis spreken", aldus SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen
Ze hekelt dat KPN ervoor koost om eerst zelf de problemen proberen te oplossen. "Toen dat niet lukte sloeg het bedrijf toch alarm en besloot het gisteren 2 miljoen e-mailadressen van klanten vanwege de veiligheid te blokkeren." De aanval doet Gesthuizen aan het DigiNotar-drama herinneren. "Net als het ICT-drama bij DigiNotar afgelopen zomer worden we weer met onze neus op de feiten gedrukt. We zijn in toenemende mate afhankelijk van ICT diensten zonder dat we echt op de veiligheid van die diensten kunnen vertrouwen."
Verouderde software
Gesthuizen wil van de ministers weten hoe het kan dat het bedrijf met verouderde software werkte, eerdere problemen blijkbaar onvoldoende serieus nam en de hulp van anderen nodig heeft om orde op zaken te stellen.
"Je mag toch verwachten dat een telecom-reus als KPN zelf die expertise in huis heeft. En dat toezichthouders er ook op toezien dat de veiligheid op orde is; daar bestaan ze immers voor. Als dat niet gegarandeerd kan worden dan moeten mensen zich daarvan bewust zijn. We hebben als maatschappij niets aan internetveiligheid als dat schijnveiligheid blijkt te zijn."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.