BNR Nieuwsradio heeft middels een "Trojan horse radiocommercial" reclame op Radio 1 weten te maken, maar de zender heeft besloten het reclamespotje niet meer uit te zenden. Radio 1 staat het concurrenten niet toe om te concurreren, waarop BNR besloot een 'Trojaans paard' in te zetten. Middels een reclamespotje voor 'Bay & Air', wat de suggestie van een reisorganisatie wekte, werd er in werkelijkheid reclame voor de radiozender gemaakt.
De aansluitende website bayandair.nl lijkt op een reiswebsite, maar wijst uiteindelijk door naar de website van BNR zelf. "Onder de naam 'Bay & Air' hebben we STER-zendtijd ingekocht. Daardoor konden we als eerste commerciële radiozender ooit adverteren op de publieke omroep", aldus BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich op Radio 1.
Die merkt op dat als de radiozender een spot had aangeleverd van BNR Nieuwsradio die zeker niet zou worden uitgezonden. "Vandaar dat we het via deze omweg hebben geprobeerd", licht Fröhlich toe. "Het leek in eerste instantie om een reisorganisatie te gaan", laat Arian Buurman weten, algemeen directeur van de STER. De ruimte voor de radiospot werd vrijdag op het laatste moment ingeboekt.
"Hoewel we deze creatieve Trojan horse-actie echt wel kunnen waarderen, houden wij ons wel het recht voor om een commercial te weigeren als die in strijd is met het belang van STER of de publieke omroep. Dat is een beleidslijn die we al heel lang hanteren. En dat doen we vrij helder", aldus Buurman.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.