Microsoft heeft een onderzoek onder gebruikers van Dropbox en Google Docs uitgevoerd om te zien hoe gebruikers van deze diensten de cloud ervaren. Volgens de onderzoekers gebruiken eindgebruikers voor hun gezamenlijke en dagelijkse werkzaamheden steeds vaker cloudgebaseerde diensten. Het is echter de vraag of gebruikers deze diensten wel volledig begrijpen en effectief gebruiken.
Daarom besloten de onderzoekers 22 gebruikers van Dropbox en Google Docs uitgebreid te interviewen. Het ging zowel om mensen die één van de twee clouddiensten gebruikten, als mensen die met beide diensten werkten. Ook werden mensen geïnterviewd die van Google Docs naar Google Drive waren overgestapt.
"We ontdekten dat gebruikers de cloud vaak zagen als iets dat ze kon helpen bij het uitvoeren van hun dagelijkse taken. Het begrip van de cloud werd vaak gevormd door de specifieke bestandsopslag- en uitwisselingstechnologie die de cloud vervangt", aldus de onderzoekers.
Uit de interviews kwam naar voren dat het samenwerken met anderen in de cloud soms verschillende opvattingen over hoe de cloud werkt aan het licht kan brengen. Deze misvattingen kunnen uiteindelijk ook door andere gebruikers worden overgenomen, die daardoor hun eigen gebruik van de cloud aanpassen.
Volgens de onderzoekers van Microsoft zijn er dan ook mogelijkheden voor ontwikkelaars van clouddiensten om betere conceptuele modellen van de cloud te maken, zodat gebruikers de clouddienst beter begrijpen en uiteindelijk ten volle kunnen gebruiken.
"Uit de resultaten (PDF)komt niet alleen naar voren dat mensen de cloud gebruiken om problemen op te lossen, maar dat mensen de cloud gebruiken zonder dat ze echt begrijpen hoe het werkt." Volgens de onderzoekers is dit geen grote verrassing, omdat mensen een bepaald gebruik overnemen en niet alleen features.
Als de gebruiker een probleem heeft met bijvoorbeeld een FTP-server en hoopt dat de cloud dit gaat oplossen, zal hij de cloud alleen als een opslagdienst beschouwen, en vervolgens niet openstaan voor andere functionaliteit van de clouddienst.
Ontwikkelaars en ontwerpers van clouddiensten moeten dan ook een balans tussen zichtbaarheid en een naadloze werking bieden. "Beslissingen over zichtbaarheid moeten worden gebaseerd op het gebruik van gebruikers en niet op systeemprocessen", aldus het advies van de onderzoekers. Verder zijn er ook specifieke leermomenten dat clouddiensten hun gebruikers kunnen onderwijzen over het juiste gebruik ervan. Dit zou uiteindelijk zowel bestaande als toekomstige clouddiensten kunnen verbeteren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.