De Britse supermarktketen Tesco heeft in alle 450 benzinestations die het bezit reclameborden neergezet die van gezichtsscanners zijn voorzien, zodat het kan meten naar welke advertenties klanten kijken. De camera's kunnen zaken bepalen zoals geslacht, leeftijd, tijdstip, locatie en het aantal kijkers.
Aan de hand van deze informatie kunnen adverteerders vervolgens hun advertenties aanpassen om zo op bepaalde tijdstippen van de dag bepaalde doelgroepen te bereiken. Tesco is de eerste supermarktketen die de OptimEyes gezichtsdetectietechnologie van het Britse Amscreen uitrolt.
"We zoeken altijd naar partners die innovatieve manieren aanbieden om de winkelervaring van klanten te verbeteren. Dit dynamische scherm van Amscreen biedt de perfecte manier om dit te doen. De mogelijkheid om de inhoud af te stemmen op het tijdstip en locatie houdt in dat het zeer bruikbaar voor onze klanten kan zijn", aldus Peter Cattell van Tesco.
"De race voor winkeliers om zoveel mogelijk informatie over ons te verzamelen, en zo gepersonaliseerd als mogelijk, is begonnen", zegt Nick Pickles van privacygroep Big Brother Watch. "De indringende aard van deze technologie laat zien hoever sommige bedrijven willen gaan en dat supermarkten vinden dat mensen er zijn om gevolgd te worden."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.