image

Supermarktketen voorziet reclame van gezichtsscanner

maandag 4 november 2013, 10:03 door Redactie, 12 reacties
Laatst bijgewerkt: 05-11-2013, 15:25

De Britse supermarktketen Tesco heeft in alle 450 benzinestations die het bezit reclameborden neergezet die van gezichtsscanners zijn voorzien, zodat het kan meten naar welke advertenties klanten kijken. De camera's kunnen zaken bepalen zoals geslacht, leeftijd, tijdstip, locatie en het aantal kijkers.

Aan de hand van deze informatie kunnen adverteerders vervolgens hun advertenties aanpassen om zo op bepaalde tijdstippen van de dag bepaalde doelgroepen te bereiken. Tesco is de eerste supermarktketen die de OptimEyes gezichtsdetectietechnologie van het Britse Amscreen uitrolt.

Klanten

"We zoeken altijd naar partners die innovatieve manieren aanbieden om de winkelervaring van klanten te verbeteren. Dit dynamische scherm van Amscreen biedt de perfecte manier om dit te doen. De mogelijkheid om de inhoud af te stemmen op het tijdstip en locatie houdt in dat het zeer bruikbaar voor onze klanten kan zijn", aldus Peter Cattell van Tesco.

"De race voor winkeliers om zoveel mogelijk informatie over ons te verzamelen, en zo gepersonaliseerd als mogelijk, is begonnen", zegt Nick Pickles van privacygroep Big Brother Watch. "De indringende aard van deze technologie laat zien hoever sommige bedrijven willen gaan en dat supermarkten vinden dat mensen er zijn om gevolgd te worden."

Reacties (12)
04-11-2013, 10:50 door Anoniem
Minority Report (http://www.youtube.com/watch?v=7bXJ_obaiYQ) , V for Vendetta en 1984 worden nu steeds realistischer. Niet alleen door de staat, maar ook door commerciële belangen...Technologie vind ik leuk, maar niet alle technologie is perse goed...
04-11-2013, 12:04 door Anoniem
Waar zitten de camera's en hoe kun je die discreet en snel uitschakelen?
04-11-2013, 12:28 door Anoniem
Ik vraag me af of ze hun verkoop hierdoor juist zullen zien dalen (klanten blijven weg). Waarschijnlijk niet. Ben benieuwd wat een eventueel onafhankelijk klantenonderzoek uit zou wijzen. "Maar dat is toch juist handig, als ze precies de producten op voorraad hebben die je wil kopen?"... Zucht
04-11-2013, 12:31 door Anoniem
Wie heeft aan winkels die zulke methoden gebruiken het recht gegeven om de klanten zo te analyseren?

Hebben de klanten niet het recht om van zulke methoden verschoond te blijven, totdat zij zelf daartoe toestemming hebben gegeven?

Hoe weet bij voorbeeld een klant van Albert Heijn dat zulke gegevens niet gekoppeld worden aan zijn bonuskaartnummer en bankgironummer en IP-adres? Tevens na te lezen door de NSA als het google-profiel niet compleet genoeg is?

Het wordt tijd dat wij zulke schendingen van onze privacy gaan bestrijden, boycotten, en gewoon bij wet verbieden.

Erik
04-11-2013, 14:06 door Anoniem
Toch maar standaard een zonnebrilletje opzetten schat ik...
04-11-2013, 14:06 door Wadjinn
De Burka komt vast weer in de mode.
04-11-2013, 16:52 door Eric-Jan H te D
Iedereen een hoodie. Wordt wel lastig om potentiële overvallers te spotten,maar dat is de prijs die Tesco dan maar moet betalen.
04-11-2013, 17:08 door Anoniem
Tja,ik denk dat een hoop mensen hierop niet zitten te wachten,er zijn ook klanten van de Tesco die gewoon alleen bootschappen doen en geen reclame willen.
Dus weer een hoop privacy weg van de klant.
Want dan krijgen ze reclame ongevraagd.
Ik denk dat men in GB er geen rekening mee heeft gehouden.
04-11-2013, 18:07 door Argot
Door Anoniem: Wie heeft aan winkels die zulke methoden gebruiken het recht gegeven om de klanten zo te analyseren?

Hebben de klanten niet het recht om van zulke methoden verschoond te blijven, totdat zij zelf daartoe toestemming hebben gegeven?

Hoe weet bij voorbeeld een klant van Albert Heijn dat zulke gegevens niet gekoppeld worden aan zijn bonuskaartnummer en bankgironummer en IP-adres? Tevens na te lezen door de NSA als het google-profiel niet compleet genoeg is?

Het wordt tijd dat wij zulke schendingen van onze privacy gaan bestrijden, boycotten, en gewoon bij wet verbieden.

Erik

Ach, eerdaags zijn we dankzij glass allemaal lopende camera's en weten we alles al van elkaar door gezichtsherkenning en alle gekoppelde systemen en databases. Het wordt pas echt triest als die camera's in de toekomst worden vervangen door mindreaders...
04-11-2013, 22:33 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-11-2013, 05:30 door Anoniem
Ik neem vanaf nu voortaan altijd een rol duct-tape mee de winkel in om al die camera's af te plakken. :-)
05-11-2013, 14:34 door Anoniem
Ik neem aan dat je dan % winst vangt van de reclame opbrengt, aangezien portret recht?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.