Poll
image

Ga jij contactloos betalen?

dinsdag 19 november 2013, 08:50 door Redactie, 16 reacties
Ja
11.62%
Nee
51.29%
Weet ik nog niet
15.58%
Wat is contactloos betalen?
21.51%
Reacties (16)
19-11-2013, 10:20 door Anoniem
Nee, niet vrijwillig in ieder geval...
19-11-2013, 10:46 door Spiff has left the building
"Nee", zou ik willen zeggen, want ik wens zo'n optie veiligheidshalve liever niet ingeschakeld te hebben op/in mijn betaalpas.
Maar ik vrees dat die optie standaard ingeschakeld zal gaan worden en niet uitschakelbaar zal zijn, en dat tevens op een gegeven moment voor sommige betalingen nog maar moeilijk te ontkomen zal zijn aan het contactloos betalen met betaalpas (zoals nu in sommige steden parkeermeters enkel betaald kunnen worden door middel van de chipknip-optie).
Mijn antwoord moet dus voorlopig zijn "weet ik nog niet", omdat ik niet weet of contactloos betalen volkomen te vermijden zal gaan zijn.
19-11-2013, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, niet vrijwillig in ieder geval...

+1
19-11-2013, 15:27 door Anoniem
Als je je de reden van het contactloos betalen bedenkt, dan zou niemand het moeten willen. Banken krijgen betaald per transactie. Des te meer transacties, des te meer geld voor de banken. Meer transacties krijg je door de transacties korter te laten duren. Dat kan door het intypen van de pincode weg te laten. Kortere transactie tijd is dus HET bestaansrecht van het contactloos pinnen. Met contactloos pinnen lever je dus veiligheid in ten gunste van meer geld voor de bank. Diezelfde bank waar we grotendeels de huidige crisis aan te danken hebben. Contactloos pinnnen? Nee, over mijn lijk!
20-11-2013, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem: Als je je de reden van het contactloos betalen bedenkt, dan zou niemand het moeten willen. Banken krijgen betaald per transactie. Des te meer transacties, des te meer geld voor de banken. Meer transacties krijg je door de transacties korter te laten duren. Dat kan door het intypen van de pincode weg te laten. Kortere transactie tijd is dus HET bestaansrecht van het contactloos pinnen. Met contactloos pinnen lever je dus veiligheid in ten gunste van meer geld voor de bank. Diezelfde bank waar we grotendeels de huidige crisis aan te danken hebben. Contactloos pinnnen? Nee, over mijn lijk!

Waarom zouden er meer transacie worden uitgvoerd als de duur van een transactie korter is? Denk niet dat ik meer
transactie ga doen omdat het nu iets sneller gaat.
20-11-2013, 14:10 door Anoniem
Als ik het goed heb begrepen is in proeven hiermee het bedrag gelimiteerd tot 25 euro per transactie. Er is geen limiet per dag, voor zover ik weet. De schade kan dus voor zover ik het kan beoordelen dus ondanks de limiet per transactie behoorlijk oplopen als iemand je betaalding heeft gerold en je er nog geen erg in hebt. In tegenstelling tot een OV-chipkaart, waar de dief het geld niet sneller opmaakt dan de trein rijdt, kunnen transacties van 25 euro in een vrij hoog tempo worden uitgevoerd.

Ik herinner me hoe een transactie verloopt op tv te hebben gezien, maar dat was dacht ik niet in Nederland maar in Londen, waarbij wel een bevestiging van de transactie op iemands smartphone verscheen maar niet, al was het maar met een druk op de knop, de klant de betaling accordeerde. Dan kunnen er transacties plaatsvinden waar je niet eens erg in hebt, lijkt me.

Dit is helemaal gericht op het vermijden van een handeling die voor de meeste mensen sneller en makkelijker is dan met papiergeld en muntjes een aankoop gepast betalen. En het belang van dat gemak is kennelijk zo groot dat ze op de koop toe nemen dat skimmers en zakkenrollers het vermoedelijk makkelijker krijgen dan ze het met de magneetstrip hadden.

Onder deze omstandigheden is mijn antwoord 'nee', maar ik heb 'weet ik nog niet' geantwoord omdat ik niet weet hoe toekomstige implementaties eruit zullen zien, dus wie weet breekt er ooit wel een moment aan dat ik het wel vind kunnen. Ik zal hoe dan ook niet voorin de rij staan om dit uit te proberen, laat maar een paar jaar aan kinderziektes en wapenwedlopen met criminelen voorbij gaan en dan zie ik wel hoe mijn oordeel zich ontwikkelt.
20-11-2013, 17:27 door Anoniem
Nee! Zit er wel over te denken om me te verdiepen in het contactloos geld innen. Dat wordt een goud mijn voor scammers! ;)
21-11-2013, 14:29 door Anoniem
Ik ben juist steeds meer met contant geld gaan betalen. Gewoon omdat het kan en ik hoop dat het eeuwig blijft kunnen. Niemand weet wat en waar ik koop alleen dat ik soms geld van de bank haal. Als het echt niet anders kan pin ik. Ik voel me er heel goed bij. Telco providers vertrouw ik niet dus waarom via de telefoon betalen? Iemand die naast je staat vangt gelijk met zijn/haar apparatuur het signaal op. Gelukkig kan ik via de bank niet rood staan en heb ik nooit meer dan €200 op de betaal rekening dus veel verlies zal er niet zijn maar ik heb nog steeds geen vertrouwen in deze ontwikkeling. Het doet mij heel sterk denken aan de OV-chip kaart.
21-11-2013, 15:57 door waaromdan
Ik neem aan in 2014.

Zonder jaartal: het antwoord voor iedereen is ja. Over 50 jaar is er geen contant geld meer, is de voorspelling van ingewijden.
21-11-2013, 16:04 door Anoniem
Door waaromdan: Ik neem aan in 2014.

Zonder jaartal: het antwoord voor iedereen is ja. Over 50 jaar is er geen contant geld meer, is de voorspelling van ingewijden.
Wishful thinking heet dat, pen en papier zou ook allang niet meer mogen bestaan volgens diezelfde ingewijden....
Ik heb toevallig 2 weken geleden m'n kristallen bol kaput laten vallen, heeft iemand een tip waar ik een nieuwe kan krijgen? En dan het liefst zonder Gartner-logo ;]

Mocht je toch gelijk krijgen, dan verhuis ik naar Somalië oid.
24-11-2013, 16:34 door Anoniem
Contactloos betalen lijkt meer een vervanger van de chipknip. Dat was een geweldig succes, dus contactloos betalen wordt het natuurlijk ook helemaal!
24-11-2013, 16:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je je de reden van het contactloos betalen bedenkt, dan zou niemand het moeten willen. Banken krijgen betaald per transactie. Des te meer transacties, des te meer geld voor de banken. Meer transacties krijg je door de transacties korter te laten duren. Dat kan door het intypen van de pincode weg te laten. Kortere transactie tijd is dus HET bestaansrecht van het contactloos pinnen. Met contactloos pinnen lever je dus veiligheid in ten gunste van meer geld voor de bank. Diezelfde bank waar we grotendeels de huidige crisis aan te danken hebben. Contactloos pinnnen? Nee, over mijn lijk!

Waarom zouden er meer transacie worden uitgvoerd als de duur van een transactie korter is? Denk niet dat ik meer
transactie ga doen omdat het nu iets sneller gaat.

Minder tijd aan de kassa betekent minder personeel en dus minder kosten.
24-11-2013, 21:27 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 24-11-2013, 21:27
Door Anoniem, 16:34 uur:
Contactloos betalen lijkt meer een vervanger van de chipknip. Dat was een geweldig succes, dus contactloos betalen wordt het natuurlijk ook helemaal!
Chipknip moet eerst opgeladen worden (en na verbruik opnieuw), maar voor contactloos betalen is dat niet nodig.
Dat grotere gebruiksgemak kan mogelijk gaan betekenen dat de acceptatie van contactloos betalen al gauw vele malen groter zal worden dan die van chipknip, of dat contactloos betalen misschien zelfs populair wordt. Die grotere acceptatie of populariteit kan dan vervolgens betekenen dat contactloos betalen veel breder en dwingender doorgevoerd kan gaan worden dan het gebruik van chipknip. Ik ben er daarom niet erg gerust op.
24-11-2013, 22:07 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-11-2013, 15:44 door Anoniem
Ben ik erg achterdochtig als ik verwacht dat binnenkort iedere crimineel die zo'n apparaat heeft dan bij iedereen zijn pinpas kan 'leegtrekken' met 25 euro per keer... apparaat tegen een tas of jaszak houden en in een sneltreinvaart 10x (of 100x) een transactie doen en ka-tsingggg... weer 250 (of 2500) euro armer. Banken zullen vast niet zeggen: "o meneer, dat is voor ons risico".
13-08-2014, 15:27 door Anoniem
Ik geb nee ingevuld. Maar als het verplicht wordt dan zal ik wel contactloos moeten gaan betalen en wordt het dus ja (maar niet vrijwillig). Eigenlijk is het dus een "weet ik nog niet" :-).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.