image

Adobe: waarschuwen klanten duurt langer dan verwacht

dinsdag 26 november 2013, 13:31 door Redactie, 6 reacties

Het waarschuwen van klanten na een een inbraak waarbij de gegevens van tientallen miljoenen gebruikers werden gestolen duurt langer dan verwacht, zo laat Adobe weten. Adobe ontdekte op 17 september de inbraak waarbij klantgegevens en broncode waren buitgemaakt.

Op 3 oktober werd de inbraak openbaar gemaakt, waarna Adobe begon met het waarschuwen van klanten. Dat proces is echter nog niet afgerond, waardoor sommige gebruikers tien weken na de ontdekking nog altijd niet weten of ook hun gegevens zijn buitgemaakt. "De e-mailwaarschuwingen nemen meer tijd in beslag dan verwacht", zegt woordvoerster Heather Edell.

Spam

Het bedrijf moet de e-mailadressen van de getroffen bedrijven valideren. Daarnaast kan het niet teveel waarschuwingen per keer versturen, om te voorkomen dat e-mailproviders het waarschuwingsbericht als spam bestempelen, zo laat het tegenover persbureau Reuters weten. Iets wat bij sommige gebruikers al is voorgekomen.

Inmiddels zouden zo'n 2,9 miljoen Adobe-klanten van wie de debit- of creditcardgegevens zijn gestolen per e-mail of post zijn ingelicht. Adobe is nog bezig om de klanten te waarschuwen van wie het Adobe ID-account werd gecompromitteerd. Om hoeveel accounts het precies gaat wilde de woordvoerster niet zeggen.

Reacties (6)
26-11-2013, 14:27 door Briolet
Daarnaast kan het niet teveel waarschuwingen per keer versturen, om te voorkomen dat e-mailproviders het waarschuwingsbericht als spam bestempelen, zo laat het tegenover persbureau Reuters weten.

Tja, dat is één manier hoe spammers ontdekt worden en op een blacklist komen: Als er een te groot aantal bounces in de mail zit, is de kans groot dat de afzender een spammer is.
26-11-2013, 14:34 door Anoniem
Van evernote kreeg ik al bericht dat mijn mailadres in de adobe lijst zat. Van adobe heb ik nog niets vernomen.
26-11-2013, 16:56 door Anoniem
Toevallig vandaag een papieren brief ontvangen van Adobe USA (in het nederlands).
Een vodje trouwens.
Jan.
26-11-2013, 19:59 door [Account Verwijderd]
Deze week kreeg ik een mailtje hierover op een e-mailadres dat ik nooit bij Adobe heb gebruikt. Uiteraard heb ik dat mailtje uitgebreid geanalyseerd, maar het lijkt echt van Adobe te komen.

Bij handmatig aanmelden op de opgegeven site (http://www.adobe.com/go/passwordreset_nl) bleek mijn e-mailadres toch onbekend te zijn. Dat klopt dan wel weer, maar het mailtje roept toch vraagtekens op.
26-11-2013, 20:54 door Anoniem
Door Insider: Deze week kreeg ik een mailtje hierover op een e-mailadres dat ik nooit bij Adobe heb gebruikt. Uiteraard heb ik dat mailtje uitgebreid geanalyseerd, maar het lijkt echt van Adobe te komen.

Bij handmatig aanmelden op de opgegeven site (http://www.adobe.com/go/passwordreset_nl) bleek mijn e-mailadres toch onbekend te zijn. Dat klopt dan wel weer, maar het mailtje roept toch vraagtekens op.

Waarschijnlijk had Adobe wel jouw naam maar niet jouw e-mail adres, en toen hebben ze dat bij de NSA opgevraagd
en daar de mail heen gestuurd. De NSA had natuurlijk niet het mail adres wat je bij Adobe gebruikt dacht te hebben,
maar een ander adres waarop je wel bereikbaar was. Dus doel toch bereikt.
27-11-2013, 08:22 door Anoniem
Was het dit bewuste mailtje misschien?

Important Password Reset Information
Adobe Read online
Adobe


Belangrijke informatie: wachtwoord opnieuw instellen
Klik hier als u dit bericht in een andere taal wilt lezen.

Zoals we op 3 oktober 2013 aankondigden, hebben we onlangs ontdekt dat een of meer personen illegaal zijn binnengedrongen in ons netwerk en mogelijk toegang hebben gekregen tot uw Adobe-id en uw versleutelde wachtwoord. We hebben geen aanwijzingen voor ongeoorloofde activiteiten op uw account.

Om ongeoorloofd gebruik van uw account te voorkomen, hebben we uw wachtwoord opnieuw ingesteld. Ga naar www.adobe.com/go/passwordreset_nl om een nieuw wachtwoord in te stellen. We raden u aan ook uw wachtwoord te wijzigen op alle websites waarvoor u hetzelfde gebruikers-id of wachtwoord gebruikt. Daarnaast raden we u aan alert te zijn op verdachte e-mails of frauduleuze telefoontjes waarin om uw persoonlijke gegevens wordt gevraagd.

We betreuren de overlast die u van dit incident kunt ondervinden. We hechten veel waarde aan het vertrouwen van onze klanten en doen er alles aan om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Als u vragen hebt, kunt u hier klikken om naar de pagina met de beveiligingswaarschuwing voor onze klanten te gaan voor meer informatie.


Adobe Customer Care

Adobe, the Adobe logo and Adobe PDF logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

©2013 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved.

Ik kreeg dat mailtje op één van de pc's wat op zich heel eigenaardig is daar wij nooit op Adobe ingelogged hebben omdat wij nooit fan van Adobe geweest zijn en zo zie je maar ...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.