Het waarschuwen van klanten na een een inbraak waarbij de gegevens van tientallen miljoenen gebruikers werden gestolen duurt langer dan verwacht, zo laat Adobe weten. Adobe ontdekte op 17 september de inbraak waarbij klantgegevens en broncode waren buitgemaakt.
Op 3 oktober werd de inbraak openbaar gemaakt, waarna Adobe begon met het waarschuwen van klanten. Dat proces is echter nog niet afgerond, waardoor sommige gebruikers tien weken na de ontdekking nog altijd niet weten of ook hun gegevens zijn buitgemaakt. "De e-mailwaarschuwingen nemen meer tijd in beslag dan verwacht", zegt woordvoerster Heather Edell.
Het bedrijf moet de e-mailadressen van de getroffen bedrijven valideren. Daarnaast kan het niet teveel waarschuwingen per keer versturen, om te voorkomen dat e-mailproviders het waarschuwingsbericht als spam bestempelen, zo laat het tegenover persbureau Reuters weten. Iets wat bij sommige gebruikers al is voorgekomen.
Inmiddels zouden zo'n 2,9 miljoen Adobe-klanten van wie de debit- of creditcardgegevens zijn gestolen per e-mail of post zijn ingelicht. Adobe is nog bezig om de klanten te waarschuwen van wie het Adobe ID-account werd gecompromitteerd. Om hoeveel accounts het precies gaat wilde de woordvoerster niet zeggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.