image

Britse WiFi-politie jaagt op illegale hotspots

vrijdag 3 augustus 2012, 13:12 door Redactie, 37 reacties

Het is tijdens de Olympische Spelen in Londen verboden om ongeautoriseerde WiFi-netwerken op te zetten, er is dan ook een heuse WiFi-politie actief die op illegale netwerken jaagt. De Britse telecomprovider BT heeft de exclusieve rechten om draadloze netwerken aan te bieden. Gebruikers betalen zo'n 8 euro voor 90 minuten om één van de 1500 hotspots te kunnen gebruiken.

Om deze lucratieve deal te beschermen heeft de Olympische organisatie persoonlijke draadloze access points en 3G hubs op Olympische plekken verboden. Wie bijvoorbeeld tussen de wedstrijden via de eigen smartphone als hotspot voor de eigen laptop of tablet wil gebruiken is in overtreding.

Een bezoeker van de spelen maakte onderstaande foto van de "Olympische WiFi-politie" die via grote detectoren illegale hotspots opspoort.

Reacties (37)
03-08-2012, 13:25 door Anoniem
All your euro's and data are belong to us!
03-08-2012, 13:28 door Anoniem
waar ze allemaal tijd voor hebben....
03-08-2012, 13:47 door WhizzMan
Dus als je een kabeltje gebruikt mag het wel? Wat kinderachtig....
03-08-2012, 13:57 door KwukDuck
Zielig Dit...
03-08-2012, 14:12 door donnerd
Ik was al tegen de olympische spelen en kijk het ook niet.
Maar de tegenstand wordt er enkel groter op.
GEEN OLYMPISCHE SPELEN IN NL, NOOIT VAN Z'N LEVEN NIET!!!!
03-08-2012, 14:23 door Anoniem
Door donnerd: Ik was al tegen de olympische spelen en kijk het ook niet.
Maar de tegenstand wordt er enkel groter op.
GEEN OLYMPISCHE SPELEN IN NL, NOOIT VAN Z'N LEVEN NIET!!!!
Dafuq heeft dit te maken met een security website?
03-08-2012, 14:27 door Anoniem
Wow in China kan ik me dit wel voorstellen, maar in Londen. Dit is gewoon een vorm van "Censuur".
03-08-2012, 14:31 door Anoniem
Ik heb gehoord dat je ook voor 2028 je geen kraanwater mag drinken. Ook niet als je thuis bent. Je moet namelijk coca cola drinken.

Nee, serieus. Als bedrijven op deze manier de dienst gaan uitmaken en zelf een soort van wetgevende macht worden: opgepleurt met je spelletjes. Voetbal, Spelen. *trap* *wegwezen*.
03-08-2012, 14:50 door Anoniem
Ik ben er ook helemaal klaar mee met dat kapitalistische gedoe rondom een aantal sponsoren:

* Als zakenpersoon mag je bepaalde woorden niet gebruiken (freedom of speech?)
* Je mag bepaalde kledij niet dragen wegens sponsoren
* Je mag enkel producten eten/drinken van het gesponsorde merk
* Je mag niet eens je eigen netwerkje opzetten

Het is allemaal leuk dat Usain Bolt wel of niet een wereldrecord gaat lopen, maar ik ben er inmiddels helemaal klaar mee. Ik zet de tv er niet meer voor aan.

Ik hoop dat echt dat het gebeurt dat de olympische gedachte ooit weer gaat zegevieren boven de kapitalistische gedachte. Tot die tijd ga ik het in ieder geval boycotten. En dat mag dan misschien voor altijd moeten zijn, maar ach, ik heb niet het idee dat ik iets ga missen.
03-08-2012, 15:05 door Army
8 minuten voor 90 minuten is veel ja, maar gezien problemen met illegale accesspoints is dit wel te begrijpen. En niet zozeer illegaal vanwege financieel verlies aan inkomsten, maar meer aan man-in-the-middle-attack. APs die zich als andere voordoen en dan met liefde je verkeer afhandelen. Een stukje wardriving in NL leert dat ze ook in NL zijn naast niet juist beveiligde APs. Maar ja het is een dubbel verhaal.
03-08-2012, 15:13 door Anoniem
Ach het gaat alleen maar om geld bij de OS op de eerste plaats op de tweede plaats komt pas de sport.
Mensen mogen tegenwoordig nooit meer iets creatiefs bedenken om goedkoper uit te zijn met hun telefoonkosten.
03-08-2012, 15:16 door Anoniem
Army, ik weet niet wat jij hier kwijt wilt, maar het verbieden van niet gesponsorde access points doen echt niet om MITM attacks te voorkomen. Het gaat puur en alleen om de poen en dat is precies waarom ik van die hele onzin niets hoef te hebben.
03-08-2012, 15:42 door Mysterio
Door Army: 8 minuten voor 90 minuten is veel ja, maar gezien problemen met illegale accesspoints is dit wel te begrijpen. En niet zozeer illegaal vanwege financieel verlies aan inkomsten, maar meer aan man-in-the-middle-attack. APs die zich als andere voordoen en dan met liefde je verkeer afhandelen. Een stukje wardriving in NL leert dat ze ook in NL zijn naast niet juist beveiligde APs. Maar ja het is een dubbel verhaal.
Dus omdat een hotspot een man-in-the-middle attack zou kunnen doen is het illegaal? Onzin natuurlijk! Het is puur commercie en het is belachelijk dat BT zo met zijn klanten omgaat.
03-08-2012, 15:42 door donnerd
Heeft u het artikel wel gelezen?
Het gaat erom dat persoonlijke wifi acces points tijdelijk verboden zijn.
Dus persoonlijke draadloze routers moeten qua wireless uitgeschakeld worden.
03-08-2012, 15:53 door Anoniem
@donnerd: Er zijn wel meer bedrijven met de Spelen verbonden waar ik nogal vreemd van opkijk:
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/392244_484553511572882_61687170_n.jpg
03-08-2012, 16:28 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-08-2012, 16:32 door SirDice
Door Redactie: Wie bijvoorbeeld tussen de wedstrijden via de eigen smartphone als hotspot voor de eigen laptop of tablet wil gebruiken is in overtreding.
Klaarblijkelijk leest geen hond de regels...

Personal/private wireless access points and 3G hubs (smart devices such as Android phones, iPhone and tablets are permitted inside venues, but must not be used as wireless access points to connect multiple devices)

http://www.london2012.com/mm/Document/Documents/General/01/25/44/06/Prohibitedandrestricteditemslists_Neutral.pdf

M.a.w. je eigen telefoon gebruiken als tijdelijke hotspot voor jouw eigen laptop of tablet mag dus gewoon. Je mag die verbinding alleen niet delen met meerdere personen/apparaten.
03-08-2012, 16:39 door donnerd
M.a.w. je eigen telefoon gebruiken als tijdelijke hotspot voor jouw eigen laptop of tablet mag dus gewoon. Je mag die verbinding alleen niet delen met meerdere personen/apparaten.
Had ik anders gewoon genegeerd.
Het is dan mijn router, dan maak ik de dienst uit.
Die IOC honden gaan maar naar Poetin om daar de dictator te spelen.
03-08-2012, 16:47 door Anoniem
Door SirDice:
Door Redactie: Wie bijvoorbeeld tussen de wedstrijden via de eigen smartphone als hotspot voor de eigen laptop of tablet wil gebruiken is in overtreding.
Klaarblijkelijk leest geen hond de regels...

Personal/private wireless access points and 3G hubs (smart devices such as Android phones, iPhone and tablets are permitted inside venues, but must not be used as wireless access points to connect multiple devices)

http://www.london2012.com/mm/Document/Documents/General/01/25/44/06/Prohibitedandrestricteditemslists_Neutral.pdf

M.a.w. je eigen telefoon gebruiken als tijdelijke hotspot voor jouw eigen laptop of tablet mag dus gewoon. Je mag die verbinding alleen niet delen met meerdere personen/apparaten.

Mijn vriendin gebruikt regelmatig haar telefoon als hotspot voor haar en mijn tablet. Dat zou dan dus niet meer mogen.

Ze moeten blij zijn met dergelijk gedrag, want het drijft de roaming inkomsten op. Een tablet op wifi via de telefoon denkt dat hij gewoon een wifi verbinding heeft en zal niet de verkeersbeperkingen hanteren die zijn ingesteld voor 3G.

Peter
03-08-2012, 18:14 door Duck-man
Bij het lezen van de kop dacht ik dat hotspots aangepakt gingen worden die zich voordoen als een legitieme hotspot maar eigenlijk minder snode plannen hebben. Helaas verdween deze gedacht na het lezen van de eerste regel. Het is gewoon ziek. Je benadeelt niemand als je met je eigen smartfoon je laptop op internet aansluit. Dit is iets tussen jou en je provider. In London bedoelen ze echt London of alleen in de stadions en directe omgeving? mag een hotel WiFi aanbieden? Een buurthuis in een buitenwijk?
Ik was er al niet zo voor dat de spelen naar Nederland komen. Acties als deze verbeteren mijn idee hier over niet.
wat was het ook al weer "Inspire a generation" en "The People Games"
03-08-2012, 18:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-08-2012, 18:50 door donnerd
De Olympische Spelen is net zoiets als het Eurovisie Songfestival maar dan voor sporters.
Klopt, zakkenvullen, zakkenvullen en nog eens zakkenvullen.
03-08-2012, 19:11 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-08-2012, 22:46 door Sokolum
Het kan namelijk niet verboden worden, want de frequenties van WiFi bevindt zicht in publieke space. Jammer voor BT, maar ik dat in een rechtszaal ze dit nooit zullen winnen. Je hebt namelijk geen licenties nodig voor uitzendrechten.
03-08-2012, 23:03 door TAPE
Dat het een twijfelachtig gebeuren is, is duidelijk, maar ik ben veel meer geinteresseerd in wat voor een setup ze gebruiken..
04-08-2012, 04:33 door fvandillen
"Controlled drugs, including substances which look like controlled drugs"

Poedersuiker, das geht nicht!
04-08-2012, 11:53 door cjkos
Wie bijvoorbeeld tussen de wedstrijden via de eigen smartphone als hotspot voor de eigen laptop of tablet wil gebruiken is in overtreding

Wat een onzin.
Maar is thetering ook al niet verboden door de meeste aanbieders zonder die olympische spelen?
04-08-2012, 14:27 door donnerd
Door cjkos:
Wie bijvoorbeeld tussen de wedstrijden via de eigen smartphone als hotspot voor de eigen laptop of tablet wil gebruiken is in overtreding

Wat een onzin.
Maar is thetering ook al niet verboden door de meeste aanbieders zonder die olympische spelen?
Ik meen me te herinneren dat thetering allang is toegestaan in UK.
04-08-2012, 16:17 door Anoniem
in rotterdam is t toch ook aan de gang
04-08-2012, 17:16 door v1xx3n
Kan de politie worden ingehuurd door instanties die bepalen wat wel en niet mag ?? Hoe zit het met het wetboek, juridische achtergronden en wat is er van de politie geworden TO PROTECT AND TO SERVE THE CIVILIANS ??
Oh ja, het systeem werkt niet en geld maakt het uiteindelijk ook KAPUTT :)
05-08-2012, 12:38 door GNOE Inc.
Door Anoniem: in rotterdam is t toch ook aan de gang
Verklaar je nader?
05-08-2012, 16:17 door Anoniem
Goh, stel je voor dat ze dat in Amsterdam zouden proberen.. Ik vrees dat het OLVG het druk zou krijgen die rode antenne's uit donkere gaten te halen!
05-08-2012, 21:47 door Anoniem
Cracked had laatst een leuk artikel over waarom je helemaal niet de "eer" wilt om gast land te zijn. Op het eerste punt na passen de genoemde zaken goed in het verlengde van het in het artikel genoemde fenomeen.
http://www.cracked.com/article_19733_5-things-they-dont-want-you-to-know-about-olympics.html
06-08-2012, 07:31 door Anoniem
Door Anoniem: Goh, stel je voor dat ze dat in Amsterdam zouden proberen.. Ik vrees dat het OLVG het druk zou krijgen die rode antenne's uit donkere gaten te halen!
Tjonge, je dicht de Neder;ander wel een hoop toe. Dit apathische 'ik' volk accepteert het gewoon hoor, er zijn veel ergere zaken aan de hand waar iedereen weet van heeft maar waar slechts een enkeling zich druk over maakt. De rest leeft voornamelijk in zijn eigen autistische wereldje en zolang ze er zelf geen last van hebben is het een 'ver van mijn bed" show. Nederlanders zijn luie lafbekken, altijd geweest en zullen altijd zo blijven.
06-08-2012, 17:45 door Eric-Jan H te D
Jullie missen allemaal de clou.
Dit is gewoon een beveiligingsmaatregel. Terroristen worden op deze manier gedwongen
om van een volledig door MI5 gecontroleerde omgeving gebruik te maken bij hun onderlinge
communicatie.
08-08-2012, 15:42 door Anoniem
==========
OPLOSSING
==========

Zoek drie bomen uit die zo'n 1000 meter uit elkaar staan, en van bovenaf gezien een driehoek vormen.

Hang in elke boom een netwerk + accu + antenne met ieder exact hetzelfde kanaal en ID.

Laat ze via een timer (round robin) zichzelf elke 9 minuten zichzelf aanschakelen voor 3 minuten, en dan uit.

Op die manier zendt elke zender 3 minuten uit, en loopt de beste man de hele dag rondjes.

Hij kan die kilometer afstand nooit in 3 minuten lopen, zeker niet als het druk is :-d
08-08-2012, 16:43 door GNOE Inc.
======================
OPLOSSING op OPLOSSING
======================

*grinnik* Gewoon even 6 minuten blijven zitten en uit je neuspeuteren.... ;o)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.