In 160 winkels van Dixons, Mycom en iCentre worden klanten zonder dat ze het weten via wifi-tracking gevolgd. Dat blijkt uit een bericht op het intranet van moederbedrijf BAS Group dat in handen van Tweakers kwam. Het gaat om een klantvolgsysteem van het Amsterdamse Bluetrace.
Dat bedrijf liet eind december 2013 al op de eigen website weten dat het bij Dixons, Mycom en iCentre een klantvolgsysteem had uitgerold. Daarbij wordt naast wifi-tracking ook Bluetooth-tracking en infraroodcamera's gebruikt. De uitrol van het systeem zou echter pas deze week bij de drie ketens voltooid zijn, zo laat een woordvoerder van de BAS Group weten.
Via wifi-tracking kan het bedrijf het aantal klanten meten dat de winkel betreedt en hoeveel mensen langs de winkel lopen zonder binnen te gaan. Ook wordt er gemeten of bezoekers al eerder in een winkel van de BAS Group zijn geweest. De informatie zou onder andere worden gebruikt om de inzet van personeel beter in te plannen.
Bij wifi-tracking wordt het MAC-adres van de smartphone van klanten verzameld. Het toestel zendt het unieke adres continu uit als wifi staat ingeschakeld. Volgens het College bescherming persoonsgegevens moet de BAS Group vooraf aan klanten aangeven dat ze gevolgd worden en daarnaast een opt-out-mogelijkheid bieden.
De Bas Group doet geen van beide, maar laat aan Tweakers weten dat dit ook niet nodig is, aangezien elke winkel telsystemen gebruikt. Ook bij Bluetrace wordt er gesteld dat de privacy niet in het geding is, omdat de MAC-adressen gecodeerd worden opgeslagen. "Als je op internet komt, word je ook op allerlei manieren gevolgd", aldus een woordvoerster.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.