image

Consumentenbond: angst voor regels internetbankieren onterecht

donderdag 23 januari 2014, 16:44 door Redactie, 5 reacties

Consumenten hoeven zich geen zorgen te maken over de nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren die per 1 januari van dit jaar van kracht zijn, zo stelt de Consumentenbond. Wie in het geval van fraude met internetbankieren de schade zeker vergoed wil krijgen moet zich aan de regels hebben gehouden.

De Consumentenbond was mede betrokken bij het opstellen van de veiligheidsregels. De Bond stelt dat de aankondiging veel stof deed opwaaien en dat veel mensen bang zijn dat het risico van internetbankieren nog meer bij de consument komt te liggen. "Die angst is begrijpelijk, maar niet terecht. De regels zijn niet verslechterd", zo laat de Consumentenbond in de Digitaalgids van januari weten.

Het zijn namelijk niet de banken die in het geval van fraude beslissen of slachtoffers hun geld terugkrijgen. Wie in het geval van fraude er niet met zijn bank uitkomt kan namelijk bij de onafhankelijke geschillencommissie Kifid aankloppen, zo worden consumenten gerustgesteld. "U kunt er van uitgaan dat u uw geld terugkrijgt, tenzij u 'grof nalatig' bent geweest", zo stelt de Consumentenbond.

Grof nalatig

Bij Kifid speelden vorig jaar drie zaken van consumenten die het slachtoffer van phishing waren geworden en een zaak hadden aangespannen, zo blijkt uit de uitspraken op de website van Kifid. In de drie gevallen ging het om mensen die hun beveiligingscodes aan iemand hadden doorgegeven die zich via de telefoon als bankmedewerker voordeed.

Met de doorgegeven codes werden vervolgens grote bedragen opgenomen. De consumenten bleven daardoor met een schadepost van respectievelijk 26.000 euro, 12.000 euro en een kleine 10.000 euro achter. Kifid oordeelde dat de consumenten in al deze gevallen grof nalatig hadden gehandeld en wees de vorderingen af.

Juridische experts hebben hun twijfels over de veiligheidsregels. Volgens Matthijs van Bergen van ICTRecht gaat het niet om regels maar om richtlijnen. Daarnaast is het ook de vraag hoe bepaalde regels in de praktijk zullen worden getoetst. Vorige maand werden consumenten die tegen misstanden in de nieuwe veiligheidsregels aanlopen of vinden dat ze door de bank worden benadeeld opgeroepen om dit bij de Consumentenbond te melden.

Reacties (5)
23-01-2014, 17:17 door schele
Wacht even...

Wie in het geval van fraude er niet met zijn bank uitkomt kan namelijk bij de onafhankelijke geschillencommissie Kifid aankloppen, zo worden consumenten gerustgesteld. "U kunt er van uitgaan dat u uw geld terugkrijgt, tenzij u 'grof nalatig' bent geweest", zo stelt de Consumentenbond.

Maar hoe oordeelt die organisatie nou net bij een van de meest voorkomende social engineering technieken:

Met de doorgegeven codes werden vervolgens grote bedragen opgenomen. De consumenten bleven daardoor met een schadepost van respectievelijk 26.000 euro, 12.000 euro en een kleine 10.000 euro achter. Kifid oordeelde dat de consumenten in al deze gevallen grof nalatig hadden gehandeld en wees de vorderingen af.

Nou fijn hoor Consumentenbond, nu zijn we gerustgesteld... prutsers...
23-01-2014, 17:58 door john west
het risico van internetbankieren nog meer bij de consument komt te liggen. "Die angst is begrijpelijk, maar niet terecht.

De tijd zal het uitwijzen.

Betreft banken,die denken alleen aan zich zelf,geld is hun bestaan.
Dus foutje klant,weg geld.
En de Consumentenbond gaan die deze mensen helpen,of is het alleen public relation pep talk ?
En de geschillencommissie Kifid zijn bureaucraten hun regels en uitspraken zijn voor Chinees !
23-01-2014, 19:55 door Anoniem
Beetje een wc-eend verhaal wat ze hier ophangen. Hoezo onafhankelijk? Maargoed, je doet er niets aan. Het de burger extra laten betalen voor afschuiven van risico op diezelfde burger gaat overal onverminderd doorrrr.
26-01-2014, 06:33 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 26-01-2014, 06:37
[Verwijderd]
10-02-2014, 10:32 door Anoniem
Het is tijd voor een boycot van internetbankieren. Net mijn ING internetbankieren op willen zeggen en dat kan ..... "alleen via internet". Na een beetje zeuren kan het ook per post:

ING Klantenservice Mijn Internetbankieren
Antwoordnummer 40540
8900SP Leeuwarden
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.