Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

IE wil niet meer starten

31-01-2014, 12:16 door Anoniem, 7 reacties
Sinds kort krijg ik een melding als ik internet op wil. Ik vraag mij af wat dit kan zijn. Kunnen jullie je opinie hierover geven?

Als ik internet open, dan krijg ik 3 keer een ballon in beeld met de tekst: Dit tabblad is hersteld. Door een probleem met deze webpagina is het tabblad gesloten en opnieuw geopend door Internet Explorer.

Na de derde keer krijg een venster in beeld die zegt dat IE moet worden afgesloten, omdat er een fout is opgetreden. Als ik dan kies voor meer informatie dan krijg ik oa de volgende informatie:

AppName: iexplore.exe
ModName: aswwebrepie.dll

Voor de rest staan er ook nog cijfers, maar als jullie die nodig hebben, dan hoor ik het wel.

Ik heb al gekeken op mijn telefoon wat de oorzaak kan zijn en daar stond iets over Avast! Deze virusscanner gebruiken wij, maar dan nog weet ik niet waar het aan kan liggen.

Op deze computer heb ik ook al opgekeken, maar die kon niks vinden onder aswwebrepie.dll

Wat ik ook vreemd vind, is dat er op deze pc 5 accounts staan en op 2 accounts geeft hij deze melding. Nu kunnen jullie zeggen dat je dan maar op 1 van die andere accounts moet gaan, maar dat lost het probleem natuurlijk niet op.

Ik hoop dat jullie het wel weten en het mij kunnen uitleggen en hoe ik dit probleem kan herstellen.
Reacties (7)
31-01-2014, 12:51 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 31-01-2014, 12:53
@ Anoniem, topicstarter, 12:16 uur,

Je probleem is gerelateerd aan de Avast! WebRep add-on, het Avast! onderdeel voor website beoordeling.
Een vergelijkbaar probleem is eerder beschreven op het Avast! forum, en zou toen voor oplossing afhankelijk geweest zijn van een update door Avast!, zo werd daar beschreven:
http://forum.avast.com/index.php?topic=101713.0

Het vreemde is dat in jouw geval het probleem optreedt in twee accounts, en in drie andere niet. Ik zie daar zo gauw geen verklaring voor, behalve misschien het volgende:
Zou er een relatie kunnen zijn met andere add-ons die (sinds kort?) in die betreffende twee accounts zijn geïnstalleerd en ingeschakeld en in de browser in de andere drie accounts niet? Iets om beslist even na te kijken.

Wat je als tijdelijke oplossing eventueel zou kunnen toepassen, dat is het uitschakelen van de Avast! WebRep add-on in de browser in de twee accounts met het probleem, en daar dan een andere website checker gebruiken (zoals bijvoorbeeld WOT).
Vervolgens kun je dan contact opnemen met Avast! om het probleem voor te leggen en een oplossing te vragen.

Maar mogelijk weet iemand anders hier op Security.NL meer over de oorzaak van je probleem en kent die misschien een oplossing?

Succes.
31-01-2014, 13:17 door Ivanhoe
Op een Windows 8 systeem heb ik dit probleem ook gehad.
Dat verdween toen ik AdFender toch maar weer verwijderde.
Een programma als AdFender kan het dus misschien ook veroorzaken.
Of daar een bug in zat die inmiddels weer opgelost is, weet ik echter niet.
http://adfender.com/
31-01-2014, 15:27 door Provo
Je kan ook via Control Panel naar Programs & Features.
Vervolgens kies je voor "View Installed Updates"
Even scrollen en IE11 of IE10 update verwijderen.

Computer herstarten en dan nog is proberen.
Lukt het dan wel kan je weer de nieuwere versie installeren.
31-01-2014, 15:54 door Anoniem
Kijk eerst of je internetverbinding het goed doet.
Scan met Hitman pro 3 op de kleinste resten van malware, En kijk of de dll-file er nog staat en zoek het anders op in google wat het is.
Als dat allemaal niet geholpen heeft, kun je via: Opties>Geavanceerd>IE opnieuw instellen.
Verwijder wel alle gegevens van IE om je browser weer zoals de oude te kunnen herstellen. ;)
31-01-2014, 19:23 door Anoniem
Goede tips hierboven, resumé:

Avast browser plug-in uitschakelen en opnieuw proberen om IE te starten.
Als IE weer werkt kun je de browser-plugin opnieuw inschakelen en proberen
Als IE niet werkt kun je IE opnieuw installeren en updaten.


Wat anon en Spiff al meldden, de Avast-plug-in kan ook conflicteren met andere plug-ins.

De kans op malware is heel klein, daar zou ik me niet direct zorgen over maken. Het kan altijd, en als je je zorgen maakt aswwebrepie.dll opzoeken en even uploaden naar virustotal.com
Soms willen .dll bestanden van AV's nogal lastig bereikbaar zijn vanuit de browser, dat komt omdat AV's het niet fijn vinden als andere processen die .dll's aanroepen, in dat geval kun je de .dll kopiëren naar je bureaublad en het vanuit daar nog eens proberen.

Wat betreft het feit dat 3 vd 5 accounts problemen hebben en de andere 2 niet, dat zal wel met privileges te maken hebben, admin - hoofdgebruiker - gebruiker - gast. Kan dat kloppen?


We horen het graag als het geholpen heeft (of niet natuurlijk), we kunnen er ook nog wat tools overheen gooien maar dan wordt het al gelijk werk. Succes!
01-02-2014, 09:59 door Anoniem
Neen volgens mij is alles gelijk op deze pc, dus dat van admin - hoofdgebruiker etc lijkt mij niet. Maar het kan wel natuurlijk, maar dat zal ik even kunnen nakijken.

Ik heb de Avast WebRep add-on uitgeschakeld en dan doet IE het wel op alle accounts, ook op de accounts die het eerst niet deden.

Op dit moment laat ik de add-on nog even uitgeschakeld, omdat ik er later, volgende week, nog even verder naar ga kijken. Het lijkt mij niet erg om die add-on (tijdelijk) uitgeschakeld te laten, of heb ik het dan mis?

Voor dit moment bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties en mocht het volgende week weer niet lukken, dan meldt ik mij weer.
01-02-2014, 12:48 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 09:59 uur:
Ik heb de Avast WebRep add-on uitgeschakeld en dan doet IE het wel op alle accounts, ook op de accounts die het eerst niet deden.
Je hoeft de Avast! WebRep add-on niet voor alle accounts uit te schakelen, je kunt dat ook per account per browser doen.
Voor IE via Extra (Tools), Invoegtoepassingen beheren (Manage Add-ons), en dan vervolgens de Avast! WebRep add-on selecteren en kiezen voor Uitschakelen.

Door Anoniem, 09:59 uur:
Het lijkt mij niet erg om die add-on (tijdelijk) uitgeschakeld te laten, of heb ik het dan mis?
Nee, maar het is wel raadzaam om dan tenminste vervangend een ándere add-on voor website beoordeling te gebruiken, zodat je in de zoekresultaten van je zoekmachine en bij het bezoeken van webpagina's de reputatie van die pagina's kunt zien.
Ik noemde al WOT al voorbeeld, maar er zijn er uiteraard meer, zoals bijvoorbeeld McAfee Site Advisor.
Naast WOT vind ik aanvullend zelf ook de VirusTotal browser extension handig. De VirusTotal browser extension werkt anders dan de eerder genoemde add-ons voor website beoordeling. De VirusTotal browser extension gebruik je om links (ook download-links) te kunnen scannen met VirusTotal, door middel van de contextmenu optie "Send URL to VirusTotal".
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.