Beste oningelogde poster/ Anoniem van
11:23 uur,
Dankjewel voor je wederom uitvoerige reactie.
Ik zal niet op elk detail daarvan ingaan, ik denk dat dat al te zeer off-topic zou zijn gezien de opzet van de vragen van de topicstarter en dat dat beter op een ander forum zou thuishoren, of beter nog in een persoonlijk gesprek, maar op enkele punten zal ik uit respect toch ingaan.
Je schrijft onder meer
Door Anoniem, 11:23 uur:
Dat neemt niet weg dat je een levensovertuiging (lees: religie) als nonsens omschrijft, wat ik een kwalijke zaak blijf vinden.
Mijn vraag is dan ook of je alle religies per definitie als nonsens / kwakzalverij ziet. Of dat je wellicht ook een uitgesproken mening hebt over de acceptatie van homofilie, om maar wat te noemen.
Héél simpel gesteld, zou je hetzelfde over moslims gezegd hebben? (Ik zie weinig verschil tussen een antroposoof en een imam namelijk...)
Die laatste vraag is natuurlijk een leuke eye-opener. Zou ik de Islam nonsens noemen?
Dan zal ik eerst moeten definiëren wat ik versta onder nonsens.
Nonsens definieer ik als niet-rationele uitingen of ideeën, zaken die volgens logica en verstand niet waar kunnen zijn.
Ik noem religies niet gauw nonsens, maar gebruik veelal verhullender en daarmee mildere termen, maar wat ik er over denk of zeg zal in essentie overeenkomen met mijn bovenstaande definitie van nonsens - immers, veel in wat in religies wordt geloofd kan volgens logica en verstand niet waar zijn.
O, maar ik zeg dus dat ik wanneer ik het over religies heb verhullender en daarmee mildere termen gebruik dan wanneer ik het over antroposofie heb? Ja. Dit om meerdere redenen. Eén reden is dat ik antroposofie wel als een soort levensbeschouwing kan zien, maar niet als religie. Dat verschil is wellicht echter veel te subtiel om in een paar regels zinnig te kunnen uitwerken, dus dat laat ik verder maar voor wat het is, als dat mag. Het allerbelangrijkste verschil dat ik ervaar tussen antroposofie en de grote religies in Nederland, dat is de hang in de antroposofie naar alternatieve behandelwijzen en een negatieve instelling tegenover reguliere behandelwijzen zoals vaccinaties. Vooral ook onder streng protestanten bestaat een afwijzing van vaccinatie, en gebedsgenezing als niet-reguliere behandelwijze is ook geassocieerd met sommige zwaardere takken van de godsdiensten, maar vooral binnen de antroposofie ken ik een stevige hang naar de alternatieve behandelwijzen. Baat het niet dan schaad het niet gaat jammer genoeg in het algemeen niet per se op alternatieve diagnose- en behandelwijzen. Ik heb daar al te veel negatieve gevolgen van gezien, ook in mijn naaste omgeving. De eerdere associatie van Triodos met AIDS-bestrijding in Afrika door middel van nota bene homeopathie, dat deed bij mij de deur dicht. Ik wil niks te maken hebben met een bank die dergelijke praktijken ondersteunt of in het recente verleden ondersteunde.
En heb ik dan wellicht ook een uitgesproken mening over de acceptatie van homofilie, zo vroeg je.
Ik weet niet precies hoe je je vraag bedoelde, en het is mijns inziens niet erg gerelateerd aan de rest van onze gedachtenuitwisseling, maar ik geef toch een kort antwoord:
Homofilie is een waarschijnlijk aangeboren seksuele geaardheid. Net als een heteroseksuele geaardheid is het gewoon een van de vormen van seksualiteit, zowel bij mensen als bij veel dieren. Het is een 'fact of life'. Het niet accepteren daarvan is niet alleen onethisch maar naar mijn mening tevens volkomen irrationeel. Ik wil op geen enkele manier gedogen dat iemand op basis van religie of andere levensovertuiging, of uit domheid of onvriendelijkheid, meent homofilie en homoseksualiteit te kunnen afwijzen en homoseksuelen anders te mogen behandelen dan heteroseksuelen.
Ik hoop dat dat je vraag beantwoordt.
Je sloot af met
Door Anoniem, 11:23 uur:
Om terug te komen op het onderwerp "Triodos," kun je behalve de paar links die je hebt gepost, ook even inhoudelijk ingaan op het hoe en waarom je de Triodos zo'n slechte bank vind? Ik kan me niet voorstellen dat die -maximaal- paar promille van het investeringsbeleid (in het verleden!?) zo zwaar weegt op je visie, zeker als je het objectief vergelijkt met het investeringsbeleid en vooral het financiële beleid van andere financiële instellingen, welke dan ook.
Daarbij, als je de Triodos afwijst om haar beleid, hoe kun je dan vóór het beleid van de ASN (= SNS-Reaal = de Staat) zijn? Vooral naar dat laatste ben ik erg benieuwd.
In het verleden zag ik Triodos en ASN allebei als de 'vriendelijker' en 'ethische' banken.
En ik zie het nog steeds zeker niet als slechte banken, ook Triodos niet.
Maar de aspecten van Triodos die sterk met antroposofie en - daar wellicht uit voortkomend - gelieerdheid aan alternatieve behandelwijzen te maken hebben, die staan mij zo sterk tegen dat ik met Triodos níet door een deur kan, ook al is Triodos in andere opzichten ook voor mij een idealer bank dan ASN. Was het een bank met een religieuze kleur, dan zou hetzelfde gelden, ik zou me ook daarmee niet kunnen verbinden. Bij de keuze uit Triodos en ASN moet het voor mij daarom toch ASN zijn, ondanks de minder ideale kanten daarvan. Sommige aspecten wegen zwaarder dan andere, en iedereen maakt daarin zijn of haar eigen afwegingen.
En ten slotte,
beste oningelogde poster/ Anoniem van
13:16 uur,
jij schreef
Door Anoniem, 13:16 uur:
Maar hoe kijk je dan aan tegen het maatschappelijk onverantwoord investeren van andere banken in zaken als de wapenindustrie?
Ik vermoed dat ik die vraag al beantwoord heb met mijn bovenstaande uitweidingen.
De ASN is in sommige aspecten een iets minder ideale bank dan Triodos, maar niettemin ook een redelijke keuze als 'ethische' bank, voor wie zich zoals ik niet thuis kan voelen bij Triodos.
Ik hoop dat ik met dit alles jullie vragen heb kunnen beantwoorden, en dat we dit toch wel flink off-topic intermezzo zo zachtjes aan kunnen afronden :-)
Met vriendelijke groet,
Spiff