Door Anoniem: Door maboc:2) De fabrikant moet toch zelf weten welke software ze op een apparaat duwen.
Dat is maar de vraag. Er is een tijd geweest dat een computer los van de software werd geleverd. Je kon het zo inrichten als het jou goeddunkte. Daar kunnen gebruiksdoelen bij zitten waar de leverancier zich niet op richt, en waar de software van de leverancier niet optimaal voor is. De trend om hardware en software samen als één product te zien is een kunstmatige beperking van de gebruiksmogelijkheden van de hardware. Dat scheiden wil helemaal niet zeggen dat die fabrikant niet dezelfde software kan leveren als hij nu doet, dus benadeelt het de klant niet. En sommige klanten hebben er voordeel bij.
Ik denk dat (ook) dit voornamelijk een questie van centen is. Het gros (95%?) van de consumenten wenst MS Windows als OS. Dat is wat ze kennen, en dat is wat iedereen om hen heeft gebruikt. Van die 95% heeft denk ik 95% niet het benul dat er andere mogelijkheden zijn. Een fabrikant gaat vermoed ik niet al te veel moeite steken in een vraag die door maar een heel klein deel van de consumenten wordt gesteld. Ik zou zelf opteren voor een regeling waarbij je straffeloos (lees zonder het vervallen van garantie) al je software naar believen kan veranderen. (Da's wat ik toch wel doe :-))
En zelfs als je wél het apparaat wilt gebruiken op de manier waarop de fabrikant het heeft ingericht dan heb je er bij menige fabrikant last van dat ze die software niet bijwerken met security-fixes, of zelfs met zwaar verouderde software leveren. Dan zou het heel prettig zijn als je je hardware kan afnemen van een goede hardwareleverancier en je software van een partij van *jouw* keuze die er geen potje van maakt. En dan bedoel ik zonder garanties op het spel te zetten en dergelijke ellende.
Uh...nou dat dus ja.
Er is ook een tijd geweest dat bedrijven verondersteld werden toegevoegde waarde te creëren in een markt. Het bestaansrecht van een onderneming is niet geld verdienen, maar nuttig zijn voor anderen. BTW staat voor "Belasting Toegevoegde Waarde", VAT voor "Value Added Tax". Daarin zie je die opvatting nog terug. Waarde toevoegen, nuttig zijn voor klanten.
Ahum...ik ben absoluut geen econoom, dus mijn dikke duim komt hier aan te pas: Ik denk dat de woorden "bestaansrecht" en "bedrijf" niet echt bij ellkaar passen. Dat bedoel ik niet zo cynisch als het lijkt overigens. Zolang er mensen/bedijven/instranties zijn die producten en/of diensten van een bedrijf willen afnemen hebben ze kennelijk een bestaansrecht. Een bedrijf bestaat voornamelijk om geld te verdienen denk ik, en voor veel bedrijven is de manier om geld te verdienen nuttig te zijn voor anderen. (niet andersom)
Het neoliberale denken waarin een bedrijf er in de eerste plaats voor de aandeelhouders is (wat de klant tot produkt reduceert) is zover doorgedrongen dat menigeen, waaronder jij nu, je afvraagt waarom een bedrijf niet alleen aan zijn eigen belangen zou denken. Het antwoord is dat ze bestaan bij de gratie van klanten die hun producten kopen, het belang van die klanten vormt hun hele bestaansrecht. Jij toont met je vraag bereidheid om die situatie om te draaien. Je vergeet dat zij voor jou werken, en dat je dus een mening mag hebben over wat ze leveren en ze mag vragen het anders te doen.
Daar zijn we het kennelijk niet met elkaar eens. Ik denk inderdaad niet dat een bedrijf voor mij werkt. Ze werken voor zichzelf. De klant is een middel om hun doel(winst of continuiteit) te realiseren. Dat betekent overigens niet dat we geen mening over diensten of producten mogen hebben. Ik verwacht er echter niet te veel van.