Naarmate providers klanten van meer informatie voorzien, neemt ook het aantal telefoontjes naar de helpdesk af in het geval een abonnee wegens malware in een 'Walled Garden' is geplaatst. "Een groot deel van de klanten die in deze situatie belanden kunnen het af zonder de helpdesk te bellen". zegt XS4ALL-woordvoerder Niels Huijbregts in een interview met Security.nl.
Hij merkt op dat malware een probleem is dat altijd helpdeskgesprekken met zich meebrengt en dan ook altijd geld zal kosten. XS4ALL werkt aan een systeem dat het aantal helpdeskgesprekken moet gaan verminderen doordat mensen in de Walled Garden automatisch worden geholpen.
De Walled Garden is een afgeschermd deel van het netwerk dat klanten naar een waarschuwingspagina leidt waarop staat dat ze besmet zijn, aangevuld met een verwijzing naar de mailbox waar aanvullende informatie en instructies wachten.
Lees ook het eerste en tweede deel van het interview
Door een scan in de Walled Garden in te bouwen zou dit niet alleen een hoop menselijk handelen moeten schelen, maar kan de ISP ook met grotere zekerheid zeggen of het probleem is opgelost. "Vroeger communiceerden veel Trojaanse paarden via IRC, dat kun je zien. Doordat het nu veel minder is geworden spelen waarschuwingen naar kwaadaardige IRC-server een kleinere rol in het detecteren."
Huijbregts benadrukt dat XS4ALL geen internetverkeer bekijkt, maar alleen naar bepaalde patronen in het verkeer kijkt. "We kijken zeker niet naar al het verkeer. Dat is iets wat we principieel niet willen en wat technisch niet realistisch is." Het nieuwe systeem waar XS4ALL aan werkt kijkt naar DNS-requests die vanaf IP-adressen in de Walled Garden naar de DNS-servers van de provider worden gestuurd.
Campagne
De afgelopen jaren is er veel aandacht aan internetveiligheid gegeven en hebben er verschillende campagnes plaatsgevonden. Toch raken mensen nog steeds besmet met malware, maar volgens Huijbregts is er niet één kernoorzaak van het probleem. "Eén categorie die al jaren voorkomt en nog steeds voor problemen zorgt is software uit illegale bron." Bijvoorbeeld een 'gratis' versie van een duur programma dat via een torrent of downloadsite wordt binnengehaald. "Als je dat soort dure pakketten downloadt weet je bijna zeker dat je daar helemaal gratis een systeembeheerder in Roemenië bij krijgt."
Huijbregts laat weten dat er vaak in dit soort programma's een backdoor zit verstopt. "Het is al jaren een reden waardoor mensen troep op hun systeem krijgen." Deze manier van besmetten wordt wel steeds minder. Een groter probleem zijn de drive-by dowloads. Infecties via verouderde software.
"Waar het vroeger meestal zo was dat mensen 'door hun eigen schuld' besmet raakten, bijvoorbeeld door 'gratis' software te downloaden of onbetrouwbare plugins te installeren, schuiven de malwareprogrammeurs steeds meer op naar professionele methodes, waardoor ze een veel groter publiek bereiken", stelt Huijbregts.
Verantwoordelijkheid
Volgens de woordvoerder is het meer de verantwoordelijkheid van de beheerder van zo'n website waar een drive-by download op staat dan van de gebruiker om te voorkomen dat het probleem optreedt. "Het kan iedereen overkomen, ook de mensen die goed opletten maar vergeten hun updates te installeren."
Toch zijn de campagnes om mensen voor te lichten zinvol, gaat Huijbregts verder. "Maar het is een wedloop. De malwaremakers vinden altijd wel weer een manier om er doorheen te glippen. Door de jaren heen heb je altijd een aantal pieken dat het op grote schaal misgaat. De campagnes leiden er toe dat mensen er meer verstand van hebben en begrijpen waarom het zo belangrijk is."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.