Poll
image

Heb jij al een slimme energiemeter?

dinsdag 22 april 2014, 12:15 door Redactie, 20 reacties
Ja
8.48%
Ja, maar gegevens uitlezen op afstand staat uit
3.06%
Nee, nog niet
32.48%
Nee, ik weiger de slimme meter
48.12%
Geen idee
2.5%
Wat is een slimme meter?
5.35%
Reacties (20)
22-04-2014, 12:38 door Anoniem
Slimme meters zijn voor domme mensen die niet willen zien wat voor negatieve gevolgen kan hebben .
Hij wordt je nu met beperkte functies door je strot geduwd en gewoon gemaakt en later zullen ze meer functie toe gaan passen .
Voorwaarden veranderen ongemerkt remember .
22-04-2014, 17:45 door Argot
Door Anoniem: Slimme meters zijn voor domme mensen die niet willen zien wat voor negatieve gevolgen kan hebben .
Hij wordt je nu met beperkte functies door je strot geduwd en gewoon gemaakt en later zullen ze meer functie toe gaan passen .
Voorwaarden veranderen ongemerkt remember .

Mee eens. Ik zal hoe dan ook die slimme meter weigeren.
En als mijn analoge meter ooit kapot gaat, repareer ik 'm zelf wel. Met mijn technische achtergrond moet dat makkelijk te doen zijn. Misschien verstandig om op zoek te gaan naar een tweedehands analoge meter, voor het geval dat... :P
23-04-2014, 10:27 door Anoniem
Alles over slimme meters vind je op http://www.slimme-meters.nl
23-04-2014, 10:29 door Preddie - Bijgewerkt: 23-04-2014, 10:30
Ik blijf me verbazen hoe men een dergelijk dom apparaat slim kan noemen.....

Het enige verschil met de analoge meter is dat deze in staat is de meetgegevens naar de leverancier te sturen, voor de rest zit er voor de consument geen enkel voordeel aan. Een apparaat dat feitelijk alleen met een deze gegevens vervolgens ongevraagd gaat delen met andere partijen vind ik eerder een dom en ongewenst apparaat i.p.v. een slim apparaat. Een slimme meter zou in mijn ogen aansluiten bij mijn wensen; dit betekent er er nul-komma-nul met wie dan ook gedeeld gaat worden en dat de leverancier regelmatig bij mij een stand mag opnemen of dat ik deze zelf doorgeef..... dat is pas een slimme meter !

offtopic: ben ik de enige die niet kan stemmen op de nieuwe pool ! ;)
23-04-2014, 11:25 door Anoniem
De intenties van de aanbieders zijn al langer bekend al blijft hun motto 'besparing en gemak voor de gebruiker' .
Na het falen van hun geplande snelle uitrol gaan ze het nu op een rustige manier proberen maar hij moet en zal er komen .

https://www.security.nl/posting/34797/Slimme+meter+onthult+kijkgedrag+consument
23-04-2014, 13:20 door Anoniem
"We’ll Spy on You Through Your Dishwasher"
23-04-2014, 13:44 door Mysterio
Je kunt hem nu soort van buiten de deur houden als je zou willen, maar mocht je een keer verhuizen naar een huis waar het gevalletje al geïnstalleerd is, wat zijn dan nog je mogelijkheden?
23-04-2014, 14:06 door Briolet - Bijgewerkt: 23-04-2014, 14:09
Er wordt ook een boel onzin over 'slimme meters' verteld wat nergens op slaat. Vandaag stond er op pagina 7 van mijn krant een dikke kop boven een artikel: Slimme meter gaat geld kosten.

Daar scoor je misschien wel even mee, maar als je het artikel begint te lezen, blijkt dat het onzin is. Als je geen stroom levert geldt het al niet en indien wel, alleen maar als er in 2017 iets gaat veranderen aan de huidige salderingsregeling. Een correctere titel zou zijn: Slimme meter gaat misschien geld kosten voor een kleine groep.

Maar dan blijft de vraag wat slimme meters zijn. De definitie van zo iets zal met de tijd veranderen. Ik heb nu een meter die wel in beide richtingen apart registreert, maar nog niet op grote-afstand uitgelezen kan worden. Hij is wel al optisch uitleesbaar door er een sensor tegenaan te houden. Dan kun je zelf op 2 meter afstand blijven staan en neem je de getallen digitaal over zonder een schrijffout te maken. Dat was indertijd ook een slimme meter? In elk geval hebben we hem al 4 jaar en ik heb nog nooit een meteropnemer het op de slimme manier zien doen. Ze zitten nog steeds handmatig getallen over te schrijven.
Sterker: we krijgen jaarlijks van Enexis een brief om de getallen via hun website door te geven, maar ook al doe je dat, dan moeten ze nog steeds langskomen omdat je op die site niet alle noodzakelijke getallen kunt invoeren. (We hebben zonnepanelen met een extra meter erbij die Enexis ook moet uitlezen).
23-04-2014, 19:20 door Anoniem
Door Anoniem: Slimme meters zijn voor domme mensen die niet willen zien wat voor negatieve gevolgen kan hebben .
Hij wordt je nu met beperkte functies door je strot geduwd en gewoon gemaakt en later zullen ze meer functie toe gaan passen .
Voorwaarden veranderen ongemerkt remember .
Let op slimme meters ook de slimme gasmeter kan op afstand uitgezet worden.Dus ook door een grapjas ( hakker om de hoek ) als het -10 is buiten, zit je dus in de kou.
Voor wanbetalers bedoeld neem ik aan
23-04-2014, 20:58 door Anoniem
Ik bedacht me met een scenario. Stel dat al je elektrische apparatuur over de bedrading in je huis een soort van MAC-adres verstuurd waarmee de fabrikant en het product kan worden geïdentificeerd, dan ligt is er in mijn ogen een serieuze bedreiging op de loer. Als een slimme meter elk huishouden kan monitoren wat er allemaal aangesloten wordt dan is het hek van de dam.

- De belastingdienst kan zien of je zwart bijverdient omdat ze apparatuur hebben gedetecteerd wat je gemiddeld met je inkomen niet had kunnen kopen.
- Marketinggegevens zoals welk merk en gebruiksgedrag per apparaat per huishouden kan worden verkocht aan het bedrijfsleven.
- Je eetgedrag zoals frituren wordt aan je zorgverzekeraar doorgeven.
- Als er geregeld apparatuur zonder id gebruikt wordt ben je bij voorbaat verdacht bij de Politie.
- enz.

- Een enkel voordeel daartegen is dat gestolen apparatuur kan worden opgespoord door een query in de landelijk verzamelde gegevens (als het zogenoemde id niet te overschrijven is).

Misschien gaat het nog veel verder dan dat, straks gaat je apparatuur nog specifieke informatie doorgeven. De inhoud van je koelkast, welke programma's je kijkt of hoe laat je de wekkerradio zet en met welk radiostation je graag opstaat.

Hmmm misschien draaf ik wat door maar deze techniek is niet nieuw en wordt al volop toegepast bij apparatuur met een internetaansluiting. Het bedrijfsleven staat te springen om deze gegevens te verzamelen.

Ik denk dat ik een netfilter in mijn meterkast schroef.
24-04-2014, 00:07 door Charley51
Door Mysterio: Je kunt hem nu soort van buiten de deur houden als je zou willen, maar mocht je een keer verhuizen naar een huis waar het gevalletje al geïnstalleerd is, wat zijn dan nog je mogelijkheden?
Je kunt gewoon een analoge meter eisen van je energieboer.
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/energie/slimme-meter-kost-wel-heel-veel-energie.html#comment-31453
Gaat je wel geld kosten voor de installatie, maar dat valt mee.
24-04-2014, 12:47 door Anoniem

Nee, ik weiger de slimme meter

Ja, want ik hoef dit systeem niet in mijn huis.
24-04-2014, 13:43 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 24-04-2014, 13:44
[Verwijderd]
26-04-2014, 14:19 door Spiff has left the building
Door Mysterio, 23-04-2014, 13:44 uur:
Je kunt hem nu soort van buiten de deur houden als je zou willen, maar mocht je een keer verhuizen naar een huis waar het gevalletje al geïnstalleerd is, wat zijn dan nog je mogelijkheden?
Door Charley51, 24-04-2014, 00:07 uur:
Je kunt gewoon een analoge meter eisen van je energieboer.
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/energie/slimme-meter-kost-wel-heel-veel-energie.html#comment-31453
Gaat je wel geld kosten voor de installatie, maar dat valt mee.
@ Charley51,
Het geval beschreven in die post van Egbert Dikken waarnaar je linkte, dat betrof niet de situatie waarop Mysterio doelde, een verhuizing naar een woning waar al een 'slimme' meter aanwezig is en de wens die te laten vervangen door een analoge meter,
maar het terugplaatsen van een analoge meter na het ongewenst plaatsen van een 'slimme' meter.
Dat is dus een geheel andere situatie dan die waarop Mysterio doelde.
Charley51,
Bedoelde je mogelijk een andere bijdrage in die thread?
Een bijdrage die wél ging over de situatie waarop Mysterio doelde?
Zo ja, kun je dan aangeven welke bijdrage je dan precies bedoelde?
Alvast bedankt.
26-04-2014, 18:22 door Charley51
@Spiff, (en Mysterio natuurlijk)
Maakt niet uit, die situatie, die in die link staat beschreven. Die is wel iets anders, maar draait om het principe.

Het principe is, dat als je in je oude huis een analoge meter hebt, je dat ook kunt eisen voor je nieuwe huis. Je hoeft in die situatie geen "slimme" meter te accepteren, omdat die daar 'toevallig' al staat.
Ik heb dat vorig jaar aan een (Eneco)monteur gevraagd, die mij dat vertelde. Hij vertelde er wel gelijk bij, dat, zodra blijkt, dat de uitrol niet op schema ligt, mensen middels oplopende "kosten" zullen worden verleid, om toch maar een elektronische meter aan te schaffen. Hierbij moet je dan denken aan € 50,00 'opnamekosten' per keer of zo voor de meteropnemer ...
Ook zul je de kosten voor het vervangen van de meters zelf moeten betalen.

Hier zegt iemand wel, dat bij nieuwbouwhuizen geen discussie mogelijk is. http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/energie/slimme-meter-kost-wel-heel-veel-energie.html#comment-32565
Kijk ook even bij http://www.nujij.nl/slimme-meter-kost-wel-heel-veel-energie-help-hoe.8264589.lynkx en wel bij de 5e en 19e post. In die laatste post doet de eerste link het wel en de 2e (helaas) niet.
26-04-2014, 19:43 door Spiff has left the building
@ Charley51, 18:22 uur,

Dankjewel voor je toelichting.
Een en ander gaf mij echter nog onvoldoende duidelijkheid.

Ik heb daarom weer eens een rondje langs de websites van de Nederlandse netbeheerders gemaakt.
De meeste netbeheerders vermelden voor de situatie dat in de woning al een slimme meter hangt en je de slimme meter niet wilt, enkel dat het automatisch uitlezen van de meterstanden op verzoek uitgeschakeld kan worden, niks over het vervangen van de meter.

Enkel netbeheerder Liander is zo volledig en correct om tevens te vermelden dat in de situatie dat in de woning al een slimme meter hangt en je de slimme meter echt niet wilt, dat je die dan kunt laten vervangen door een 'niet slimme' digitale meter, en dat dat vervangen van de slimme meter je € 72,60 inclusief btw kost.
Let wel op: Hierbij wordt dus een nieuwe 'niet slimme' digitale meter geplaatst, maar niet een analoge meter!
Zie: http://www.liander.nl/liander/slimme_meter_2012/veelgesteldevragen_keuzevrijheid.htm

Verder heb ik geen informatie kunnen vinden over specifiek die situatie dat in de woning al een slimme meter hangt en je die wilt laten vervangen.
Mogelijk is informatie te vinden in de documenten en publicaties van de Rijksoverheid, maar die heb ik niet tot in detail doorgenomen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas-en-elektriciteit-thuis/slimme-meter
27-04-2014, 23:49 door Spiff has left the building
Dank je, Charley51.
Bedoel je dit gedeelte van dat artikel 3?
Artikel 3
[...] In de gevallen waarin een dergelijke meetinrichting wordt geweigerd, of niet hoeft worden aangeboden, kunnen meetinrichtingen worden gebruikt die niet aan alle in dit hoofdstuk gestelde eisen voldoen. Specifiek zullen de bepalingen met betrekking tot de communicatiefaciliteit niet van toepassing zijn op dergelijke meters.
Jammer genoeg is niet omschreven op welke situaties dat artikel precies van toepassing is.
Het zal vast wel gelden bij het aanbieden van een slimme meter ter vervanging van een eerdere meter. Maar is dat artikel 3 tevens van toepassing op de situatie waarop Mysterio doelde, de situatie bij een verhuizing naar een woning waar al een slimme meter aanwezig is en de wens die te laten vervangen door een analoge meter? Kan die situatie worden beschouwd als een weigering zoals bedoeld in dat artikel 3? Dat is voor mij beslist niet duidelijk.
Dat artikel 3 vermeldt niet of het ook van toepassing is op de situatie bij een verhuizing naar een woning waar al een slimme meter aanwezig is en de wens die te laten vervangen door een analoge meter. Let op: dat artikel 3 zegt tevens niet dat het niet voor die situatie zou gelden, maar of dat voldoende is om daarop te kunnen bouwen, dat kan ik niet beoordelen.

Overigens was die betreffende Nota van toelichting van 22 maart 2011 nog een concept, dus hoe dan ook nog niet bindend.
Op 27 oktober 2011 werd het "Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen" vastgesteld, inclusief de bijbehorende Nota van toelichting. Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2011/10/27/besluit-op-afstand-uitleesbare-meetinrichtingen.html
De inhoud van Artikel 3 van de Nota van toelichting is daarbij onveranderd gebleven.
28-04-2014, 05:50 door Anoniem
Door Briolet: Er wordt ook een boel onzin over 'slimme meters' verteld wat nergens op slaat. Vandaag stond er op pagina 7 van mijn krant een dikke kop boven een artikel: Slimme meter gaat geld kosten.

@Briolet

Dat kan wel zijn dat de journalist het niet begrepen heeft, maar zitten ook voor de consument veel nadelen aan. De leverancier kan bijvoorbeeld het tarief op elk moment van de dag laten varieren. Je kunt op afstand worden afgesloten zonder dat je daar iets aan kan doen. Derden kunnen de meter uitlezen en zodoende zien of er iemand thuis is. Enzovoort. De lijst nadelen is eindeloos.

Consumenten worden brutaalweg misleid door netbeheerders en energieleveranciers met allerlei "voordelen" die er niet zijn. Waarom denk je dat bepaalde aggressieve energieleveranciers zo graag willen dat je een slimme meter draait dat ze er zelfs dure cadeaus bij doen? Zie de misleidende reclame op TV. Dat is allemaal ter voorbereiding van een nieuw verdienmodel.
28-04-2014, 23:46 door Charley51
@Spiff [27-04-2014, 23:49]
Ik denk, dat je de eerste zin "In de gevallen waarin een dergelijke meetinrichting wordt geweigerd" gewoon letterlijk moet nemen. Dus als jij weigert, dan doet zich zo'n geval voor, los van de situatie waarin jij weigert.
Het zal vast wel gelden bij het aanbieden van een slimme meter ter vervanging van een eerdere meter. Maar is dat artikel 3 tevens van toepassing op de situatie waarop Mysterio doelde, de situatie bij een verhuizing naar een woning waar al een slimme meter aanwezig is en de wens die te laten vervangen door een analoge meter?
Dit heb ik eigenlijk al beantwoord in mijn stuk van 26-04-2014, 18:22. De crux zit 'm in het weigeren
Het laatste stukje van de quote: analoge meter is in steeds mindere mate van toepassing. Die analoge meters gaan eruit, dus op een gegeven moment geldt het spreekwoord: 'Waar niets is, verliest de keizer zijn recht'. Als je energieboer geen analoge meters meer heeft, houdt het gewoon op. Je kunt dan kiezen tussen een slimme- of een domme- elektronische energiemeter.
Uiteindelijke resultaat kan zijn, dat niemand meer verhuist of je moet je oude -analoge- meter kunnen meenemen. Dan moet je dus vóór de verhuizing een regeling treffen met de energiemaatschappij.
Dan rest de energiemaatschappij nog een laatste optie: de meter afkeuren wegens: versleten, kapot, whatever.

Verder wil ik nog reageren op 2 bovenstaande anoniemen, die het op afstand uitzetten van de energielevering als een groot gevaar beschouwen. Dat kan nu ook al, iedere woning heeft een kraan in de straat, die dicht kan worden gedraaid door de monteur. Dit is, om te voorkomen, dat als je de monteur geen toegang tot je woning verschaft, de energie niet kan worden afgesneden. Die manier van afsluiten is zeer kostbaar en die kosten zijn te betalen door de schuldenaar.
(Leuk weetje: Het water mag nooit volledig worden afgesloten. Het moet namelijk mogelijk zijn, dat in 1 dag de stortbak van het toilet vol druppelt. Je kunt dan in ieder geval 1 x per dag het toilet doortrekken. Iedereen kan wel bedenken waarom ...)

@Peter V [24-04-2014, 13:43] Je kunt natuurlijk flink rotzooien met die meterstanden, als je die steeds zelf moet noteren en doorgeven. Denk daar maar eens goed over door... .)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.