Vorig jaar ontving het Privacy Waarborg klachtenloket van de marketingbranche een recordaantal van 204 klachten en meldingen over reclamemail, waarvan veruit de meesten (173) over niet werkende afmeldhyperlinks bij e-mail gingen. Dat meldt de branchevereniging DDMA in het jaarverslag.
Het loket ontving in 2011 en 2012 respectievelijk 60 en 107 klachten. Vorig jaar waren het er opeens 173. 76 klachten gingen over DDMA-leden, terwijl er 74 keer over niet-leden werd geklaagd. Ook klachten van niet-leden werden in behandeling genomen. Bij de overige 23 klachten werd geen adverteerder genoemd. Klagers maakten in dit geval een algemene opmerking als: 'ik wil geen e-mail meer ontvangen'.
Er werd nog geprobeerd te achterhalen om welke organisatie het ging, maar hierop werd niet meer door de klagers gereageerd. In totaal werden 31 "klachten" als algemene vragen bestempeld. 114 van de 173 klachten werden volgens de DDMA opgelost. Elf klachten hiervan bleken ongegrond. Hier ging het bijvoorbeeld om klachten over een organisatie welke, na onderzoek, de fout niet had begaan.
"Klagers hebben bijvoorbeeld geen afmeldhyperlink onder een e-mail gezien of snapten niet hoe een organisatie aan hun naam kwam", zo laat het jaarverslag weten. 22 klachten werden niet opgelost. Dit kwam voornamelijk doordat klagers een klacht indienden maar de organisatie niet noemden of niet meer wisten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.