image

Recordaantal klachten over afmeldhyperlink bij e-mail

vrijdag 25 april 2014, 15:26 door Redactie, 9 reacties

Vorig jaar ontving het Privacy Waarborg klachtenloket van de marketingbranche een recordaantal van 204 klachten en meldingen over reclamemail, waarvan veruit de meesten (173) over niet werkende afmeldhyperlinks bij e-mail gingen. Dat meldt de branchevereniging DDMA in het jaarverslag.

Het loket ontving in 2011 en 2012 respectievelijk 60 en 107 klachten. Vorig jaar waren het er opeens 173. 76 klachten gingen over DDMA-leden, terwijl er 74 keer over niet-leden werd geklaagd. Ook klachten van niet-leden werden in behandeling genomen. Bij de overige 23 klachten werd geen adverteerder genoemd. Klagers maakten in dit geval een algemene opmerking als: 'ik wil geen e-mail meer ontvangen'.

Er werd nog geprobeerd te achterhalen om welke organisatie het ging, maar hierop werd niet meer door de klagers gereageerd. In totaal werden 31 "klachten" als algemene vragen bestempeld. 114 van de 173 klachten werden volgens de DDMA opgelost. Elf klachten hiervan bleken ongegrond. Hier ging het bijvoorbeeld om klachten over een organisatie welke, na onderzoek, de fout niet had begaan.

"Klagers hebben bijvoorbeeld geen afmeldhyperlink onder een e-mail gezien of snapten niet hoe een organisatie aan hun naam kwam", zo laat het jaarverslag weten. 22 klachten werden niet opgelost. Dit kwam voornamelijk doordat klagers een klacht indienden maar de organisatie niet noemden of niet meer wisten.

Reacties (9)
25-04-2014, 16:47 door Anoniem
Ik doe niet aan afmelden. Ik meld me ook nooit aan*, dus iedere suggestie dat ik dat wel gedaan zou hebben is een leugen. Spammers liegen, liegen, en liegen, dus dit soort gein is te verwachten van spammers; jezelf voegen in duidelijke spammer-gedragspatronen maakt je wel verdacht als ware je een spammer, ja. En met spammers praten we niet. We geven ze aan via spamcop.

Niet via de opta, nee, die snappen het niet helemaal (lees: helemaal niet), wat best jammer is want ze zitten wel op de plek waar ze wat nuttigs zouden kunnen doen, in theorie. En een enkele melding helpt meestal ook niet echt nee, soms duurt het een behoorlijk tijdje voor de upstream (of de upstream van de upstream) er genoeg van krijgt. Of dat zo'n tent eindelijk door de anonimisering heenprikt en precies de ene melder uit hun spamlijsten halen zodat ze verder nog rustig kunnen blijven spammen. Alsof de klager het probleem is. Nee, het probleem veroorzaken ze zelf, door onzorgvuldig adressen aan de spamlijsten toe te voegen.

Het zou grappig zijn als het niet zo triest was, om te zien welke "respectabele" groepen zich ook chronisch aan spammen schuldig maken. Dat is namelijk nog best wel breed, en uiteindelijk alleen maar slecht voor het gehele medium.


* Waar ik dat wel doe heb ik daar bevestiging van en die wordt apart bewaard. Zit je niet in dat archief ben je een spammer.
25-04-2014, 16:56 door Wim ten Brink
Klagen over spam kan dus op https://www.privacywaarborg.nl/klachten/klachtenloket/ en da's best aardig want tot nog toe kende ik alleen https://www.spamklacht.nl/ en deze lijkt niet al te effectief te zijn. Ze hadden wel eens beter mogen adverteren met dat klachtenloket want ik denk dat het nog best onbekend is. Nu het meer bekendheid krijgt zullen ze vast meer klachten ontvangen...
25-04-2014, 17:00 door Anoniem
of snapten niet hoe een organisatie aan hun naam kwam..


ik denk dat het best wel een applausje waard is voor deze mensen, dat ze überhaupt nog wel zomaar hun eigen naam zo terug herkennen. Maar dat zullen zij zelf ook wel snappen;)
25-04-2014, 17:20 door Preddie
Leuk, maar ik heb nog nooit gehoord van deze organisatie.

Ik uit mijn ontevredenheid meestal bij het ACM (Autoriteit ConsumentenMarkt) of het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens)

Veelal betreft, gaat het over het gebruik van persoonsgegevens zonder expliciete toestemming (email adres is er daar 1 van) of het gebruik van persoonsgegevens anders dan het doel waarvoor ze verkregen zijn of een niet verenigbaar doel, het exporteren van persoonsgegevens buiten de EU wanneer er voor het spammen ook nog eens gebruik wordt gemaakt van servers die buiten de EU zijn geplaatst.

Verder ben ik vrij wel allergisch voor afmeldlink in ongevraagde emails, de kunnen namelijk net zo goed malware bevatten. Meestal schrijf ik de organisatie eerste zelf aan met het verzoek tot verwijdering van de persoonsgegeven, meestal verwijzen ze terug naar de link, waarna ik naar de wet (WBP) verwijs. Wanneer er na vier weken nog niks is gebeurd stuur de betreffende zaak naar het CBP met een verzoek tot handhaving van de wet.
25-04-2014, 18:09 door meh
Spamklacht.nl komt nooit ergens op terug, volgens mij gaan de reacties die je via die site in kan dienen rechtstreeks de prullenbak in.
25-04-2014, 20:13 door Anoniem
De meeste afmeldinglinks/uitschrijving mail(s) zijn gewoon om te weten te komen om u er nog steeds 'bent' en de verzonden mails leest met al gevolg dat je er nog wel wat mag verwachten daarna.

Uitschrijven lukt raar of zelden.

Dus de boodschap is: altijd goed zien waar u uw mailadres invult of op inschrijft.

Sites die om adresgegevens vragen of om een mail of een telefoonnummer die negeer ik altijd al.
25-04-2014, 21:19 door Anoniem
@meh: ik kan bevestigen dat dit niet het geval is bij spamklacht.nl. Toen ik een paar klachten had ingediend over een bepaalde veelvoorkomende mail werd ik gebeld met het verzoek om mee te werken aan de rechtszaak. De opta zit daar dus wel bovenop.
25-04-2014, 22:14 door Eric-Jan H te D
Een afmeldpunt voor spam! Ik heb me er niet eens voor aangemeld!
26-04-2014, 08:45 door Anoniem
lol, ik krijg zo vaak die mailtjes.

Voor mij heel simpel:

Werkt de afmeldlink? Klikken en opgelost.
Werkt de afmeldlink niet? Dan rapporteer ik de mail als spam en zie ik de mail nooit meer in mijn Postvak IN. Opgelost.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.