Albert Heijn heeft met een nieuw voordeelprogramma rond de persoonsgebonden bonuskaart de Wet bescherming persoonsgegevens overtreden. zo concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Zo voldeed de door Albert Heijn gevraagde toestemming voor het doen van persoonlijke aanbiedingen in het kader van het Mijn Bonus-programma (oftewel een ´opt-in´) niet aan de eisen.
Het CBP stelt dat Albert Heijn de in de loop van het onderzoek vastgestelde overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens heeft beëindigd. Het het bedrijf heeft het Mijn Bonus-programma opgeschort totdat klanten een hernieuwde opt-in hebben gegeven. Daardoor is er geen aanleiding voor het opleggen van een sanctie.
Anoniem
Het CBP ontdekte verder dat Albert Heijn van houders van een anonieme bonuskaart over adresgegevens kan beschikken, bijvoorbeeld indien de klant zijn NAW-gegevens opgeeft voor het doen van bestellingen in de webwinkel. Hierdoor verliest deze houder zijn anonieme status.
Naar aanleiding van het onderzoek van het CBP heeft Albert Heijn haar privacy- en cookiebeleid aangepast en op haar website gepubliceerd en aangegeven in welke gevallen de houder van de anonieme bonuskaart zijn anonieme status verliest. Hierdoor handelt Albert Heijn ook op dit punt niet langer in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.