Met het plan om een tool aan te bieden waarmee Gmail-gebruikers eenvoudig hun e-mails kunnen versleutelen schiet Google zich in de eigen voet, aldus verschillende experts. Begin juni onthulde Google de tool, genaamd 'End-to-End'. Hiermee kunnen gebruikers hun berichten volledig afschermen.
Alleen de afzender en ontvanger kunnen in dit geval de inhoud lezen. Google gebruikt echter de inhoud van e-mails die Gmail-gebruikers ontvangen om gerichte advertenties te tonen. "Deze tool conflicteert rechtstreeks met hun businessmodel", zegt Tyler Cohen Wood van het Defense Intelligence Agency binnen het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Ze vindt het vreemd dat Google het programma aanbiedt.
Google stelt dat de tool bedoeld is voor mensen die zeer gevoelige gegevens geheim willen houden. De kans is echter aanwezig als er straks een gepolijste versie van de tool voor het grote publiek verschijnt, meer mensen hem zullen gebruiken. En dat maakt het lastiger om gerichte advertenties te tonen.
"Met gerichte advertenties gebaseerd op e-mail, als er minder te zien valt, is er minder te richten", zegt informaticaprofessor Matthew Green tegenover PC World. Doordat Google de inhoud niet kan controleren, kan het minder gerichte advertenties aan gebruikers tonen, wat weer inhoudt dat er minder wordt verdiend. "Hun businessmodel moet dan wel veranderen", gaat professor Matt Bishop verder.
Peter Eckersley van de Electronic Frontier Foundation denkt dat Google wil aantonen dat het aanbieden van betere privacybescherming meer waard is dan het mogelijke gevolg voor de inkomsten. "Het is een teken dat Google soms principes voor het cijfer onder streep plaatst." Vooralsnog is de tool alleen aanwezig als broncode en moeten ontwikkelaars die zelf compileren. Wanneer er een versie voor het grote publiek komt heeft Google niet laten weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.