Het gebruik van kwaadaardige advertenties om internetgebruikers met malware te infecteren komt steeds vaker voor en kan verstrekkende gevolgen voor de interneteconomie hebben, zo waarschuwt netwerkgigant Cisco. Bij malvertising, zoals deze aanvallen worden genoemd, maken cybercriminelen gebruik van bestaande advertentienetwerken en biedingsplatformen waar op advertentieruimte geboden kan worden.
"Een malvertiser die een bepaalde populatie op een bepaald moment wil aanvallen, bijvoorbeeld voetbalfans in Duitsland die een WK-wedstrijd kijken, kunnen hier een legitiem biedingsplatform voor gebruiken", aldus Cisco. Net zoals een legitiem bedrijf benaderen ze de partijen achter het biedingsplatform en betalen van tevoren een bepaald bedrag. Daarbij geven ze de opdracht dat de advertentie zo snel als mogelijk moet worden getoond, waardoor er weinig tijd overblijft om de inhoud van de advertentie te controleren.
De kwaadaardige advertenties maken misbruik van bekende beveiligingslekken die niet door eindgebruikers zijn gepatcht. Het bezoeken van een website waarop de advertentie wordt getoond kan dan al genoeg zijn om besmet met malware te raken. Het traceren van de bron zou daarnaast bemoeilijkt worden, doordat de advertentie die voor de aanval werd gebruikt al niet meer wordt getoond.
Malvertising kan volgens Cisco het vertrouwen in advertenties ondermijnen, terwijl dit een belangrijk onderdeel van het businessmodel van veel websites is. "Als het model zou veranderen of mensen internetadvertenties niet meer vertrouwen, zouden de gevolgen voor het internet monumentaal zijn", zo laat het bedrijf in het Midyear Security Report weten. Aangezien er bij malvertising bekende lekken worden gebruikt kunnen gebruikers zich beschermen door de software op hun systeem up-to-date te houden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.