Over acht jaar kan een doorsnee gezinswoning meer dan 500 smart-apparaten bevatten, zo claimt marktvorser Gartner. Het gaat dan om apparaten van televisies en spelcomputers tot wasmachines en kookapparatuur. "We verwachten dat een groot aantal thuisproducten 'smart' zullen worden in de zin dat ze tot een bepaald niveau kunnen waarnemen en intelligent zijn, gecombineerd met de mogelijkheid om te communiceren, dat meestal draadloos gaat", zegt Gartner-vicepresident Nick Jones.
De nieuwe producten bieden ook nieuwe mogelijkheden en businessmodellen voor bedrijven. Een dienstverlener kan bijvoorbeeld informatie van goedkope sensoren combineren met andere slimme producten zoals slimme sloten en huissensoren, om bijvoorbeeld een cloud-gebaseerde huismonitorings- en beveiligingsdienst aan te bieden die daarmee traditionele inbraakalarmen ondermijnt.
In sommige landen zullen overheden volgens Garnter de toenemende intelligentie van huistechnologie gebruiken om consumentengedrag te beïnvloeden of de dienstverlening aan burgers te verbeteren. Sensoren en slimmen producten zouden bijvoorbeeld verschillende belastingtarieven kunnen vaststellen voor het gebruik van water om de auto te wassen of de tuin te besproeien.
Ondanks de zakelijke mogelijkheden ziet Garner nog de nodige hindernissen. Consumenten moeten namelijk overtuigd worden van de toegevoegde waarde. Daarnaast zullen consumenten ook zorgen hebben over het gebruik van data, veiligheid en privacy. Digitale businessmodellen zullen namelijk erg afhankelijk zijn van de aanvullende informatie die de smartproducten verzamelen in vergelijking met hun "domme" tegenhangers. "Maar ongepast gebruik van deze informatie kan voor weerstand bij consumenten zorgen", aldus Gartner.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.