image

Microsoft: privacy centraal bij Outlook.com

dinsdag 19 februari 2013, 14:26 door Redactie, 13 reacties

De privacy van gebruikers is één van de sterke punten van Outlook.com, aldus Microsoft dat de webmaildienst officieel heeft gelanceerd. De bètaversie van de opvolger van Hotmail verscheen afgelopen zomer. In de zes maanden sinds is het aantal gebruikers naar 60 miljoen gegroeid. De honderden miljoenen gebruikers van Hotmail zal Microsoft binnenkort automatisch gaan overzetten.

Volgens Microsoft zal Outlook.com zich vooral op het gebied van privacy onderscheiden. "Mensen de controle over hun privacy geven", was één van de uitgangspunten.

Daarnaast zou er een sterkere integratie met sociale netwerken zijn. Zo vervangt Outlook.com advertenties met Facebook en Twitter-updates van vrienden. Gemiddeld zouden gebruikers van Microsoft's webmaildienst 60% minder advertenties te zien krijgen.

Campagne
Onlangs lanceerde de softwaregigant nog een reclamecampagne tegen Google en Gmail. Volgens Microsoft zou Google de e-mail van Gmail-gebruikers lezen.

"En er is geen manier om deze schending van je privacy te stoppen. Outlook.com is anders, we gaan niet door je e-mail heen om advertenties te verkopen", aldus een speciaal gelanceerde website.

Reacties (13)
19-02-2013, 14:33 door Anoniem
"En er is geen manier om deze schending van je privacy te stoppen. Outlook.com is anders, we gaan niet door je e-mail heen om advertenties te verkopen", aldus een speciaal gelanceerde website.

Ik heb liever minder, maar gerichte, advertenties die middels een geautomatiseerd systeem (zoals anti-spam) worden gegenereerd dan stapels advertenties over zaken waar ik totaal in ben geinteresseerd. Het is in de praktijk gewoon gebleken dat bij gerichte advertenties er minder nodig zijn en/of minder overlast veroorzakende advertenties. Een advertentie die relevant is, levert meer op voor de adverteerder. Die is dus genegen om meer te betalen, waardoor de partij die ze toont, er minder hoeft te tonen om aan zijn omzet te komen.

En ik ben blij bij Google in ieder geval niet van die pop-over advertenties tegen te komen. Advertenties die vaak zo weinig relevantie hebben dat de adverteerder irritatie moet oproepen om ervoor te zorgen dat je zijn naam onthoudt.

Peter
19-02-2013, 14:59 door jdevreij
Ondertussen zijn je Outlook mail boxen wagenwijd open voor Amerikaanse overheidsdiensten, onder de USA Patriot Act.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3065081/2011/12/05/Patriot-Act-keert-zich-tegen-Amerikaanse-technologiesector.dhtml
19-02-2013, 15:08 door Anoniem
Jaaa, harde garanties van redmond en hun betaversies. Schept vertrouwen. Met een kolenschep, recht de vuurkorf in. Terwijl ze druk hun PR-stoomlok opstoken. Want de bandwagon moet toch getrokken, weetsjewel.
19-02-2013, 15:49 door Anoniem
Door jdevreij: Ondertussen zijn je Outlook mail boxen wagenwijd open voor Amerikaanse overheidsdiensten, onder de USA Patriot Act.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3065081/2011/12/05/Patriot-Act-keert-zich-tegen-Amerikaanse-technologiesector.dhtml
Dat is idd helaas wel zo, echter ligt het wel niet iets genuanceerder. Plus Google en daarmee Gmail valt daar net zo hard onder.
Het liefst heb ik alles in eigen beheer op servers in eigen beheer in een datacenter in eigen beheer of in beheer van een Nederlands (of Europees) bedrijf in Nederland (of Europa) zonder moeder-/zuster-/dochterbedrijven in Amerika.
Maar dat is natuurlijk niet altijd voor iedereen mogelijk en dan vind ik het een zeer goede zaak hoe Microsoft nu met Outlook.com te werk gaat, veel beter dan Google met Gmail.
19-02-2013, 15:53 door Zipper306
En de mailboxen van Gmail, staan die dan niet wagenwijd open voor de Amerikaanse overheidsdiensten ?
19-02-2013, 16:20 door Anoniem
"Volgens Microsoft zal Outlook.com zich vooral op het gebied van privacy onderscheiden"
en iets verderop
"Daarnaast zou er een sterkere integratie met sociale netwerken zijn." met in de zelfde zin ook nog Facebook en Twitter vermelden

outlook.com onderscheid zich vooraal op gebied van Privacy
And pig fly....
19-02-2013, 16:54 door Bofh_Rok
GMail valt ook onder de Patriot Act net als alle internetdiensten in de VS.
Daarnaast leest/scant Google zelf al het mailverkeer van GMail inhoudelijk voor reclamedoeleindes en maakt het van je Google account een mooi profiel van alles wat je doet mbt Google/YouTube/GMail/Android/Picasa, kortom: voor alles waar jij je Google account voor gebruikt.
19-02-2013, 20:18 door Ler0y JenKins
Wij van WC-Eend...
19-02-2013, 21:03 door Anoniem
"privacy centraal bij Outlook.com"

Hahaha, uiteraard....ik had ook niet anders verwacht van microsoft..........kuch
Ze hebben wel humor, dat moet je ze nageven.

Eerlijk is eerlijk......
20-02-2013, 01:37 door Marti van Lin
LOL Microsoft en haar Calimerocomplex :-)

Daarnaast zou er een sterkere integratie met sociale netwerken zijn.

Ja, dat zal de "Privacy" aanzienlijk verbeteren (!NOT)

Ik gebruik Gmail al jaren over IMAP en SSL/TLS, via Mozilla Thunderbird en in mijn browser gebruik ik zo'n extensie dinges "Addblock" genaamd.

Welke reclame?
20-02-2013, 12:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door jdevreij: Ondertussen zijn je Outlook mail boxen wagenwijd open voor Amerikaanse overheidsdiensten, onder de USA Patriot Act.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3065081/2011/12/05/Patriot-Act-keert-zich-tegen-Amerikaanse-technologiesector.dhtml
Dat is idd helaas wel zo, echter ligt het wel niet iets genuanceerder. Plus Google en daarmee Gmail valt daar net zo hard onder.

In Amerika hebben bedrijven het recht om tegen opvraag van gegevens te protesteren tot aan de rechter aan toe. Ik kijk dan ook altijd welke bedrijven het fanatiekst zijn in het protesteren tegen dergelijke opvragingen.

Het liefst heb ik alles in eigen beheer op servers in eigen beheer in een datacenter in eigen beheer of in beheer van een Nederlands (of Europees) bedrijf in Nederland (of Europa) zonder moeder-/zuster-/dochterbedrijven in Amerika.
Maar dat is natuurlijk niet altijd voor iedereen mogelijk en dan vind ik het een zeer goede zaak hoe Microsoft nu met Outlook.com te werk gaat, veel beter dan Google met Gmail.

Als de Amerikanen bij je gegevens willen komen, sturen ze een rechtshulpverzoek naar de Nederlandse politie. Die stappen bij de provider binnen en halen de server op die vervolgens rechtstreeks naar Amerika gaat. In Nederland heb je geen juridische mogelijkheden om een dergelijk bevel aan te vechten (ja, naderhand, maar dan ligt de server al aan de andere kant van de plas).

Peter
20-02-2013, 17:48 door Bofh_Rok
Door Anoniem:
"En er is geen manier om deze schending van je privacy te stoppen. Outlook.com is anders, we gaan niet door je e-mail heen om advertenties te verkopen", aldus een speciaal gelanceerde website.

Ik heb liever minder, maar gerichte, advertenties die middels een geautomatiseerd systeem (zoals anti-spam) worden gegenereerd dan stapels advertenties over zaken waar ik totaal in ben geinteresseerd. Het is in de praktijk gewoon gebleken dat bij gerichte advertenties er minder nodig zijn en/of minder overlast veroorzakende advertenties. Een advertentie die relevant is, levert meer op voor de adverteerder. Die is dus genegen om meer te betalen, waardoor de partij die ze toont, er minder hoeft te tonen om aan zijn omzet te komen.

En ik ben blij bij Google in ieder geval niet van die pop-over advertenties tegen te komen. Advertenties die vaak zo weinig relevantie hebben dat de adverteerder irritatie moet oproepen om ervoor te zorgen dat je zijn naam onthoudt.

Peter

Je bent nog iets vergeten zeggen bij je pleidooi: "Ik heb niks te verbergen"
Anyways, outlook.com heeft helemaal geen reclame en scant je mail niet op inhoud.
Mensen als jij zouden eens achter de oren moeten krabben waar je allemaal wel niet mee akkoord gaat
Klinkt net of je werkelijk geen idee hebt wat je op internet doet, hoe het werkt, wat privacy is, net als het gros van de online mensen, wat gelijk ook precies de oorzaak is dat bedrijven en overheden lak aan privacy kunnen hebben.
.
20-02-2013, 17:59 door Bofh_Rok
Door Marti van Lin: LOL Microsoft en haar Calimerocomplex :-)

Daarnaast zou er een sterkere integratie met sociale netwerken zijn.

Ja, dat zal de "Privacy" aanzienlijk verbeteren (!NOT)

Ik gebruik Gmail al jaren over IMAP en SSL/TLS, via Mozilla Thunderbird en in mijn browser gebruik ik zo'n extensie dinges "Addblock" genaamd.

Welke reclame?

Het is niet echt relevant om te zeggen hoe jij je mail ophaalt.
Google scant al jouw email verkeer inhoudelijk, voordat jij het gelezen hebt.
Je hebt geen enkele vorm van privacy en jij gaat ermee akkoord, omdat je niet direct merkt dat je geen privacy hebt.
Niet echt de meest intelligente houding als je het mij vraagt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.