image

Juridische vraag: webwinkel stuurt nieuwsbrief na bestelling

woensdag 27 maart 2013, 10:34 door Arnoud Engelfriet, 11 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.

Vraag: Als ik iets bestel bij een webwinkel, dan weet je gewoon dat je allerlei vage nieuwsbrieven en reclame van ze gaat krijgen. Maar laatst had ik het zelfs nadat ik een vraag stelde via het contactformulier! Mag dat allemaal, er geldt toch opt-in in Nederland?

Antwoord: Wie een nieuwsbrief of andere mailings met commerciële inhoud wil versturen, heeft daarvoor opt-in oftewel toestemming voor nodig. Commerciële e-mail zonder toestemming is verboden als spam, en de boetes zijn hoog. Maar voor klanten kent de wet een uitzondering: die mogen soms wél nieuwsbrieven gestuurd worden zonder voorafgaande toestemming.

De Telecommunicatiewet heeft als hoofdregel opt-in oftewel toestemming. Maar speciaal voor commerciële mails naar klanten is gekozen voor een opt-out regime: men mag klanten reclame mailen voor gelijksoortige producten en diensten, ook zonder dat deze expliciet hebben gezegd dat dit mag. Sommigen noemen dit soft opt-in, ‘soft’ omdat er niet expliciet om opt-in gevraagd wordt.

Wie dus een nieuwsbrief heeft met daarin alléén informatie over zijn producten en diensten, mag zijn klanten daarop abonneren zonder apart te vragen of zij dat wel willen. Wel moet er bij het bestellen op worden gewezen dat dit gaat gebeuren en moet hij ook dan gelegenheid krijgen dit te weigeren.

De handigste manier om dit te realiseren is de optie van de nieuwsbrief op te nemen bij het bestelformulier en dan deze optie alvast aan te vinken. Zo weten mensen dat ze de nieuwsbrief gaan krijgen én kunnen ze door het vinkje weg te halen de toezending weigeren. Dat alvast aangevinkte vakje met "Ja ik wil de nieuwsbrief" is dus legaal, hoewel ergerlijk.

De klant moet wel een klant zijn. Dat impliceert dat hij iets gekocht heeft, of een betaalde dienst afgenomen. Iemand die alleen een contactformulier instuurt (met een vraag of verzoek om offerte) is géén klant en mag dus niet alvast meteen de nieuwsbrief ontvangen. Dat mag je wel vragen (met een aanvinkvakje bij het formulier) maar dán mag er geen vinkje vooraf aangevinkt staan.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (11)
27-03-2013, 11:19 door fvandillen
Duidelijk antwoord, fijn om te weten.
27-03-2013, 12:35 door Anoniem
Hoelang mag een bedrijf dergelijke 'nieuwsbrief voor klanten' blijven versturen?
Ik was in 2009 bij een concert en kreeg afgelopen jaar een mailing waarin hierna werd verwezen en dat ik ook wel geïnteresseerd kon zijn in een aankomend concert. Is drie jaar na dato nog acceptabel?
27-03-2013, 13:14 door Anoniem
"Soft opt-in"? Opt-in betekent dat je expliciet toestemming geeft, "ja ik wil". Om dat dan zo te verdraaien dat niets zeggen stiekem ook "ja ik wil" betekent.... Maargoed, spammers zijn spammers, ook al lijken ze nog zo redelijk.

Er is maar één remedie: Mailtje sturen dat expliciet enigerlei toestemming intrekt, en dat je vanaf dan permanent klant-af bent, wegens ongevraagd mailen. Genoeg mensen die dat doen en je hebt een sterk signaal dat spammen ongewenst is, ook al mag het van de wet in dat specifieke geval. Was de klant niet koning?
27-03-2013, 13:30 door _R0N_
Eigenlijk wil je niet eens "lid worden" van de winkel en net als bij de BCC gewoon langs gaan, ding kopen en wegwezen.
Wat ik zelf doorgaans doe is eerst kijken of er een shop is waar je zonder registreren kunt kopen en anders na ontvangst goodies meteen uitschrijven.

De vele onzinnige mailbommen waarin rotzooi aangeprezen wordt waar ik geen intresse in heb is imo een hoop dataverkeervervuiling.
27-03-2013, 13:50 door SirDice
Door _R0N_: Eigenlijk wil je niet eens "lid worden" van de winkel en net als bij de BCC gewoon langs gaan, ding kopen en wegwezen. Wat ik zelf doorgaans doe is eerst kijken of er een shop is waar je zonder registreren kunt kopen en anders na ontvangst goodies meteen uitschrijven.

De vele onzinnige mailbommen waarin rotzooi aangeprezen wordt waar ik geen intresse in heb is imo een hoop dataverkeervervuiling.
Heb toch al vele dingen via internet gekocht. Altijd netjes 't vinkje uitgezet en ik krijg nooit die troep toegestuurd. Zolang je bestelt bij "gerenommeerde" web winkels is het nooit een probleem is mijn ervaring.
27-03-2013, 14:20 door S.lenders
Nu vraag ik me af wat kun je doen als je na afmelden nog steeds mails blijft ontvangen?
Is er een instantie waar dat gemeld kan worden?
27-03-2013, 14:55 door SirDice
Door S.lenders: Nu vraag ik me af wat kun je doen als je na afmelden nog steeds mails blijft ontvangen?
Is er een instantie waar dat gemeld kan worden?
Yep, de OPTA.
28-03-2013, 12:43 door _R0N_
Door SirDice:
Door _R0N_: Eigenlijk wil je niet eens "lid worden" van de winkel en net als bij de BCC gewoon langs gaan, ding kopen en wegwezen. Wat ik zelf doorgaans doe is eerst kijken of er een shop is waar je zonder registreren kunt kopen en anders na ontvangst goodies meteen uitschrijven.

De vele onzinnige mailbommen waarin rotzooi aangeprezen wordt waar ik geen intresse in heb is imo een hoop dataverkeervervuiling.
Heb toch al vele dingen via internet gekocht. Altijd netjes 't vinkje uitgezet en ik krijg nooit die troep toegestuurd. Zolang je bestelt bij "gerenommeerde" web winkels is het nooit een probleem is mijn ervaring.

De enige winkels die niet zomaar reclame toezenden zijn de winkels die je ook in het winkelcentrum tegenkomt en daar vallen geen koopjes aan te schaffen.
Ik blijf het onprettig vinden dat webwinkels willen dat je een account aanmaakt met de verwachting dat je een terugkerende klant zult worden.
28-03-2013, 13:43 door SirDice
Door _R0N_: Ik blijf het onprettig vinden dat webwinkels willen dat je een account aanmaakt met de verwachting dat je een terugkerende klant zult worden.
Daar ben ik 't mee eens. Je moet gewoon een incidentele aankoop kunnen doen zonder al de registratie ellende.
28-03-2013, 15:51 door Anoniem
Door _R0N_:
Ik blijf het onprettig vinden dat webwinkels willen dat je een account aanmaakt met de verwachting dat je een terugkerende klant zult worden.
Sommige webwinkels gebruiken deze informatie wel goed. Ik heb leveranciers, waar ik kan aangeven of ik reclame wil, maar die tegelijk mijn email gegevens gebruiken om mij de status te melden, de factuur ook nog eens als PDF toesturen, mij de mogelijkheid bieden om een afspraak te maken voor levering. Dan heeft het prettige bijwerkingen. Anders inderdaad opzouten met die hap. Beste oplossing is dan, voeg ze toe aan de spam-filter (liefst op de systemen van je provider) en gebruik ze nooit meer.
30-03-2013, 21:15 door Anoniem
Mijn persoonlijke oplossing, maar dat zal zeker niet voor iedereen werken: tijdelijke email-adressen. Email adressen waarmee ik iets bestel verlopen altijd binnen een maand.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.