Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.
Vraag: Als ik iets bestel bij een webwinkel, dan weet je gewoon dat je allerlei vage nieuwsbrieven en reclame van ze gaat krijgen. Maar laatst had ik het zelfs nadat ik een vraag stelde via het contactformulier! Mag dat allemaal, er geldt toch opt-in in Nederland?
Antwoord: Wie een nieuwsbrief of andere mailings met commerciële inhoud wil versturen, heeft daarvoor opt-in oftewel toestemming voor nodig. Commerciële e-mail zonder toestemming is verboden als spam, en de boetes zijn hoog. Maar voor klanten kent de wet een uitzondering: die mogen soms wél nieuwsbrieven gestuurd worden zonder voorafgaande toestemming.
De Telecommunicatiewet heeft als hoofdregel opt-in oftewel toestemming. Maar speciaal voor commerciële mails naar klanten is gekozen voor een opt-out regime: men mag klanten reclame mailen voor gelijksoortige producten en diensten, ook zonder dat deze expliciet hebben gezegd dat dit mag. Sommigen noemen dit soft opt-in, ‘soft’ omdat er niet expliciet om opt-in gevraagd wordt.
Wie dus een nieuwsbrief heeft met daarin alléén informatie over zijn producten en diensten, mag zijn klanten daarop abonneren zonder apart te vragen of zij dat wel willen. Wel moet er bij het bestellen op worden gewezen dat dit gaat gebeuren en moet hij ook dan gelegenheid krijgen dit te weigeren.
De handigste manier om dit te realiseren is de optie van de nieuwsbrief op te nemen bij het bestelformulier en dan deze optie alvast aan te vinken. Zo weten mensen dat ze de nieuwsbrief gaan krijgen én kunnen ze door het vinkje weg te halen de toezending weigeren. Dat alvast aangevinkte vakje met "Ja ik wil de nieuwsbrief" is dus legaal, hoewel ergerlijk.
De klant moet wel een klant zijn. Dat impliceert dat hij iets gekocht heeft, of een betaalde dienst afgenomen. Iemand die alleen een contactformulier instuurt (met een vraag of verzoek om offerte) is géén klant en mag dus niet alvast meteen de nieuwsbrief ontvangen. Dat mag je wel vragen (met een aanvinkvakje bij het formulier) maar dán mag er geen vinkje vooraf aangevinkt staan.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.