ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.
Vraag: Wij zijn een ICT-dienstverlener die onder meer e-mailbeheer doen voor diverse klanten. Een klant belde ons omdat hij per abuis een zeer gevoelige mail naar de verkeerde werknemer had gestuurd, met het verzoek deze per direct te verwijderen. Moeten of mogen wij hier gehoor aan geven?
Antwoord: Ik krijg regelmatig vragen als deze, die er allemaal op neerkomen of een instructie van de klant moet worden opgevolgd. Als ICT-dienstverlener handel je met beheerszaken in principe in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de klant. Daarmee ben je in principe gehouden zijn instructies op te volgen en zijn wensen uit te voeren.
In principe, want er zijn altijd uitzonderingen. Illegale dingen hoef je niet uit te voeren, en ook als je vooraf (in je algemene voorwaarden bijvoorbeeld) grenzen hebt getrokken dan mag je de klant daaraan houden.
De vraag wanneer iets illegaal is, is een lastige. In juli hadden we bijvoorbeeld de vraag of je een directeur inzage moet geven in mails van personeel. Dat is twijfelachtig maar als dienstverlener sta je buiten die discussie. Pas als het evident niet kan, ben je gerechtigd de instructie/vraag te weigeren.
Bij de vraag van deze vraagsteller heb ik er dan ook geen twijfel over dat je dit niet mag weigeren op grond van de wet of iets dergelijks. Als een bedrijf wil dat mail A verwijderd wordt uit map B, dan doe je dat. Uiteraard kun je wél weigeren als die vorm van dienstverlening niet is afgesproken of als men niet de bijbehorende prijs wenst te betalen.
Het komt anders te liggen als je de mail zou beheren van partijen A en B, en partij A per abuis naar B mailde en je dan vraagt die mail te verwijderen. Hoewel je dat technisch kan, heeft A niets te zeggen over de mailboxen van B. Natuurlijk kun je als A claimen dat je auteursrecht hebt op die mail of dat er een bedrijfsgeheim in staat, maar dat is geen argument als je zélf de mail naar B stuurt. Ook als dat een stomme fout van A was.
(Ik weet dat in de VS Goldman Sachs bij de rechter eist dat Google zo'n abuismail verwijdert maar wat daar de uitkomst van is, staat nog niet vast.)
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.